T-Mobile Polska bardziej rentowny. Firma najgorsze ma za sobą?

Mimo rozwoju oferty dla firm i wprowadzenia pakietów ze światłowodem, przychody T-Mobile Polska obniżyły się w 2019 roku o 1,8 proc. Telekom zaliczany przez właściciela do grona konwergentnych, poprawił zaś rentowność.

Komórkowa sieć z grupy Deutsche Telekom zakończyła miniony rok z 10,954 mln obsługiwanych kart SIM, co oznacza wzrost o 167 tys. przez rok oraz o 46 tys. kart SIM w samym IV kw. ub.r.  Pod tym względem był to tym samym rok o prawie połowę gorszy niż 2018, gdy na czysto statystyki urosły telekomowi o 333 tys.

CZYTAJ TAKŻE: Od kogo i do kogo w 2019 roku uciekali klienci sieci komórkowych

Liczba sprzedanych kart abonamentowych urosła przez rok o 264 tys. do nieco ponad 7,5 mln. W ciągu ostatnich trzech miesięcy ub.r. przybyło ich 70 tys. T-Mobile tracił natomiast użytkowników telefonii na kartę: ich grono zmalało w 2019 r. o 94 tys. do 3,45 mln. W ostatnim kwartale ub.r. spadek w tym segmencie wyniósł 24 tys.

Bez pustych obrotów

Pod względem przychodów 2019 roku był dla T-Mobile Polska słabszy niż rok 2018, choć w ostatnim kwartale ub.r. telekom odnotował 2-proc. wzrost obrotów (do 1,71 mld zł). Kierowana przez Andreasa Maierhofera grupa wypracowała w 2019 r. około 6,39 mld zł przychodu, czyli o 1,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Według zarządu firmy, spadek to pokłosie niepowodzeń z pierwszego półrocza, w tym pożaru w centrum przetwarzania danych na warszawskim Annopolu.

CZYTAJ TAKŻE: Pożar uderzył w działanie T-Mobile

Telekom – jak pisaliśmy – zrezygnował też z ekspansji w sferze hurtowej sprzedaży urządzeń konsumenckich.

Maierhofer komentował niedawno, że nie zależy mu na „pustych przychodach”, czyli transakcjach, na których firma praktycznie nie zarabia.

Przychody napędzały kontrakty z firmami

W podziale na biznesy, w ub.r. telekomunikacyjna spółka inkasowała mniej z tytułu sprzedaży produktów i usług mobilnych (o 3,1 proc.), a urosły jej wpływy z produktów i usług stacjonarnych obejmujących także usługi ICT.  Wysokości tych ostatnich T-Mobile nie zdradza. Tak jak i nie ujawnia, ilu abonentów pakietów ze światłowodem miał na koniec grudnia (w sprawozdaniu DT widać 18 tys. detalicznych klientów abonentów szerokopasmowego internetu, ale tyle samo było ich w 2018 r.).

Firma podaje tylko, że w ub.r. wpływy z ICT niemal podwoiły się. W komentarzu do wyników telekom podał, że rozszerzył ofertę usług cyberbezpieczeństwa, uruchamiając centrum bezpieczeństwa (Security Operations Center) i oferując nowe produkty, w tym platformę Cyberguard.  Zwraca uwagę na inwestycje w infrastrukturę transmisji danych (WAN, FTTx, a także powierzchnię kolokacyjną). Nie bez znaczenia jest też zapewne fakt, że T‑Mobile stał się „gospodarzem struktury T-Cloud”.

CZYTAJ TAKŻE: Chmura rośnie jak szalona. Kto się liczy?

W efekcie firma nawiązała lub rozszerzyła umowy m.in. z sektorem publicznym. Wśród klientów wymienia Najwyższą Izbę Kontroli, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, NASK, Centrum Obsługi Administracji Rządowej, Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, GUS, PKP, czy Narodowy Fundusz Zdrowia.

Telekom podkreśla także, że przychody z samych usług mobilnych urosły o 3 proc. do prawie 4 mld zł. W informacji prasowej można znaleźć wzmiankę o wzroście ARPU, ale zaokrąglone dane DT (w euro) zmiany tej nie pokazują.

Marże w górę

W przeciwieństwie do przychodów zyski operatora powiększyły się. Roczny zysk operacyjny przed amortyzacją (EBITDA) skoczył o ponad 17 proc. do 1,95 mld zł. Natomiast wskaźnik stosowany także przez Orange Polska – EBITDAal (EBITDA pomniejszona o koszty leasingu) urósł o około 1 proc. do 1,65 mld zł.

W samym IV kw. ub.r. T-Mobile Polska wykazał 472 mln zł EBITDA (wzrost o 14 proc. rok do roku) oraz 399 mln zł EBITDAal (spadek o 1 proc.).

W 2019 r. operator przeznaczył na inwestycje nieco więcej niż w 2018 r. Wydatki gotówkowe na ten cel – według raportu DT – wyniosły 953 mln zł, rosnąc o 1,3 proc.. W informacji prasowej T-Mobile Polska mowa jest zaś o 2-proc. wzroście.

DT: aukcja 5G skończy się w III kwartale

Część tej sumy firma przeznaczała na modernizację sieci. W drugim półroczu ub.r. unowocześniła maszty w Warszawie. W tym roku projekt ma objąć kolejne duże miasta Polski – podano.

Na koniec 2019 roku klienci T‑Mobile mogli korzystać z zasięgu dostarczanego przez 11350 stacji bazowych (część masztów należy do Orange Polska). 8850 z nich oferowało agregację przynajmniej dwóch pasm częstotliwości docierając z zasięgiem do ponad 78 proc. populacji kraju – podano.

Grupa DT przewiduje, że tegoroczna aukcja częstotliwości 3,6 GHz dla sieci 5G zacznie się w drugim kwartale, a zakończy w trzecim. Z kolei w przyszłym roku w trzecim kwartale spodziewa się startu, a w IV kw. 2022 r. końca aukcji pasma 700 MHz i 2100 MHz.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Cyberprzestępcy sięgają po sztuczną inteligencję

Chmura, media społecznościowe oraz domowe urządzenia działające online to główne cele hakerów w 2019 ...

Stefan Batory oczarował amerykańskich fryzjerów. I Nergala

Startup, który opracował jedną z popularniejszych aplikacji do rezerwacji wizyt m.in. w salonach kosmetycznych ...

Oddajemy dane za bezcen. Wystarczy voucher do marketu

Prywatność i dane osobiste stają się cenną walutą w świecie internetu i nowych technologii. ...

Dramat w tabletach, laptopy łapią oddech. A co jest teraz hitem?

Dobrą wiadomością dla producentów sprzętu i spółek nim handlujących w Polsce jest rosnąca konsumpcja. ...

Sukces Hyper Poland w Wielkiej Brytanii

Polski startup technologiczny Hyper Poland przeprowadził udaną rundę finansowania poprzez brytyjską platformę crowdfundingu udziałowego ...

Nowe terapie nieuleczalnych chorób

Naukowcy z Wojskowego Instytutu Higieny i Epidemiologii im. Generała Karola Kaczkowskiego w Warszawie pod ...