Zająć miejsce na rynku Internet TV

Multimedia Polska oficjalnie uruchomiły internetowy serwis wideo z wypożyczalnią typu VoD oraz streamingiem liniowych kanałów telewizyjnych. Operator nie spodziewa się z tego projektu wielkiego biznesu wcześniej, niż za kilka lat. Docenia jednak rosnącą rolę publicznej sieci w dystrybucji mediów i nie chciałby znaleźć się za burtą tego rynku.

Publikacja: 23.03.2011 13:42

Zająć miejsce na rynku Internet TV

Foto: ROL

Multimedia Polska zaprezentowały dzisiaj oficjalnie nowy serwis wideo pod adresem www.mmtv.pl. – Naszym celem jest wykreowanie nowych źródeł przychodów, lojalizacja naszych klientów, jak również wejście na rynek internetowej telewizji, która w przyszłości może się okazać bardzo ważnym kanałem dystrybucji treści – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Andrzej Rogowski, prezes zarządu kablowego operatora.

Jak pisaliśmy we wtorek mmtv.pl oferuje katalog wideo na życzenie dostępny dla wszystkich internautów, jak również 10 liniowych kanałów telewizyjnych, które mogą oglądać tylko abonenci pakietów cyfrowej TV Multimediów. Według przedstawicieli operatora, nie byłoby ekonomicznego sensu w udostępnianiu tych programów – np. odpłatnie – szerokiej publiczności. Kanały live na internetowej platformie, dostępne poprzez dowolne łącze i komputer, Multimedia traktują, jako sposób na zwiększenie lojalności swoich abonentów (nad podobnym projektem pracuję również Telekomunikacja Polska).

Do końca roku liczba tych kanałów ma sięgnąć ok. 30. Wprowadzane będą stopniowo, wraz z zawieraniem odpowiednich umów z nadawcami i przygotowaniami odpowiedniej infrastruktury. Jak powiedział Bartłomiej Kasiński, dyrektor rozwoju Multimediów, wprowadzenie jednego kanału na internetową platformę, to koszt liczony w dziesiątkach tysięcy dolarów; przede wszystkim koszt rozwiązań do kodowania strumienia wideo. – Zawarcie odpowiednich umów licencyjnych z nadawcami jest coraz łatwiejsze. W ciągu ostatniego pół roku zaobserwowaliśmy znaczny wzrost zainteresowania po ich stronie internetowym kanałem. Jeszcze dwa lata temu rozmowy z nimi na ten temat były bardzo trudne, ponieważ obawiali się bezpieczeństwa otwartej sieci – mówi Bartłomiej Kasiński.

źr.Multimedia Polska

Dostępna dla wszystkich bibliotek VoD liczy obecnie ok. 500 tytułów. Multimedia przenoszą na nią stopniowo całość katalogu, jaki dzisiaj dostępny jest na cyfrowej platformie DVB-T (ok. 1 tys. pozycji). Tutaj problemu z licencjami nie ma, pozostaje odpowiednie sformatowanie cyfrowych filmów. – Nowa platforma internetowa, to m.in. sposób na wykorzystanie naszych relacji z nadawcami i innego typu dostawcami treści – powiedział Andrzej Rogowski.

Nie chciał jednak podać kosztu budowy internetowej platformy, której gros wydatków pochłonęły wydatki na infrastrukturę serwerów wideo oraz software do serwowania i zabezpieczenia treści (Multimedia współpracują z ATM). – Przychodów z tego projektu nie uwzględniamy w tegorocznym budżecie. Zwrotu z poczynionych nakładów spodziewamy się za 4-5 lat. W średnim okresie liczymy, że platforma będzie przynosić kilka procent naszych przychodów rocznie – powiedział Andrzej Rogowski (w ub.r. operator miał 562 mln zł przychodu).

Według odpowiedzialnego za projekt Jerzego Zielińskiego działanie platformy zostało przetestowane poprzez łącza największych polskich ISP. Wyniki testu były zadowalająca. mmtv.pl radziło sobie z serwowaniem wideo nawet poprzez mobilne łącza dostępowe w sieci UMTS. Teoretycznie bowiem system radzi sobie ze streamingiem, oczywiście w podstawowej jakości, już od przepustowości 200 kb/s. Operator szacuje, że do jakości HD w trybie 720p (bo takie materiały są na mmtv.pl) potrzebne jest ok. 2,8 Mb/s. – Moglibyśmy serwować także HD 1080p, ale mogłoby się okazać, że są problemy nie z wydajnością łączy, ale komputerów po stronie użytkowników – mówi Jerzy Zieliński.

Multimedia Polska nie wykluczają opracowanie aplikacji mobilnych, które umożliwiłyby dostęp do mmtv.pl z urządzeń przenośnych.

Prezentacja z konferencji Multimedia Polska (.ppt, 1.8 MB)

Multimedia Polska zaprezentowały dzisiaj oficjalnie nowy serwis wideo pod adresem www.mmtv.pl. – Naszym celem jest wykreowanie nowych źródeł przychodów, lojalizacja naszych klientów, jak również wejście na rynek internetowej telewizji, która w przyszłości może się okazać bardzo ważnym kanałem dystrybucji treści – powiedział podczas dzisiejszej konferencji prasowej Andrzej Rogowski, prezes zarządu kablowego operatora.

Jak pisaliśmy we wtorek mmtv.pl oferuje katalog wideo na życzenie dostępny dla wszystkich internautów, jak również 10 liniowych kanałów telewizyjnych, które mogą oglądać tylko abonenci pakietów cyfrowej TV Multimediów. Według przedstawicieli operatora, nie byłoby ekonomicznego sensu w udostępnianiu tych programów – np. odpłatnie – szerokiej publiczności. Kanały live na internetowej platformie, dostępne poprzez dowolne łącze i komputer, Multimedia traktują, jako sposób na zwiększenie lojalności swoich abonentów (nad podobnym projektem pracuję również Telekomunikacja Polska).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu