Internet LTE bije w największe kablówki

Pięciu największych dostawców stacjonarnego dostępu do internetu powiększyło w ub.r. grono abonentów tylko o 0,7 proc. – wynika z analizy „Rzeczpospolitej”.

Publikacja: 26.05.2019 19:12

Internet LTE bije w największe kablówki

Foto: 123RF

Inwestycje w zasięg coraz szybszych łączy dostępu do internetu dopiero zaczną przynosić efekty. W 2018 r. pięć największych dostawców stacjonarnego internetu powiększyło grono abonentów o raptem 36 tys. i obsługiwało w grudniu niecałe 4,95 mln użytkowników.

Największy przyrost odnotowała telewizja kablowa Vectra (39 tys., do 632 tys.), która wyprzedziła pod względem liczby abonentów internetu Netię, spychając ją na czwarte miejsce. UPC Polska, numer dwa po Orange Polska, powiększyło grono abonentów o 35 tys. (do 1,175 mln), a Orange o 13 tys. (do 2,018 mln, nie licząc radiowego LTE dla domu).

CZYTAJ TAKŻE: SpaceX umieścił 60 satelitów Starlink na orbicie. To nowa era internetu?

Źródła przyrostu liczby użytkowników są jak zwykle dwa: Vectra była w ub.r. na zakupach, a UPC i Orange Polska inwestowały w zasięg szybkiego dostępu do internetu (Orange w światłowód).

""

cyfrowa.rp.pl

Do grona tracących abonentów internetu należą Netia (32 tys.) i najprawdopodobniej telewizja kablowa Multimedia Polska, którą chce przejąć Vectra. Multimedia wykazały spadek liczby usług internetu, za które pobierają opłaty (tzw. RGU) o 19 tys., do 510 tys. Ponieważ firma sumuje usługi stacjonarne i mobilne, nie jest jasne, w której linii traciła. Pewne jest za to – zarząd podaje to czarno na białym – że usługa stacjonarnego dostępu do internetu przyniosła Multimediom w ub.r. drastycznie niższe przychody niż w 2017 r. Obniżyły się o około 40 mln zł, z prawie 200 mln zł do niecałych 155 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Co czwarty abonent platformy satelitarnej czy kablówki myśli o rezygnacji

Zarząd Multimediów tłumaczy spadek konkurencją internetu LTE i własną polityką cenową: ofertami pakietów z telewizją, w których najwyraźniej przeceniono internet. Dało to efekt: liczba abonentów telewizji spadła Multimediom tylko o 4 tys. „W wyniku rozwoju technologicznego oczekujemy, że wzrośnie konkurencja na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu” – podają Multimedia.

Netia szacuje, że w sumie w 2018 r. liczba gospodarstw domowych ze stacjonarnym łączem nie zmieniła się i wynosiła 7 mln. Dane Orange obejmują LTE dla domu i mówią o 9 mln i wzroście o 0,4 mln w porównaniu z końcem 2017 r.

Inwestycje w zasięg coraz szybszych łączy dostępu do internetu dopiero zaczną przynosić efekty. W 2018 r. pięć największych dostawców stacjonarnego internetu powiększyło grono abonentów o raptem 36 tys. i obsługiwało w grudniu niecałe 4,95 mln użytkowników.

Największy przyrost odnotowała telewizja kablowa Vectra (39 tys., do 632 tys.), która wyprzedziła pod względem liczby abonentów internetu Netię, spychając ją na czwarte miejsce. UPC Polska, numer dwa po Orange Polska, powiększyło grono abonentów o 35 tys. (do 1,175 mln), a Orange o 13 tys. (do 2,018 mln, nie licząc radiowego LTE dla domu).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu