Facebook ma w Polsce 6,5 mln mobilnych użytkowników. Globalnie celuje w Afrykę

Afryka znajduje się w planach ekspansji największego portalu społecznościowego świata – przyznaje Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka w rejonie EMEA, w rozmowie z portalem rpkom.pl. Mendelsohn nie chce jednak komentować, czy firma zapewni Afrykanom dostęp do sieci wykorzystując do tego drony, jak podawały amerykańskie media. W Polsce Facebook ma 11 mln użytkowników, w tym 6,5 mln mobilnych.

Publikacja: 13.03.2014 07:00

Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka w naszym regionie.

Nicola Mendelsohn, wiceprezes Facebooka w naszym regionie.

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Facebook jest teraz w wielu rejonach świata – obecnie używa go 1,23 mld ludzi. To już ogromna liczba, ale w ubiegłym roku Mark Zuckerberg opowiedział o tym, jak chciałby połączyć ze sobą całą planetę, jak dotrzeć do kolejnych 2-3-4 mld użytkowników. Ale to już będzie trudniejsze do osiągnięcia, niż pierwszy miliard – mówi wizytująca Polskę Nicola Mendelsohn w rozmowie z portalem rpkom.pl. Częścią planu ma być pozyskiwanie nowych abonentów na rynku afrykańskim. – Miałam przyjemność wizytować Nigerię i RPA trzy tygodnie temu. Większość osób wchodzi tam do Internetu z tradycyjnych telefonów, nie ze smartfonów. Zupełnie inaczej wygląda więc korzystanie z sieci w ten sposób. Pojawiają się już jednak małe lokalne fabryki produkujące tanie smartfony, co za jakiś czas zmieni tę sytuację. Wyzwaniem nie jest przyzwyczajenie ludzi do korzystania z komórek – pewnie 75-80 proc. populacji na świecie już je ma – wyzwaniem jest, jak podłączyć ich do Internetu, by mogli korzystać z tego, co oferuje – mówi.

Drony wciąż bez komentarza

Amerykańskie media podały niedawno, że częścią planu upowszechniania Internetu w Afryce może być przejęcie przez Facebooka za kilkadziesiąt milionów dolarów producenta latających aparatów bezzałogowych (dronów) – Titan Aerospace. Zdaniem amerykańskich mediów Facebook może chcieć wykorzystać te urządzenia przy realizacji projektu Internet.org, którego celem jest zapewnienie dostępu do sieci milionom nowych użytkowników, czyli zostać operatorem internetowym.- Jeśli chodzi o drony, nigdy nie komentujemy plotek – ucina Mendelsohn pytanie o te plany. Przyznaje jednak, że firmy łączą teraz siły, by zadbać o lepszy dostęp do sieci w Afryce.

Nowe rynki to dla Facebooka sposób na utrzymanie szybkiego w ostatnich latach tempa przyłączania nowych abonentów, które na dojrzalszych rynkach już maleje. Mendelsohn zaprzecza jednak o wyhamowaniu Facebooka na amerykańskim rynku. – W ubiegłym roku przybyło nam ponad 200 mln użytkowników. Wydłuża się też czas spędzany na Facebooku, zwłaszcza wśród użytkowników mobilnych, którzy częściej sprawdzają, co się dzieje na platformie – mówi.

W Polsce z platformy korzysta 11 mln użytkowników miesięcznie, z czego 6,5 mln to użytkownicy mobilni. 7,9 mln użytkowników korzysta z Facebooka każdego dnia (w tym 3,6 mln przez komórkę).

Młodzi internauci pod lupą

Duże obawy inwestorzy mają o popularność portalu wśród najmłodszych użytkowników. Podczas prezentowania wyników spółki za 2013 r. najbardziej newralgiczną informacją, jakiej – prócz mobilnych wpływów portalu – oczekiwali analitycy i inwestorzy było to czy firma wciąż widzi zasygnalizowany ostatnim razem odpływ nastoletnich użytkowników. Powtarzające się doniesienia tego typu zapewne oznaczałyby w dłuższej perspektywie powolne obumieranie portalu, a po ich ogłoszeniu po raz pierwszy negatywnie odbiły się na kursie spółki.

Mendelsohn zaprzecza, żeby młodzi użytkownicy uciekali od tej platformy. – To nasi najbardziej zaangażowani użytkownicy i grupa wiekowa najchętniej korzystająca z platformy. Spodziewamy się, że będą też korzystać z innych nowinek, bo taka ich natura, żeby wszystko przetestować, ale będą też używać Facebooka – przekonuje.

Facebook jest teraz w wielu rejonach świata – obecnie używa go 1,23 mld ludzi. To już ogromna liczba, ale w ubiegłym roku Mark Zuckerberg opowiedział o tym, jak chciałby połączyć ze sobą całą planetę, jak dotrzeć do kolejnych 2-3-4 mld użytkowników. Ale to już będzie trudniejsze do osiągnięcia, niż pierwszy miliard – mówi wizytująca Polskę Nicola Mendelsohn w rozmowie z portalem rpkom.pl. Częścią planu ma być pozyskiwanie nowych abonentów na rynku afrykańskim. – Miałam przyjemność wizytować Nigerię i RPA trzy tygodnie temu. Większość osób wchodzi tam do Internetu z tradycyjnych telefonów, nie ze smartfonów. Zupełnie inaczej wygląda więc korzystanie z sieci w ten sposób. Pojawiają się już jednak małe lokalne fabryki produkujące tanie smartfony, co za jakiś czas zmieni tę sytuację. Wyzwaniem nie jest przyzwyczajenie ludzi do korzystania z komórek – pewnie 75-80 proc. populacji na świecie już je ma – wyzwaniem jest, jak podłączyć ich do Internetu, by mogli korzystać z tego, co oferuje – mówi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu