Internet LTE bije w największe kablówki

123RF

Pięciu największych dostawców stacjonarnego dostępu do internetu powiększyło w ub.r. grono abonentów tylko o 0,7 proc. – wynika z analizy „Rzeczpospolitej”.

Inwestycje w zasięg coraz szybszych łączy dostępu do internetu dopiero zaczną przynosić efekty. W 2018 r. pięć największych dostawców stacjonarnego internetu powiększyło grono abonentów o raptem 36 tys. i obsługiwało w grudniu niecałe 4,95 mln użytkowników.

Największy przyrost odnotowała telewizja kablowa Vectra (39 tys., do 632 tys.), która wyprzedziła pod względem liczby abonentów internetu Netię, spychając ją na czwarte miejsce. UPC Polska, numer dwa po Orange Polska, powiększyło grono abonentów o 35 tys. (do 1,175 mln), a Orange o 13 tys. (do 2,018 mln, nie licząc radiowego LTE dla domu).

CZYTAJ TAKŻE: SpaceX umieścił 60 satelitów Starlink na orbicie. To nowa era internetu?

Źródła przyrostu liczby użytkowników są jak zwykle dwa: Vectra była w ub.r. na zakupach, a UPC i Orange Polska inwestowały w zasięg szybkiego dostępu do internetu (Orange w światłowód).

Do grona tracących abonentów internetu należą Netia (32 tys.) i najprawdopodobniej telewizja kablowa Multimedia Polska, którą chce przejąć Vectra. Multimedia wykazały spadek liczby usług internetu, za które pobierają opłaty (tzw. RGU) o 19 tys., do 510 tys. Ponieważ firma sumuje usługi stacjonarne i mobilne, nie jest jasne, w której linii traciła. Pewne jest za to – zarząd podaje to czarno na białym – że usługa stacjonarnego dostępu do internetu przyniosła Multimediom w ub.r. drastycznie niższe przychody niż w 2017 r. Obniżyły się o około 40 mln zł, z prawie 200 mln zł do niecałych 155 mln zł.

CZYTAJ TAKŻE: Co czwarty abonent platformy satelitarnej czy kablówki myśli o rezygnacji

Zarząd Multimediów tłumaczy spadek konkurencją internetu LTE i własną polityką cenową: ofertami pakietów z telewizją, w których najwyraźniej przeceniono internet. Dało to efekt: liczba abonentów telewizji spadła Multimediom tylko o 4 tys. „W wyniku rozwoju technologicznego oczekujemy, że wzrośnie konkurencja na rynku usług szerokopasmowego dostępu do internetu” – podają Multimedia.

Netia szacuje, że w sumie w 2018 r. liczba gospodarstw domowych ze stacjonarnym łączem nie zmieniła się i wynosiła 7 mln. Dane Orange obejmują LTE dla domu i mówią o 9 mln i wzroście o 0,4 mln w porównaniu z końcem 2017 r.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Wkrótce pojawi się telewizor, który znika

Japoński koncern Panasonic chce wprowadzić do sprzedaży, telewizor, który będzie całkowicie przezroczysty. Pierwszy prototyp ...

Rośnie cmentarzysko Google’a. Kolejne usługi do zamknięcia

Internetowy gigant nie zamyka przeglądarki ani systemu Android, wyłączy natomiast aż siedem rozwiązań, z ...

Nadciągają „Hitman” i „Battlefield”. Premiery rozczarują?

W najbliższych dniach na rynku zadebiutują kolejne po – m.in. hitowych „Red Dead Redemption ...

Apple wprowadza Apple TV+. Będą też gry i własna karta płatnicza

Wszystko w aplikacji, na żądanie i bez reklam, on-line albo off-line, najlepszy obraz i ...

Czy Facebook oszalał? Chcą już nawet haseł do e-maili

Serwis społecznościowy Marka Zuckerberga nie zwalnia tempa – po całej serii oskarżeń skierowanych pod ...

Impact`19. W międzynarodowym ekosystemie innowacji

W dniach 21-22 maja Kraków stanie się najważniejszym punktem na gospodarczej mapie Europy Środkowo-Wschodniej. ...