Reklama

Wyniki T-Mobile Polska w II kw. 2019 r.: pod znakiem stabilizacji

Publikacja: 08.08.2019 10:38

O 46 tysięcy do 10,869 mln urosła w II kwartale br. baza użytkowników sieci komórkowej T-Mobile Polska liczona według aktywowanych kart SIM – wynika ze sprawozdania Deutsche Telekom, właściciela T-Mobile.  W skali 12 miesięcy liczba ta oznacza wzrost o 260 tys. kart SIM.  Wzrost w kwartale to bilans spadku w segmencie pre-paid  (o około 29 tys.) i wzrostu (o 76 tys.)  w segmencie post-paid.

Miniony kwartał T-Mobile Polska może zaliczyć do stabilnych także pod względem wyników finansowych.

Według naszych obliczeń na podstawie kursów walut podanych przez DT i danych w euro, przychody T-Mobile Polska operatora nie zmieniły się w porównaniu z tymi z II kwartału 2018 roku i wyniosły 1,57 mld zł. Było to możliwe za sprawą wzrostu w segmencie usług stacjonarnych i ICT, które powiększyły się rok do roku o 15,4 proc. do 133 mln zł.

W podstawowym dla siebie segmencie mobilnym operator odnotował niewielki, 0,9-proc. spadek wpływów. Z informacji przekazanych przez DT i T-Mobile Polska można wnosić, że wynikał on przede wszystkim z niższych wpływów ze sprzedaży urządzeń, takich jak smartfony. Przychody z usług mobilnych T-Mobile były wyższe rok do roku o 5,5 proc..

Interpretację danych potwierdza komentarz ze strony zarządu telekomu.

Reklama
Reklama

– Stały napływ klientów i rosnąca lojalność w połączeniu ze stabilizacją rynku, skutkują wzrostem przychodów z usług mobilnych, co pozwala zrekompensować wciąż widoczne efekty zmian strategii sprzedaży hurtowej – powiedział cytowany w komunikacie Juraj Andras, członek zarządu, dyrektor ds. finansowych T‑Mobile Polska.

– Z drugiej strony, musimy zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak rosnące koszty pracy i rosnące ceny energii, które utrudniają ogólne działanie i w nadchodzących kwartałach nadal będą stanowić wyzwanie. Cieszymy się, że nawet w tych okolicznościach widzimy stabilność głównych wskaźników finansowych. Pracujemy nad rozwojem nowych obszarów takich jak usługi stacjonarne i oferta rozrywki w B2C oraz usługi w chmurze w B2B, aby zapewnić stały wzrost przychodów w przyszłości – dodał Andras.

Raportowany zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) T-Mobile Polska wyniosła 505 mln zł, po wzroście o 17,5 proc. rok do roku.  Natomiast EBITDAal, czyli wskaźnik ten uwzględniający koszty leasingu operacyjnego, który operatorzy stosują po tym, jak w życie wszedł nowy standard sprawozdawczości rachunkowej (MSSF16), był nieznacznie – o 1,5 proc. – wyższy niż rok wcześniej.  Wyniósł 428 mln zł.

T-Mobile Polska podał, że w II kw.  br. rozbudowywał sieć masztów komórkowych z agregacją częstotliwości i dodał w tym czasie 780 stacji z LTE Carrier Aggregation zwiększając ich liczbę do 8150.  W ich zasięgu jest 70 proc. populacji kraju. Na około 2 tys. stacji (wzrost o ponad 700) agregowane są aż cztery pasma (800MHz, 1800MHz, 2100MHz 2600MHz), co pozwala na transmisję danych z prędkością blisko 600 Mb/s.

„Już blisko 91 proc. danych przesyłanych jest w sieci LTE z czego najwięcej z wykorzystaniem częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz. Sieć 3G odpowiada za 9 proc. przesłanych danych, a sieć 2G za jedynie 0,06 proc.” – podał telekom w komunikacie omawiającym wyniki finansowe.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama