Boom na sztuczną inteligencję nie ominął Polski – rodzimy biznes chce coraz intensywniej korzystać z tzw. generatywnej AI (genAI) i zapowiada inwestycje w tę technologię. Aż 46 proc. firm, które dziś jeszcze jej nie mają, szykuje się do wdrożenia w ciągu najbliższych dwóch lat – wynika z najnowszych badań instytutu SAS, które publikujemy jako pierwsi.
Ale także przedsiębiorstwa używające już genAI deklarują chęć rozwoju tego rozwiązania. Inwestycje w tzw. duże modele językowe (LLM) w ciągu roku planuje 89 proc. użytkowników AI. Z tego dziewięciu na dziesięciu ma już na ten cel zabezpieczone pieniądze w firmowym budżecie.
Czytaj więcej
Sztuczna inteligencja staje się coraz popularniejsza w polskich firmach, przyspieszając rozwój i zwiększając wydajność pracowników. Jest jednak druga strona medalu: AI i roboty zabiorą nam pracę. To nie musi być wcale zła wiadomość.
AI daje przewagę w biznesie
Choć z badania SAS można by wnioskować, że polskie firmy zdały sobie sprawę, że sztuczna inteligencja to technologia, od której nie ma odwrotu, to w praktyce nie jest aż tak kolorowo. Co prawda dziś 48 proc. przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje genAI, przy czym 34 proc. jej użytkowników sięga po nią każdego dnia, to eksperci zwracają uwagę na wciąż spore zapóźnienia w IT. Na przykład w sektorze firm produkcyjnych w Europie – jak wyliczają analitycy firmy badawczej IDC – odsetek podmiotów, które przeprowadzają wstępne testy modeli AI, ale nie mają jednak planu wydatków na tę technologię, sięga 20 proc.
Czytaj więcej
Rodzimy start-up Quantia uzyskał właśnie od inwestorów około 4,8 mln zł. Pieniądze przeznaczy na rozwój platformy, która pomaga markom konsumenckim, wspierając je rekomendacjami opartymi na inteligentnych algorytmach.