PTC też chce banku

Kolejny operator robi przymiarki do mocnego wejścia na rynek finansowy. Operatorzy sieci telekomunikacyjnych nie są na nim zupełnymi nowicjuszami, bo już od kilku lat oferują swoim klientom – we współpracy z bankami – różne produkty finansowe: karty kredytowe, czy ROR. Do pogłębienia takiego partnerstwa szykuje się dzisiaj Polska Telefonia Cyfrowa, podczas gdy konkurencyjny grupa TP jest już bardziej zaawansowany w podobnym projekcie

Publikacja: 23.05.2013 07:30

PTC też chce banku

Foto: ROL

W ubiegłym tygodniu Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozesłała zapytania ofertowe do wybranych banków z propozycją współpracy. Własną bankową markę operator chciałby uruchomić na początku przyszłego roku.

– Nasze plany biznesowe zakładają rozwijanie projektów partnerskich w różnych branżach, m.in. finansowej. Liczymy na bliską współpracę z wybranymi partnerami. Rozmawiamy o możliwej współpracy także z firmami finansowymi – potwierdza, choć nie zupełnie wprost, Małgorzata Rybak-Dowżyk, rzecznik PTC.

Ekspresowe tempo

Według naszych informacji T-Mobile chciałoby, aby partner opracował dla niego komplet usług bankowych, który operator zaoferowałby przede wszystkim swojej  liczącej blisko 7 mln rzeszy klientów abonamentowych (do tego dochodzi jeszcze 5–6 mln klientów usług pre-paid). T-Mobile nie jest bankiem, więc zgodnie z przepisami prawa nie może samodzielnie świadczyć tego typu usług. Chce jednak, żeby nowe produkty były sprzedawane przez partnera pod marką sieci komórkowej. Podzieli się z nim kosztami wdrożenia usług, kosztami promocji i sprzedaży. Jak również przyszłymi wpływami.

T-Mobile pracuje nad projektem w ekspresowym tempie. Potencjalni partnerzy dostali bardzo mało czasu na opracowanie propozycji współpracy. – Albo tak naprawdę partner jest już wybrany, a zapytanie zostało złożone pro-forma, albo mają nóż na gardle – mówi przedstawiciel jednego z banków, do których zwrócił się operator.

Motorem dla działań T-Mobile może być konkurencyjny Orange, który planuje podobną ofertę, a jest ponoć znacznie bardziej zaawansowany w jej przygotowaniu. Wybór partnera ma być już na finiszu. Orange nie zdradza, kim on będzie. Na rynku mówi się między innymi, że może być to któryś z banków grupy Getin kontrolowanych przez Leszka Czarneckiego. Przy czym Orange chce mieć dużą kontrolę nad nową linią produktową i nie pełnić roli bankowego MVNO. Przedstawiciele Telekomunikacji Polskiej nie chcą w ogóle rozmawiać na temat tego projektu.

Trudne partnerstwo?

– Współpraca z operatorami nie jest łatwa. Trudno wypracować model, który by zadowalał obie strony. Operatorzy kokietują rynek finansowy milionami klientów, ale dla dużego czy nawet średniego banku, to nie jest argument. Trudno mu liczyć, że przekona wszystkich tych abonentów do wspólnych usług finansowych. Korzyści łatwiej dostrzec małym bankom, bo one dzięki współpracy z dużym operatorem mogą rzeczywiście znacząco powiększyć bazę abonencką – mówi nasz rozmówca z branży finansowej. Według niego wstępna propozycja T-Mobile wygląda mało atrakcyjna dla jego firmy.

– Wydaje nam się, że proponuje się nam poniesienie większość ryzyka takiego projektu, podczas gdy  nasz potencjalny partner chce sobie zostawić furtkę do łatwego wycofania w razie niepowodzenia – mówi.

Ta krytyczna opinia nie znaczy, że podziela ją cały rynek finansowy. Jeżeli partner dla PTC się znajdzie, to operator chciałby opracować produkty w ciągu kilku miesięcy, pod koniec roku rozpocząć komercyjne testy nowej oferty, a na początku 2014 r. wejść na bankowy rynek pełną parą. W tym czasie na rynku będzie już prawdopodobnie także bankowa oferta Orange.

Trzecia z dużych sieci – Polkomtel – już dzisiaj oferuje we współpracy z WBK konto Avocado, ale według nieoficjalnych informacji myśli o nowej i szerszej palecie produktów z powiązanym kapitałowo Invest-Bankiem. Bez względu na wiarę w potencjał rynku bankowego wszystkie sieci wolą trzymać rękę na pulsie.

W ubiegłym tygodniu Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozesłała zapytania ofertowe do wybranych banków z propozycją współpracy. Własną bankową markę operator chciałby uruchomić na początku przyszłego roku.

– Nasze plany biznesowe zakładają rozwijanie projektów partnerskich w różnych branżach, m.in. finansowej. Liczymy na bliską współpracę z wybranymi partnerami. Rozmawiamy o możliwej współpracy także z firmami finansowymi – potwierdza, choć nie zupełnie wprost, Małgorzata Rybak-Dowżyk, rzecznik PTC.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu