Sztuczna inteligencja podbija Polskę. Wiemy, kto z niej najchętniej korzysta

Prawie połowa przedsiębiorstw w Polsce korzysta z narzędzi sztucznej inteligencji. Pozostałe już planują wdrożenia, licząc na wielkie korzyści biznesowe. Jednak AI to też zagrożenia.

Aktualizacja: 29.05.2024 06:13 Publikacja: 29.05.2024 03:13

Najchętniej z AI korzystają działy marketingu i sprzedaży

Najchętniej z AI korzystają działy marketingu i sprzedaży

Foto: Adobe Stock

Boom na sztuczną inteligencję nie ominął Polski – rodzimy biznes chce coraz intensywniej korzystać z tzw. generatywnej AI (genAI) i zapowiada inwestycje w tę technologię. Aż 46 proc. firm, które dziś jeszcze jej nie mają, szykuje się do wdrożenia w ciągu najbliższych dwóch lat – wynika z najnowszych badań instytutu SAS, które publikujemy jako pierwsi.

Ale także przedsiębiorstwa używające już genAI deklarują chęć rozwoju tego rozwiązania. Inwestycje w tzw. duże modele językowe (LLM) w ciągu roku planuje 89 proc. użytkowników AI. Z tego dziewięciu na dziesięciu ma już na ten cel zabezpieczone pieniądze w firmowym budżecie.

Czytaj więcej

Paweł Rożyński: Sielanka na rynku pracy się kończy. Firmy masowo wprowadzają sztuczną inteligencję

AI daje przewagę w biznesie

Choć z badania SAS można by wnioskować, że polskie firmy zdały sobie sprawę, że sztuczna inteligencja to technologia, od której nie ma odwrotu, to w praktyce nie jest aż tak kolorowo. Co prawda dziś 48 proc. przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje genAI, przy czym 34 proc. jej użytkowników sięga po nią każdego dnia, to eksperci zwracają uwagę na wciąż spore zapóźnienia w IT. Na przykład w sektorze firm produkcyjnych w Europie – jak wyliczają analitycy firmy badawczej IDC – odsetek podmiotów, które przeprowadzają wstępne testy modeli AI, ale nie mają jednak planu wydatków na tę technologię, sięga 20 proc.

Czytaj więcej

Globalne koncerny zwiększają sprzedaż dzięki polskiej sztucznej inteligencji

– Branża produkcyjna jest jedną z tych z największym potencjałem do wdrażania innowacji. Warto wykorzystać doświadczenia zdobyte przy automatyzacji i realizacji projektów Przemysłu 4.0. Na dziś jednak wiele firm tylko przygląda się genAI – komentuje Ewa Lis-Jeżak, prezes IDC Polska.

Wśród podmiotów, które z kolei najchętniej sięgają po AI, są instytucje finansowe. Powód? – W sektorze bankowym wykorzystanie nowych technologii jest obecnie głównym obszarem budowania przewagi konkurencyjnej – tłumaczy Paweł Kozub, młodszy partner w Bain & Company.

Według badań nad Wisłą najchętniej z AI korzystają działy marketingu (47 proc.) i sprzedaży (34 proc.). Dla trzech czwartych przedstawicieli rodzimego biznesu użycie zaawansowanych algorytmów to w praktyce sposób na poprawę efektywności i oszczędność. Eksperci zwracają uwagę, że genAI może wspierać zarządzanie firmą i relacje z klientami, a także cykl życia produktów. Może też pomagać pracownikom m.in. w generowaniu treści.

Tyle że AI to nie jest lek na wszystkie wyzwania stojące przed firmami. Co więcej, stosowanie tej technologii w niekontrolowany sposób może wyrządzić więcej złego niż dobrego. – Same LLM nie rozwiązują wyzwań biznesowych – potwierdza Marinela Profi, ekspertka ds. AI w SAS.

Czytaj więcej

Pracownicy IT z mniejszym wzięciem i zagrożeni przez AI. Ciężki los juniora

Jej zdaniem genAI powinna być traktowana raczej jako „czynnik rozwojowy”, przyspieszający istniejące procesy. – Ale nie jest to zabawka, która pomoże przedsiębiorstwom zrealizować wszystkie ich biznesowe aspiracje – zastrzega Marinela Profi.

Boty niosą ryzyko

Wyzwań związanych z AI jest więcej. – Integracja tej technologii wymaga pieniędzy, szkoleń i zmiany sposobu myślenia pracowników, którzy dodatkowo mogą obawiać się o stabilność zatrudnienia. Systemy te są kosztowne, a żeby działały poprawnie, wymagają długofalowych inwestycji. Potrzebują też dużej ilości danych wyjściowych, które należy systematycznie uzupełniać – wylicza Jakub Gwiazdowski, menedżer w Transcash.

Czytaj więcej

Sztuczna inteligencja lubi kłamać. Bolesne wpadki firm

Ponadto korzystanie z LLM może rodzić ryzyka związane z bezpieczeństwem. Chodzi np. o udostępnianie systemom AI wrażliwych danych firmowych czy odpowiedzialność za generowane treści. A – jak wskazuje SAS – niestety nasz kraj nie wypada dobrze, jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących sztucznej inteligencji. W firmach brakuje strategii określających, w jaki sposób pracownicy mogą korzystać z botów (ma je 52 proc. firm używających AI), a odsetek firm, które uważają, iż są przygotowane do obecnych i przyszłych regulacji w tym zakresie, to zaledwie 6 proc.

Boom na sztuczną inteligencję nie ominął Polski – rodzimy biznes chce coraz intensywniej korzystać z tzw. generatywnej AI (genAI) i zapowiada inwestycje w tę technologię. Aż 46 proc. firm, które dziś jeszcze jej nie mają, szykuje się do wdrożenia w ciągu najbliższych dwóch lat – wynika z najnowszych badań instytutu SAS, które publikujemy jako pierwsi.

Ale także przedsiębiorstwa używające już genAI deklarują chęć rozwoju tego rozwiązania. Inwestycje w tzw. duże modele językowe (LLM) w ciągu roku planuje 89 proc. użytkowników AI. Z tego dziewięciu na dziesięciu ma już na ten cel zabezpieczone pieniądze w firmowym budżecie.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
Domy staną się gigantycznymi bateriami. Za rewolucją w energetyce stoi Polak
Technologie
Nie tylko robotyczne psy i owady. Polskie wojsko szykuje niezwykłą broń przyszłości
Technologie
WWDC 24. Apple wprowadza własną sztuczną inteligencję i nowości w urządzeniach
Technologie
Policja zyskała potężne narzędzie nadzoru i inwigilacji. Obywatele na widelcu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Technologie
To głównie one, a nie roboty, zastąpią człowieka w pracy. Polacy już się boją
Technologie
Ludzie jak koty. Każdy może doskonale widzieć w nocy dzięki prostemu wynalazkowi