Spadek sprzedaży pecetów, smartfony górą

ROL

W 2011 roku po raz pierwszy w historii odnotowano spadek sprzedaży komputerów PC. Pożera je sprzedaż smartfonów i tabletów

Według danych zebranych przez analityków firm Gartner i IDC w ostatnim kwartale 2011 roku globalna sprzedaż pecetów była o 0,2 proc. – 1,4 proc niższa niż w analogicznym okresie 2010 roku. Potwierdza się teza o tym, że wkraczamy w erę post-PC, głoszona przez specjalistów branży nowych technologii.

Stwierdzenie jest nieco na wyrost, choć faktem jest, iż światowy kryzys oraz lawinowo rosnąca sprzedaż smartfonów i tabletów podgryzają popyt na komputery. W czwartym kwartale ubiegłego roku sprzedano ich odpowiednio 147 mln i 28 mln. Pecetów rozeszło się w tym czasie 92-93 mln. W Stanach Zjednoczonych, które są globalnym liderem tej branży, w 2011 roku, po raz pierwszy od dekady, komputery PC kupiło aż o 5 proc. mniej osób niż w poprzednim roku. Podobne tendencje widać i w Polsce.

– Polski rynek komputerów osobistych odnotował w czwartym kwartale niewielki spadek sprzedaży, mniejszy od wyników globalnych – mówi rpkom.pl Szymon Winciorek, dyrektor ds. rozwoju biznesu w firmie komputerowej ASUS Polska. – Wciąż silny popyt wewnętrzny pozwala Polsce pozostawać „zieloną wyspą” na tle kryzysu dotykającego kraje strefy Euro.

Na niestabilną sytuację ekonomiczną nałożyło się szczególnie dotkliwe dla branży PC wydarzenie: powódź w Tajlandii, gdzie skupiło się wiele fabryk produkujących podzespoły.

– Powódź uderzyła zwłaszcza w produkcję dysków twardych, spekulacje cenowe na tych komponentach przełożyły się na zwiększenie średniej ceny komputerów, a to w dużej mierze hamowało apetyty konsumentów – mówi Damian Godos, analityk firmy IDC. – Zauważalne znaczenie ma również powiększanie się udziału tabletów w rynku, a także rosnąca popularność smartfonów stających się na tyle dojrzałym produktem, by przejąć wiele funkcji pecetów – dodaje Godos.

Na świecie według szacunków IDC w ubiegłym roku sprzedano 472 mln smartfonów, a w Polsce ok. 3,3 mln.

– Polski rynek zdecydowanie podąża za trendami światowymi – powiedział rpkom.pl Paweł Mucha-Orliński, dyrektor wykonawczy HTC w regionie Europy Środkowo – Wschodniej. – Zgodnie z danymi Canalys w trzecim kwartale 2011 roku smartfony stanowiły 35 proc. całkowitej sprzedaży telefonów komórkowych, a szacuję, że czwarty kwartał wyglądał jeszcze lepiej.

Tablety zadebiutowały na polskim rynku dopiero pod koniec drugiego kwartału ubiegłego roku, a według szacunków IDC mogło się ich sprzedać około 120 tys. sztuk (przy globalnej sprzedaży w wysokości 67 mln sztuk). W 2012 roku liczba ta  wzrośnie do 170 tys.

– Upłynęło jeszcze zbyt mało czasu, abyśmy mogli mówić o zjawisku kanibalizacji rynku pecetów przez tablety – twierdzi Godos.

Szymon Winciorek dodaje: – W ocenie firmy ASUS o jakiejkolwiek kanibalizacji na polskim rynku będziemy mogli mówić w perspektywie co najmniej 2-3 lat.

Trend ten dotyczy zwłaszcza maszyn biurkowych, bo laptopy wciąż sprzedają się nieźle – w drugim kwartale tego roku stanowiły ponad dwie trzecie rynku pecetów w Polsce.

– Z pewnością dysproporcje w sprzedaży notebooków do desktopów będą się jeszcze bardziej nasilać na korzyść rozwiązań mobilnych – twierdzi Damian Godos.

– Najbliższych kilka lat dla branży telekomunikacyjnej zostanie zdefiniowanych przez rynek smartfonów i mobilne sieci szerokopasmowe – powiedział rpkom.pl Magnus Mandersson, wiceprezes Ericssona. Firma szacuje, że do 2016 roku ruch w sieci generowany przez najbardziej zaawansowane smartfony wzrośnie 12-krotnie, niemal dorównując temu wytwarzanemu przez komputery. Średnio transfer danych w Internecie mobilnym ma się zwiększyć 10-krotnie.

Ostrożniejsze szacunki przedstawiła brytyjska firma Analysys Mason, która dla Europy Zachodniej przewiduje wzrost ilość danych przesyłanych w sieciach mobilnych o co najmniej 500 proc. w ciągu najbliższych pięciu lat.

– W Polsce, podobnie jak w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, mobilny dostęp do Internetu zyskuje coraz większą popularność – mówi rpkom.pl Robert Hałacz, dyrektor sprzedaży bezpośredniej Gemius Polska. – Świadczy o tym procentowy wzrost odsłon generowanych przez użytkowników urządzeń mobilnych. Dane zgromadzone w serwisie gemiusRanking pokazują, że w ciągu minionych sześciu miesięcy w Polsce odnotowaliśmy 0,5-proc. wzrost średniego udziału odsłon mobilnych w całkowitej liczbie odsłon generowanych przez internautów. Według badania Megapanel PBI/Gemius między marcem a październikiem 2011 roku nastąpił kilkudziesięcioprocentowy wzrost odsłon mobilnych dla witryn objętych audytem site-centric.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Zostań szefem kampanii lub… prowokatorem. Powstała gra o wyborach

Producent gier planszowych, Bored Games, wprowadza na rynek właśnie najnowszy tytuł „Pierwszy obywatel” – ...

Polacy chcą być niczym Ikea. Francuzi mówią o rewolucji

Jeden z bardziej obiecujących startupów ma wynieść rynek mebli na nowy, innowacyjny poziom. Mała ...

Rząd chce sięgnąć do kieszeni Ubera

Wkrótce do Sejmu ma trafić projekt ustawy, która zmusi operatorów aplikacji łączących pasażerów z ...

Trump pod silną presją siedmiu technologicznych gigantów

Koncerny amerykańskie i japońskie wystosowały wspólny list do Donalda Trumpa z prośbą o wyłączenie ...

Barwniki do mikroskopii wysokiej rozdzielczości

Dzisiejsza nauka w zaawansowany sposób bada komórki i ich elementy, takie jak organelle czy ...

Transformersi będą pracować pod wodą

Firma Houston Mechatronics (HMI) stworzyła łódź podwodną, która potrafi zmieniać się w humanoidalnego robota ...