Darmowe aplikacje i społeczności napędzają sieciowy ruch mobilny

Sukces Androida. Jak podaje firma AdMob, użytkownicy smartfonów z systemem Google są w sieci tak samo aktywni jak właściciele iPhone’ów, przynajmniej pod względem ilości pobieranych programów. Niezależnie od platformy, w mobilnej sieci najbardziej liczą się aplikacje (najlepiej darmowe) i dostęp do serwisów społecznościowych.

Publikacja: 05.03.2010 10:09

Darmowe aplikacje i społeczności napędzają sieciowy ruch mobilny

Foto: Admob

W styczniu użytkownicy iPhone’a według badania AdMob, przeprowadzonego na próbie 963 respondentów, pobrali z sieci średnio 8,8 aplikacji, z czego 1,8 stanowiły programy płatne. W tym samym czasie użytkownicy smartfonów z systemem Android ściągnęli niemal dokładnie tyle samo, 8,7 aplikacji (1,1 – płatnych). Jeszcze w sierpniu ubiegłego roku różnica między obiema platformami była znacznie wyraźniejsza: 9,1 i 10,2 na korzyść iPhone’a. W tym czasie [b]z 19 do 21 proc. zwiększyła się także liczba użytkowników Androida, którzy kupują co najmniej jedną aplikację w miesiącu[/b].

[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika2/451068,464531,9.jpg]

Jak się jednak okazuje, płatne aplikacje niekoniecznie muszą być jedynym sposobem skutecznego monetyzowania użytkowników sklepów z mobilnymi programami. Istnieje jeszcze potencjał na sprzedaż powierzchni reklamowej. Jak podaje AdMob, niezależnie od wykorzystywanej platformy, dwie trzecie użytkowników smartfonów którzy pobierają minimum jedną płatną aplikację, nie ściąga ich w ciągu miesiąca więcej niż trzy. Osób pobierających więcej, między 4 a 6 aplikacji, jest już mniej, 22 proc., a pobierających 7-10 programów miesięcznie już tylko 7 proc.

[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika2/451068,464532,9.jpg]

Znacznie większy ruch panuje w działach z darmowym oprogramowaniem, generujących przychód między innymi dzięki reklamom. [b]28 proc. użytkowników pobiera od 1 do 3 darmowych aplikacji miesięcznie. Na ściągnięcie od 4 do 6 aplikacji decyduje się jeszcze więcej – 29 proc. 7-10 programów pobiera 16 proc. [/b]Najbardziej aktywni użytkowników, pobierających ponad 20 aplikacji jest w przypadku darmowego oprogramowania 13 proc. W przypadku aplikacji płatnych, taką aktywnością wykazuje się tylko 2 proc. klientów.

[obrazek=http://grafik.rp.pl/grafika2/451068,464533,9.jpg]

Oprócz sklepów z aplikacjami mobilnymi, które napędzają już nie tylko przychody takich firm jak Apple, ale także Nokia (kilka dni temu ujawniono liczbę pobrań z Ovi Store – ponad 1,5 mln dziennie), innym głównym czynnikiem napędzającym przesył danych przez sieci mobilne są serwisy społecznościowe. Jak wynika z danych firmy ComScore w styczniu aż 30,8 proc. użytkowników smartfonów w USA przynajmniej raz za pomocą telefonu odwiedziło serwis społecznościowy. To 22,5 proc. więcej niż rok temu. Ogółem, 11,1 proc. użytkowników serwisów społecznościowych łączyło się z nimi w styczniu przez urządzenia mobilne (rok temu było to 4,6 proc.). Największą liczbę mobilnych użytkowników przyciągnął, tak jak w komputerowym Internecie, serwis Facebook, z którym przez komórkę połączyło się w styczniu 25,1 mln osób (w USA). Na całym świecie, według deklaracji Facebooka, było to w styczniu 2010 r. już ponad 100 mln osób.

Następne w kolejce na rynku amerykańskim było MySpace – 11,4 mln oraz Twitter – 4,7 mln. ComScore przyznaje jednak, że statystyki są niepełne – brak jakichkolwiek liczb na temat stron odwiedzanych ze smartfonów nie za pośrednictwem przeglądarek internetowych, ale wyspecjalizowanych aplikacji, np. tzw. klientów siecie Facebook czy Twitter, takich jak np. Seesmic czy Tweetdeck.

[i]Masz pytanie: wyślij e-mail do autora: [mail=t.boguszewicz@rpkom.pl]Tomasz Boguszewicz[/mail][/i]

W styczniu użytkownicy iPhone’a według badania AdMob, przeprowadzonego na próbie 963 respondentów, pobrali z sieci średnio 8,8 aplikacji, z czego 1,8 stanowiły programy płatne. W tym samym czasie użytkownicy smartfonów z systemem Android ściągnęli niemal dokładnie tyle samo, 8,7 aplikacji (1,1 – płatnych). Jeszcze w sierpniu ubiegłego roku różnica między obiema platformami była znacznie wyraźniejsza: 9,1 i 10,2 na korzyść iPhone’a. W tym czasie [b]z 19 do 21 proc. zwiększyła się także liczba użytkowników Androida, którzy kupują co najmniej jedną aplikację w miesiącu[/b].

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Materiał Promocyjny
Podróżuj ekologicznie! Program Fundusze Europejskie dla zrównoważonej mobilności
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Telekomunikacja
Bezprzewodowy internet rozkwitnie dzięki 5G. Najnowsze prognozy Ericssona
Materiał Promocyjny
„Skoro wiemy, że damy radę, to zróbmy to”. Oto ludzie, którzy tworzą Izerę
Telekomunikacja
Aukcja częstotliwości dla sieci 5G rusza 22 czerwca. Kto weźmie udział?
Telekomunikacja
Amazon wprowadza darmowy abonament telefoniczny. Cios w operatorów komórek