20 mld dolarów na cyfrową TV w Europie

Tyle wyniosą przychody operatorów DTH w Europie w 2016 roku – szacuje w najnowszym raporcie Informa Telecoms&Media. Choć tempo wzrostu przychodów tych firm będzie spadać, do 2016 roku wciąż będą zarabiać coraz więcej. Zagrożenie dla wszystkich platform płatnej telewizji nadciąga ze strony internetowych serwisów OTT, które w Stanach Zjednoczonych powodują rezygnację abonentów z usług TV. Jak wygląda sytuacja w Europie?

Publikacja: 22.05.2012 15:40

20 mld dolarów na cyfrową TV w Europie

Foto: ROL

– Choć wpływy platform satelitarnych będą rosły, tempo będzie mniejsze niż w ostatnich latach. W poprzednich latach spora część wzrostu przychodów tego sektora generowana była przez wprowadzenie kolejnych usług premium. W przyszłości rosnąca konkurencja ze strony tańszych ofert negatywnie wpłynie na średni przychód z jednego abonenta w branży (ARPU) i w ten sposób ograniczy wzrosty – komentuje w raporcie Adam Thomas, szef działu badań mediów w Informie.

Wspomnianymi wyżej tańszymi usługami mogą być m.in. płatne internetowe serwisy wideo, gdzie za dostęp do popularnych filmów, seriali i programów telewizyjnych płaci się niejednokrotnie znacznie mniej niż u operatora satelitarnego. Choć oferty operatorów satelitarnych są bogatsze w dodatkowe usługi część widzów wybiera jednak internet. Wpływy operatorów satelitarnych na rynku europejskim wyniosą w tym roku 18,2 mld dol. (zdecydowana większość z nich działa w Europie Zachodniej, która wygeneruje 14,3 mld dol. z tej kwoty), w przyszłym sięgną 18,8 mld dol., a za cztery lata dobiją do 20,5 mld dol. – wynika z przewidywań InformaTelecoms&Media.

Likwidacja przez operatorów usług premium z powodu konkurencji ze strony Internetu, to na razie ledwie zarysowujący się trend. W badaniu instytutu Chadwick Martin Bailey wyszło, że w USA już 16 proc. użytkowników szerokopasmowego internetu, którzy mają wykupiony dostęp do płatnej telewizji, w ciągu roku planuje zmigrować na tańsze oferty swoich operatorów. Największa grupa spośród nich (34 proc.) zrezygnuje z dekodera HD i wróci do oglądania kanałów w standardowej rozdzielczości.

Przychody platform satelitarnych w Europie, 2011-2016 (w mln dolarów)

Deloitte w styczniu prognozował jeszcze wyżej: że już 9 proc. abonentów w USA zrezygnowała z usług TV (tzw. cord cutting) platformy argumentując, że swoje ulubione programy i seriale może oglądać w sieci. To samo planuje dalsze 11 proc. abonentów. Najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Europie, gdzie nie ma mocno zakorzenionych w USA serwisów Netflix, czy Hulu, na razie nie odczuwają jeszcze tego zjawiska.

Okresowe ARPU brytyjskiej platformy BSkyB w ostatnim kwartale wzrosło z 537 do 546 funtów. Zwiększyły się też jej przychody, a liczba abonentów wzrosła z 10,22 mln do 10,55 mln. – Choć sytuacja na rynku jest trudna, wypadliśmy dobrze, jeśli chodzi o lojalność klientów ze wskaźnikiem CHURN, który spadł do 10,1 proc. (przy 10,4 proc. w minionym roku) – podała firma w raporcie finansowym podsumowującym dziewięć miesięcy działalności zakończone 31 marca 2012 r.

Podobne tendencje było widać w Sky Deutschland, które po I kwartale tego roku zaraportowało wzrost liczby abonentów do 3,08 mln, wzrost ARPU do 31,76 euro i 18-proc. wzrost przychodów.

Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay