Reklama

Sztuczna inteligencja podbija Polskę. Wiemy, kto z niej najchętniej korzysta

Prawie połowa przedsiębiorstw w Polsce korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji. Pozostałe już planują wdrożenia, licząc na wielkie korzyści biznesowe. Jednak AI to też zagrożenia.

Aktualizacja: 29.05.2024 06:13 Publikacja: 29.05.2024 03:13

Najchętniej z AI korzystają działy marketingu i sprzedaży

Najchętniej z AI korzystają działy marketingu i sprzedaży

Foto: Adobe Stock

Boom na sztuczną inteligencję nie ominął Polski – rodzimy biznes chce coraz intensywniej korzystać z tzw. generatywnej AI (genAI) i zapowiada inwestycje w tę technologię. Aż 46 proc. firm, które dziś jeszcze jej nie mają, szykuje się do wdrożenia w ciągu najbliższych dwóch lat – wynika z najnowszych badań instytutu SAS, które publikujemy jako pierwsi.

Ale także przedsiębiorstwa używające już genAI deklarują chęć rozwoju tego rozwiązania. Inwestycje w tzw. duże modele językowe (LLM) w ciągu roku planuje 89 proc. użytkowników AI. Z tego dziewięciu na dziesięciu ma już na ten cel zabezpieczone pieniądze w firmowym budżecie.

Czytaj więcej

Paweł Rożyński: Sielanka na rynku pracy się kończy. Firmy masowo wprowadzają sztuczną inteligencję

AI daje przewagę w biznesie

Choć z badania SAS można by wnioskować, że polskie firmy zdały sobie sprawę, że sztuczna inteligencja to technologia, od której nie ma odwrotu, to w praktyce nie jest aż tak kolorowo. Co prawda dziś 48 proc. przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje genAI, przy czym 34 proc. jej użytkowników sięga po nią każdego dnia, to eksperci zwracają uwagę na wciąż spore zapóźnienia w IT. Na przykład w sektorze firm produkcyjnych w Europie – jak wyliczają analitycy firmy badawczej IDC – odsetek podmiotów, które przeprowadzają wstępne testy modeli AI, ale nie mają jednak planu wydatków na tę technologię, sięga 20 proc.

Czytaj więcej

Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama

– Branża produkcyjna jest jedną z tych z największym potencjałem do wdrażania innowacji. Warto wykorzystać doświadczenia zdobyte przy automatyzacji i realizacji projektów Przemysłu 4.0. Na dziś jednak wiele firm tylko przygląda się genAI – komentuje Ewa Lis-Jeżak, prezes IDC Polska.

Wśród podmiotów, które z kolei najchętniej sięgają po AI, są instytucje finansowe. Powód? – W sektorze bankowym wykorzystanie nowych technologii jest obecnie głównym obszarem budowania przewagi konkurencyjnej – tłumaczy Paweł Kozub, młodszy partner w Bain & Company.

Według badań nad Wisłą najchętniej z AI korzystają działy marketingu (47 proc.) i sprzedaży (34 proc.). Dla trzech czwartych przedstawicieli rodzimego biznesu użycie zaawansowanych algorytmów to w praktyce sposób na poprawę efektywności i oszczędność. Eksperci zwracają uwagę, że genAI może wspierać zarządzanie firmą i relacje z klientami, a także cykl życia produktów. Może też pomagać pracownikom m.in. w generowaniu treści.

Tyle że AI to nie jest lek na wszystkie wyzwania stojące przed firmami. Co więcej, stosowanie tej technologii w niekontrolowany sposób może wyrządzić więcej złego niż dobrego. – Same LLM nie rozwiązują wyzwań biznesowych – potwierdza Marinela Profi, ekspertka ds. AI w SAS.

Czytaj więcej

Pracownicy IT z mniejszym wzięciem i zagrożeni przez AI. Ciężki los juniora

Jej zdaniem genAI powinna być traktowana raczej jako „czynnik rozwojowy”, przyspieszający istniejące procesy. – Ale nie jest to zabawka, która pomoże przedsiębiorstwom zrealizować wszystkie ich biznesowe aspiracje – zastrzega Marinela Profi.

Reklama
Reklama

Boty niosą ryzyko

Wyzwań związanych z AI jest więcej. – Integracja tej technologii wymaga pieniędzy, szkoleń i zmiany sposobu myślenia pracowników, którzy dodatkowo mogą obawiać się o stabilność zatrudnienia. Systemy te są kosztowne, a żeby działały poprawnie, wymagają długofalowych inwestycji. Potrzebują też dużej ilości danych wyjściowych, które należy systematycznie uzupełniać – wylicza Jakub Gwiazdowski, menedżer w Transcash.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja lubi kłamać. Bolesne wpadki firm

Ponadto korzystanie z LLM może rodzić ryzyka związane z bezpieczeństwem. Chodzi np. o udostępnianie systemom AI wrażliwych danych firmowych czy odpowiedzialność za generowane treści. A – jak wskazuje SAS – niestety nasz kraj nie wypada dobrze, jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących sztucznej inteligencji. W firmach brakuje strategii określających, w jaki sposób pracownicy mogą korzystać z botów (ma je 52 proc. firm używających AI), a odsetek firm, które uważają, iż są przygotowane do obecnych i przyszłych regulacji w tym zakresie, to zaledwie 6 proc.

Technologie
Gorączka i kaszel to nie wszystko. Objawy Covid-19 mogą zaskoczyć
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Technologie
Krawiec dla robotów. Szef Nvidii mówi o zawodach przyszłości i wpływie AI
Technologie
Czy humanoid Elona Muska to tylko zdalnie sterowana atrapa? Burza po wpadce Optimusa
Technologie
Demokracja zagrożona przez AI? Naukowcy alarmują: boty skuteczniejsze niż telewizja
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Technologie
W ten prosty sposób można oszukać AI. Zaskakujące wyniki badań włoskich naukowców
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama