Gigantyczna kara dla UPC Polska

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył prawie 32,86 mln zł kary na UPC Polska za stosowanie niedozwolonych klauzul w umowach z abonentami, w tym m.in. za jednostronne wprowadzenie wyższych opłat. Operator będzie walczył w sądzie.

Decyzja urzędu (UOKIK na razie jej nie opublikował) nie jest prawomocna. UPC Polska już zapowiada, że od decyzji tej odwoła się. Jak czytamy w stanowisku przekazanym nam przez Michała Furę, kablówka uważa, że decyzja UOKIK ogranicza rozwój rynku, innowacje i ofertę dla klientów oraz różnicuje warunki konkurencyjne dla podmiotów na rynku.

UOKIK za niedozwolone uznał zapisy określające m.in. jaka czynność po stronie operatora stanowi zmianę warunków umowy.

CZYTAJ TAKŻE: Amerykanie oddłużyli UPC, a Inea urosła

Po pierwsze, wątpliwości urzędu wzbudził zapis, że UPC gwarantuje tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie. „Działo się to, ponieważ operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany kanałów lub mógł je usunąć w trakcie trwania umowy, co potwierdzają skargi konsumentów. Wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. Potem je im wyłączano” – podaje urząd.

Po drugie, UPC Polska zastrzegał, że wyłączenie kanałów nie jest zmianą umowy. „W efekcie przy umowach na czas określony konsument musiałby ponosić opłaty, gdyby chciał zrezygnować z usług UPC. Zdaniem UOKiK, operator w umowach na czas określony nie może zmieniać ustalonych w nich istotnych warunków, a do takich należy wykaz kanałów. W takiej sytuacji osoby, które miały umowy na czas określony, powinny mieć prawo do rezygnacji z usług UPC. W umowach na czas nieokreślony kanały mogą się zmienić tylko z ważnych przyczyn” – uważa urząd.

Trzecią sprawą, którą zakwestionował UOKiK było wprowadzanie podwyżek bez konkretnych powodów. „UPC zastrzegał przy umowach na czas nieoznaczony, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku, jednak nie podawał z jakich przyczyn” – podaje urząd.

CZYTAJ TAKŻE: Prezes UPC w Polsce: Musimy znaleźć sposób na szybki wzrost

Kara dotyczy także praktyk, w których UPC obciążał konsumenta kosztami wizyty technika (50 zł) decydując arbitralnie, że była ona nieuzasadniona. „Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji” – czytamy w komunikacie.

W końcu urząd uznał za „zbyt ogólne przesłanki do wypowiedzenia klientowi umowy lub ich brak”. UPC zastrzegał, że może to zrobić z „ważnych przyczyn, w szczególności prawnych, technicznych, organizacyjnych lub ekonomicznych”. „Tym samym klient nie wiedział, jakie czynniki sprawią, że nie będzie mógł korzystać z usług UPC” – uważa UOKiK.

Zgodnie z decyzją UOKiK, UPC Polska ma poinformować konsumentów o decyzji i oddać im opłaty za podwyżki abonamentu czy nieuzasadnione wezwanie technika oraz przywrócić klientom usunięte kanały telewizyjne, jeżeli są one nadal dostępne w ofercie.

„Choć doceniamy uwagę, jaką UOKIK przykłada do ochrony konsumentów, stanowczo nie zgadzamy się z interpretacją regulatora, dotyczącą klauzul zakwestionowanych przez Urząd i praktyk spółki, stosowanych od 2015 roku” – czytamy w stanowisku UPC Polska.

„Decyzja UOKIK nie jest prawomocna. Wspierani opiniami szanowanych autorytetów prawniczych odwołamy się od niej, oczekując, że sądy potwierdzą słuszność naszych argumentów” – dodano.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

FIFA 20 bez Juventusu Turyn. Konkurencja przejęła Starą Damę

Sukces Konami – Juve będzie tylko w eFootballPES. W FIFA zagramy tymi samymi zawodnikami, ...

Rosjanie też chcą mieć swoje 5G

Komórkową sieć piątej generacji zbuduje w Rosji firma należąca do państwowej korporacji zbrojeniowej Rostech. ...

Czy Facebook oszalał? Chcą już nawet haseł do e-maili

Serwis społecznościowy Marka Zuckerberga nie zwalnia tempa – po całej serii oskarżeń skierowanych pod ...

Wodzisław Kiciński: Ogniem i blockchainem

Zainteresowanie banków centralnych blockchainem wpisuje się w trend odchodzenia od płatności gotówkowych. Ich koszty ...

Dane pół miliarda gości Marriotta w rękach hakerów

Cyberprzestępcy włamali się do bazy danych gości sieci Starwood Hotel, należącej do Marriott International. ...

Firmy zbierają dane, ale… nie wiedzą po co

Prawie 100 proc. dużych i średnich firm w Polsce przyznaje, że gromadzi dane. Aż ...