T-Mobile i Play ruszają we wtorek z 5G. Co proponują?

Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Część abonentów T-Mobile i Play uzyska darmowy dostęp do internetowych łączy w nowej technologii mobilnej. Prędkość może być różna.

We wtorek 9 czerwca dwaj kolejni operatorzy komórkowi uruchomią komercyjnie sieci nadajników w nowej technologii 5G. W poniedziałek rano zapowiedział to T-Mobile Polska, a kilka godzin później Play, sieć z grupy Play Communications. Tym samym dołączą do Plusa, który swoje 5G w paśmie 2,6 GHz uruchomił jako pierwszy w maju.

Z kolei Orange Polska głośno zapowiedziało start w ubiegłym tygodniu. Jego 5G ruszy w lipcu.

CZYTAJ TAKŻE: T-Mobile Polska startuje z 5G

Zarówno T-Mobile, jak i Play wykorzystują do 5G część posiadanego już pasma 2,1 GHz, którego używają także do usług w technologii starszej – 4G (LTE).

Co to oznacza dla ich abonentów, pokazują zapisy w pierwszej wersji warunków promocji startującej w T-Mobile. Napisano w nich, że jeśli ktoś skorzystał wcześniej z oferty operatora z gwarantowaną maksymalną prędkością (np. do 200 Mb/s), to jeśli skorzysta z promocji z 5G, zapisy te zostaną z automatu zawieszone. Dokument ten był zmieniany jeszcze w poniedziałek. Jak tłumaczy T-Mobile, internet telekomu obejmujący 5G będzie działać z maksymalną prędkością ściągania danych 300 megabitów na sekundę (w sytuacji gdy nikt inny nie będzie go używać), a przy znaczącym ograniczeniu ruchu w sieci do – 160 Mb/s.

Play szczegółowe warunki ma opublikować we wtorek.

Oba telekomy zapowiadają, że dla części ich dotychczasowych klientów sieć 5G w tym paśmie będzie stanowić dodatkową bezpłatną możliwość.

CZYTAJ TAKŻE: Unieważnienie aukcji 5G w czerwcu. W tle walka o fotel nadzorcy

T-Mobile oferuje 5G w paśmie 2,1 GHz klientom taryf MagentaBIZNES i indywidualnym, którzy skorzystali z ofert obowiązujących od września 2019 r., posiadaczom odpowiednich urządzeń (dwa smartfony i jeden router).

Zasięg sieci to – podobnie jak w Orange Polska (firmy współdzielą maszty) – 6 mln osób.

Play podaje, że w zasięgu jego 5G jest 4,5 mln osób.  Oferuje 5G klientom, którzy skorzystają z nowych abonamentów M, L i Homebox, czyli zaczynających się od 55 zł (po rabatach). Telekom zamierza dodać 5G także wybranym grupom dotychczasowych klientów indywidualnych i biznesowych.

W przypadku klientów indywidualnych dotyczy to oferty będącej w Play od czerwca 2019 r.: M, L oraz Homebox, a w przypadku firm – korzystających z ofert Biznes Box oraz Biznes Box Pro, oferowanych od września 2019 r.

Zdaniem analityków ze względu na na razie niewielki zasięg sieci 5G i małą liczbę urządzeń, na których można z niej korzystać, technologia ta pozostaje marketingowym wabikiem.

Eksperci i same telekomy przekonują, że sytuacja będzie się zmieniać z czasem, np. gdy Urząd Komunikacji Elektronicznej udostępni nowe częstotliwości z zakresu 3,6 GHz. Pierwsza aukcja 3,6 GHz jest unieważniana.

CZYTAJ TAKŻE: Orange Polska w lipcu uruchomi sieć 5G. Jest nowa nazwa

Krzysztof Dyl, wykonujący obowiązki prezesa UKE, zapowiedział na naszych łamach, że nowa aukcja tego pasma będzie różnić się od unieważnianej między innymi obowiązkami inwestycyjnymi.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Facebook bije w Tindera. Uruchomił własny serwis randkowy

Serwis Facebook Dating ruszył w Stanach Zjednoczonych i 19 innych państwach, a na początku ...

Marta Osiak: Chcemy zostać partnerem numer 1

Z Martą Osiak, dyrektor Działu Dynamics w EIP SA (EIP), rozmawiamy o rozwoju oferty ...

Hakerzy wabią ofiary „Cyberpunkiem”. Reklamują go nawet na YouTube

Przestępcy przyciągają fanów gier na witrynę imitującą Sklep Play Google’a. Przynętą jest  –  nieistniejąca ...

Qualcomm i Apple na wojnie. Chiny zakazują iPhone’ów

Wojna patentowa między gigantem z Cupertino a koncernem produkującym mikroprocesory zyskuje na sile. Walka ...

„Deplatformizacja Trumpa”. YouTube zawiesił konto za podżeganie do przemocy

Platforma YouTube poinformowała, że zawiesza konto i kanał Donalda Trumpa na co najmniej tydzień, ...

Pandemiczny szał na zakupy w internecie. Wzrosty o 400 proc.

Podczas pandemii lawinowo wzrosło zainteresowanie zakupami online. Nawet o 400 proc. wzrosły e-zakupy spożywcze. ...