10 Mb/s podkręciło sprzedaż 20 Mb/s

Wprowadzenie oferty „do 10 Mb/s” przez Telekomunikację Polską niespodziewanie nakręciło sprzedaż najwyższego pakietu, jaki operator sprzedaje dzisiaj na sieci ADSL. Usługi dostępowe pod marką Orange coraz lepiej sprzedają się w pakietach z innymi usługami telekomunikacyjnymi. Słabo natomiast operator radzi sobie z najdroższymi i najszybszymi dostępami w sieci VDSL

Publikacja: 26.11.2012 07:00

10 Mb/s podkręciło sprzedaż 20 Mb/s

Foto: ROL

Około 97 proc. wynosi – według naszych informacji – bieżąca sprzedaż wprowadzonej – po długich przygotowaniach regulacyjnych – w sierpniu bieżącego roku usługi dostępowej  w wariancie „do 10 Mb/s” z oferty Telekomunikacji Polskiej. Nie ma w tym nic zaskakującego, bo to podstawowy i najtańszy obecnie sacjonarny pakiet internetowy pod marką Orange.

Co ciekawe, od chwili jego wprowadzenia TP notuje znaczący i raczej nie spodziewany wzrost sprzedaży pakietu 20 Mb/s. I to bez związku ze zmianą cen, bo w tym pakiecie operator ich nie obniżył.

TP cieszy się, że coraz większa część sprzedaży dostępu realizowana jest w pakietach z innymi usługami telekomunikacyjnymi. Dzisiaj w pakietach FunPack i Orange Open realizowana jest sprzedaż ok. 30 proc. Neostrady. Odsetek ten ma stale rosnąć. Dzisiaj Neostrada w pakiecie potrójnym to ok. 250 tys. linii. Sprawdza się także sprzedaż Neostrady z usługami komórkowymi Orange, liczona na blisko 10 tys. miesięcznie.

Dobra sprzedaż pakietów nie bierze się to znikąd, bo TP sama do nich zachęca strukturą cen. Tym bardziej, że do ceny Neostrady sprzedawanej samodzielnie musi doliczać opłatę za utrzymanie łącza, co powoduje, że ceny jej usług dostępowych są zupełnie niekonkurencyjne wobec cen, jakie proponują sieci telewizji kablowej.

Bardzo słabo natomiast wygląda sprzedaż usług VDSL o prędkościach 40-80 Mb/s, które TP liczy na dziesiątki a w najlepszym wypadku na setki miesięcznie. I to wobec 20-30 tys. wszystkich aktywacji dostępu brutto, jakie miesięcznie realizuje operator. I nic tu nie pomaga rosnąca sprzedaż pakietowa, chociaż VDSL praktycznie rzecz biorąc sprzedaje się tylko w pakietach.

Cała baza abonencka użytkowników VDSL wynosi obecnie ok. 30 tys. linii wobec ok. 1 mln zasięgu całej sieci VDSL. Z tego powodu TP ma – wedle nieoficjalnych informacji – dążyć do obniżki cen usług w przyszłym roku. I liczy w związku z tym na korzystne zmiany regulacyjne (mówi się o możliwości obniżki cen hurtowych produktów BSA i LLU), które spowodują, że Urząd Komunikacji Elektronicznej będzie akceptował nowe oferty dostępowe TP.

Skuteczna sprzedaż w segmencie szerokopasmowego dostępu będzie kluczowa, ponieważ obok usług telewizji ma być jednym z filarów nowej średnioterminowej strategii, jaką spółka ma zaprezentować na początku przyszłego roku.

Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska