Wyniki T-Mobile Polska w II kw. 2019 r.: pod znakiem stabilizacji

Publikacja: 08.08.2019 10:38

O 46 tysięcy do 10,869 mln urosła w II kwartale br. baza użytkowników sieci komórkowej T-Mobile Polska liczona według aktywowanych kart SIM – wynika ze sprawozdania Deutsche Telekom, właściciela T-Mobile.  W skali 12 miesięcy liczba ta oznacza wzrost o 260 tys. kart SIM.  Wzrost w kwartale to bilans spadku w segmencie pre-paid  (o około 29 tys.) i wzrostu (o 76 tys.)  w segmencie post-paid.

Miniony kwartał T-Mobile Polska może zaliczyć do stabilnych także pod względem wyników finansowych.

Według naszych obliczeń na podstawie kursów walut podanych przez DT i danych w euro, przychody T-Mobile Polska operatora nie zmieniły się w porównaniu z tymi z II kwartału 2018 roku i wyniosły 1,57 mld zł. Było to możliwe za sprawą wzrostu w segmencie usług stacjonarnych i ICT, które powiększyły się rok do roku o 15,4 proc. do 133 mln zł.

W podstawowym dla siebie segmencie mobilnym operator odnotował niewielki, 0,9-proc. spadek wpływów. Z informacji przekazanych przez DT i T-Mobile Polska można wnosić, że wynikał on przede wszystkim z niższych wpływów ze sprzedaży urządzeń, takich jak smartfony. Przychody z usług mobilnych T-Mobile były wyższe rok do roku o 5,5 proc..

Interpretację danych potwierdza komentarz ze strony zarządu telekomu.

– Stały napływ klientów i rosnąca lojalność w połączeniu ze stabilizacją rynku, skutkują wzrostem przychodów z usług mobilnych, co pozwala zrekompensować wciąż widoczne efekty zmian strategii sprzedaży hurtowej – powiedział cytowany w komunikacie Juraj Andras, członek zarządu, dyrektor ds. finansowych T‑Mobile Polska.

– Z drugiej strony, musimy zmierzyć się z takimi wyzwaniami jak rosnące koszty pracy i rosnące ceny energii, które utrudniają ogólne działanie i w nadchodzących kwartałach nadal będą stanowić wyzwanie. Cieszymy się, że nawet w tych okolicznościach widzimy stabilność głównych wskaźników finansowych. Pracujemy nad rozwojem nowych obszarów takich jak usługi stacjonarne i oferta rozrywki w B2C oraz usługi w chmurze w B2B, aby zapewnić stały wzrost przychodów w przyszłości – dodał Andras.

Raportowany zysk operacyjny powiększony o amortyzację (EBITDA) T-Mobile Polska wyniosła 505 mln zł, po wzroście o 17,5 proc. rok do roku.  Natomiast EBITDAal, czyli wskaźnik ten uwzględniający koszty leasingu operacyjnego, który operatorzy stosują po tym, jak w życie wszedł nowy standard sprawozdawczości rachunkowej (MSSF16), był nieznacznie – o 1,5 proc. – wyższy niż rok wcześniej.  Wyniósł 428 mln zł.

T-Mobile Polska podał, że w II kw.  br. rozbudowywał sieć masztów komórkowych z agregacją częstotliwości i dodał w tym czasie 780 stacji z LTE Carrier Aggregation zwiększając ich liczbę do 8150.  W ich zasięgu jest 70 proc. populacji kraju. Na około 2 tys. stacji (wzrost o ponad 700) agregowane są aż cztery pasma (800MHz, 1800MHz, 2100MHz 2600MHz), co pozwala na transmisję danych z prędkością blisko 600 Mb/s.

„Już blisko 91 proc. danych przesyłanych jest w sieci LTE z czego najwięcej z wykorzystaniem częstotliwości 800 MHz i 2600 MHz. Sieć 3G odpowiada za 9 proc. przesłanych danych, a sieć 2G za jedynie 0,06 proc.” – podał telekom w komunikacie omawiającym wyniki finansowe.

O 46 tysięcy do 10,869 mln urosła w II kwartale br. baza użytkowników sieci komórkowej T-Mobile Polska liczona według aktywowanych kart SIM – wynika ze sprawozdania Deutsche Telekom, właściciela T-Mobile.  W skali 12 miesięcy liczba ta oznacza wzrost o 260 tys. kart SIM.  Wzrost w kwartale to bilans spadku w segmencie pre-paid  (o około 29 tys.) i wzrostu (o 76 tys.)  w segmencie post-paid.

Miniony kwartał T-Mobile Polska może zaliczyć do stabilnych także pod względem wyników finansowych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów