Reklama

Polska europejską potęgą płatności zbliżeniowych

Publikacja: 10.08.2012 15:30

Polska europejską potęgą płatności zbliżeniowych

Foto: Visa Europe

– Polska jest bardzo dojrzałym rynkiem, jeśli chodzi o liczbę transakcji zbliżeniowych – twierdzi Pedro Sousa, dyrektor działu Płatności Zbliżeniowych i Mobilnych w Visa Europe. – Według naszych danych zajmuje pierwsze miejsce na terenie działania naszej organizacji. Na kolejnych miejscach znalazły się Wielka Brytania i Francja.

– W Polsce znajduje się 70 tys. terminali płatniczych akceptujących transakcje zbliżeniowe, podczas gdy Wielka Brytania ma ich dwukrotnie więcej. Mimo to Polacy dużo chętniej płacą kartami zbliżeniowymi niż mieszkańcy Zjednoczonego Królestwa – dodaje John White z Visa Europe.

Według danych tej organizacji w naszym kraju tylko w maju tego roku wykonanych zostało 3,3 mln płatności bezdotykowych, co daje 1,2 transakcji na sekundę. Ten boom rozpoczął się w tym roku, mimo że transakcje zbliżeniowe wykorzystujące technologię NFC (Near Field Communication), czyli komunikację bliskiego zasięgu, są obecne w Polsce już od blisko dwóch lat. W terminale zbliżeniowe wyposażone są już m.in. wszystkie wrocławskie autobusy i tramwaje, podobną modernizację prowadzą też Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie.

– Polska będzie interesującym miejscem na mapie rynku płatności mobilnych – przyznaje Mario Fernandez, analityk z warszawskiego biura firmy analitycznej Frost & Sullivan. – Gotowość do wprowadzenia płatności mobilnych opartych na technologii NFC jest tu znacznie wyższa niż w pozostałych krajach w regionie. Nieprzypadkiem firmy MasterCard i Deutsche Telekom (właściciel sieci T-Mobile – przyp. red.) właśnie w Polsce zdecydowały się na wprowadzenie usługi portfela mobilnego wykorzystującego technologię NFC już w drugiej połowie 2012 roku.

Według Henryka Kułakowskiego, prezesa firmy MassPay i specjalisty w dziedzinie płatności mobilnych, pozycja Polski na rynku płatności zbliżeniowych wynika w dużej mierze z faktu, iż w 2007 roku, po pojawieniu się pierwszych systemów płatności mobilnych, MasterCard zaczął silnie u nas promować technologię zbliżeniową jako alternatywę dla tamtych rozwiązań. Visa podchwyciła wyzwanie i również wkroczyła z silną ofertą płatności zbliżeniowych. Nasz kraj stał się więc niejako europejskim poligonem doświadczalnym dla tego typu rozwiązań, co właśnie przynosi efekty.

Reklama
Reklama

– Wszystkie nowoemitowane karty płatnicze posiadają funkcję zbliżeniową i klient banku niespecjalnie ma w tym zakresie wybór. Również terminale płatnicze sukcesywnie wymieniane są na nowe – dodaje Kułakowski.

Obie organizacje płatnicze współpracują pod tym kątem z polskimi bankami: 26 z nich wydało do tej pory 6,5 mln kart zbliżeniowych w systemie Visa. MasterCard współdziała w tej dziedzinie z 21 bankami, ale liczby wydanych kart nie zdradza.

I Visa, i MasterCard chciałyby, aby płatności zbliżeniowe odbywały się nie tylko za pomocą kart, ale też telefonów komórkowych z łącznością NFC, które dzięki specjalnej aplikacji mogą przy terminalu te karty zastąpić. Visa prowadzi na ten temat rozmowy ze wszystkimi polskimi telekomami, a oficjalnie kooperuje już z Orange. Z operatorem tym współpracuje również MasterCard, który podpisał podobną umowę także z T-Mobile.

– Na razie trwają testy tego rozwiązania z udziałem telefonów komórkowych, ale żaden z realizowanych w Polsce programów pilotażowych do tej pory nie zakończył się komercyjnym wdrożeniem – twierdzi Kułakowski.

Przełom powinien nastąpić na jesieni tego roku, kiedy to pojawi się dużo nowych smartfonów wyposażonych w łączność NFC. Będą to nie tylko – jak do tej pory – modele z wyższej półki, ale też tańsze aparaty. Według danych szwedzkiej firmy badawczej Berg Insight do końca 2012 roku na rynku znajdzie się 100 mln telefonów z NFC, co stanowi jedną szóstą wszystkich sprzedanych smartfonów. To trzykrotnie więcej niż rok temu.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama