Spadek sprzedaży pecetów, smartfony górą

W 2011 roku po raz pierwszy w historii odnotowano spadek sprzedaży komputerów PC. Pożera je sprzedaż smartfonów i tabletów

Publikacja: 13.01.2012 07:00

Spadek sprzedaży pecetów, smartfony górą

Foto: ROL

Według danych zebranych przez analityków firm Gartner i IDC w ostatnim kwartale 2011 roku globalna sprzedaż pecetów była o 0,2 proc. – 1,4 proc niższa niż w analogicznym okresie 2010 roku. Potwierdza się teza o tym, że wkraczamy w erę post-PC, głoszona przez specjalistów branży nowych technologii.

Stwierdzenie jest nieco na wyrost, choć faktem jest, iż światowy kryzys oraz lawinowo rosnąca sprzedaż smartfonów i tabletów podgryzają popyt na komputery. W czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedano ich odpowiednio 147 mln i 28 mln. Pecetów rozeszło się w tym czasie 92-93 mln. W Stanach Zjednoczonych, które są globalnym liderem tej branży, w 2011 roku, po raz pierwszy od dekady, komputery PC kupiło aż o 5 proc. mniej osób niż w poprzednim roku. Podobne tendencje widać i w Polsce.

– Polski rynek komputerów osobistych odnotował w czwartym kwartale niewielki spadek sprzedaży, mniejszy od wyników globalnych – mówi rpkom.pl Szymon Winciorek, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie komputerowej ASUS Polska. – Wciąż silny popyt wewnętrzny pozwala Polsce pozostawać „zieloną wyspą” na tle kryzysu dotykającego kraje strefy Euro.

Na niestabilną sytuację ekonomiczną nałożyło się szczególnie dotkliwe dla branży PC wydarzenie: powódź w Tajlandii, gdzie skupiło się wiele fabryk produkujących podzespoły.

– Powódź uderzyła zwłaszcza w produkcję dysków twardych, spekulacje cenowe na tych komponentach przełożyły się na zwiększenie średniej ceny komputerów, a to w dużej mierze hamowało apetyty konsumentów – mówi Damian Godos, analityk firmy IDC. – Zauważalne znaczenie ma również powiększanie się udziału tabletów w rynku, a także rosnąca popularność smartfonów stających się na tyle dojrzałym produktem, by przejąć wiele funkcji pecetów – dodaje Godos.

Na świecie według szacunków IDC w ubiegłym roku sprzedano 472 mln smartfonów, a w Polsce ok. 3,3 mln.

– Polski rynek zdecydowanie podąża za trendami światowymi – powiedział rpkom.pl Paweł Mucha-Orliński, dyrektor wykonawczy HTC w regionie Europy Środkowo – Wschodniej. – Zgodnie z danymi Canalys w trzecim kwartale 2011 roku smartfony stanowiły 35 proc. całkowitej sprzedaży telefonów komórkowych, a szacuję, że czwarty kwartał wyglądał jeszcze lepiej.

Tablety zadebiutowały na polskim rynku dopiero pod koniec drugiego kwartału ubiegłego roku, a według szacunków IDC mogło się ich sprzedać około 120 tys. sztuk (przy globalnej sprzedaży w wysokości 67 mln sztuk). W 2012 roku liczba ta  wzrośnie do 170 tys.

– Upłynęło jeszcze zbyt mało czasu, abyśmy mogli mówić o zjawisku kanibalizacji rynku pecetów przez tablety – twierdzi Godos.

Szymon Winciorek dodaje: – W ocenie firmy ASUS o jakiejkolwiek kanibalizacji na polskim rynku będziemy mogli mówić w perspektywie co najmniej 2-3 lat.

Trend ten dotyczy zwłaszcza maszyn biurkowych, bo laptopy wciąż sprzedają się nieźle – w drugim kwartale tego roku stanowiły ponad dwie trzecie rynku pecetów w Polsce.

– Z pewnością dysproporcje w sprzedaży notebooków do desktopów będą się jeszcze bardziej nasilać na korzyść rozwiązań mobilnych – twierdzi Damian Godos.

– Najbliższych kilka lat dla branży telekomunikacyjnej zostanie zdefiniowanych przez rynek smartfonów i mobilne sieci szerokopasmowe – powiedział rpkom.pl Magnus Mandersson, wiceprezes Ericssona. Firma szacuje, że do 2016 roku ruch w sieci generowany przez najbardziej zaawansowane smartfony wzrośnie 12-krotnie, niemal dorównując temu wytwarzanemu przez komputery. Średnio transfer danych w Internecie mobilnym ma się zwiększyć 10-krotnie.

Ostrożniejsze szacunki przedstawiła brytyjska firma Analysys Mason, która dla Europy Zachodniej przewiduje wzrost ilość danych przesyłanych w sieciach mobilnych o co najmniej 500 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat.

– W Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, mobilny dostęp do Internetu zyskuje coraz większą popularność – mówi rpkom.pl Robert Hałacz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Gemius Polska. – Świadczy o tym procentowy wzrost odsłon generowanych przez użytkowników urządzeń mobilnych. Dane zgromadzone w serwisie gemiusRanking pokazują, że w ciągu minionych sześciu miesięcy w Polsce odnotowaliśmy 0,5-proc. wzrost średniego udziału odsłon mobilnych w całkowitej liczbie odsłon generowanych przez internautów. Według badania Megapanel PBI/Gemius między marcem a październikiem 2011 roku nastąpił kilkudziesięcioprocentowy wzrost odsłon mobilnych dla witryn objętych audytem site-centric.

Według danych zebranych przez analityków firm Gartner i IDC w ostatnim kwartale 2011 roku globalna sprzedaż pecetów była o 0,2 proc. – 1,4 proc niższa niż w analogicznym okresie 2010 roku. Potwierdza się teza o tym, że wkraczamy w erę post-PC, głoszona przez specjalistów branży nowych technologii.

Stwierdzenie jest nieco na wyrost, choć faktem jest, iż światowy kryzys oraz lawinowo rosnąca sprzedaż smartfonów i tabletów podgryzają popyt na komputery. W czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedano ich odpowiednio 147 mln i 28 mln. Pecetów rozeszło się w tym czasie 92-93 mln. W Stanach Zjednoczonych, które są globalnym liderem tej branży, w 2011 roku, po raz pierwszy od dekady, komputery PC kupiło aż o 5 proc. mniej osób niż w poprzednim roku. Podobne tendencje widać i w Polsce.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu