Z wydarzeń, które czekają na pewno branżę telewizyjną w nadchodzącym roku na czoło wysuwa się rozbudowa oferty naziemnej telewizji. Nie dość, że pojawi się w niej przynajmniej sześć nowych stacji, Emitel będzie próbował zacząć na rynku debatę nad możliwością podniesienia jej części do jakości HD.
Zagadką są też nowe kanały. O ile Grupa ZPR Media, której spółka decyzją KRRiT uruchomi na MUX-8 TV# (tu pojawi się numer EPG) nadaje już naziemnie trzy inne kanały (Eska TV, Polo TV i Fokus TV), projekty nowych stacji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej i Kina Polska TV (Zoom TV) oraz Wirtualnej Polski (stacja WP1) i Agory (Kiwi TV) to dla branży kompletna zagadka. O tym, jak będzie wyglądał kanał interaktywny czy samorządowy widzowie przekonają się około połowy roku, kiedy powinien ruszyć MUX-8 (do końca roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ma wydać nadawcom decyzje koncesyjne). Pomimo niejasnej sytuacji w TVP powinno się wtedy wyjaśnić także, jakie stacje publicznego nadawcy ruszą na MUX-8 i czy będzie wśród nich kanał HD.
Doświadczenie z MUX-8 pokazuje, że Emitel, który już wnioskował w UKE o zagospodarowanie częstotliwości tzw. MUX-5 nie ma co spodziewać się, że dojdzie do tego w 2016 roku. Zapewne szybko ruszy jednak debata nad tym, co z tymi częstotliwościami należy zrobić i czy przeniesienie części stacji w HD to najlepsze wyjście.
Światła na VoD i usługi mobilne
Rewolucją może stać się zapoczątkowana teraz przez PiS fala przekształceń w mediach publicznych. A to dlatego, że zmiana sposobu finansowania TVP może pociągnąć za sobą ostrzejsze ograniczenia dotyczące czasu reklamowego mediach publicznych (choć obecnie wszystko wskazuje na to, że jednak niekoniecznie). – Niewiadoma to ostateczny kształt nowej ustawy o mediach publicznych, przekształcającej media publiczne ze spółek prawa handlowego w instytucje realizujące misję, wprowadzenie powszechnej opłaty audiowizualnej. Bez względu na ten ostateczny kształt, w realny sposób doprowadzi to do ograniczenia zasobów TVP i zmniejszenia udziału w rynku oraz wzrostu cen w innych stacjach – mowi rpkom.pl Małgorzata Węgierek, prezes Havas Media Group.
To oznaczałoby, że np. do TVN i Polsatu zaczęłoby płynąc więcej pieniędzy z reklam. Pytanie, na co nadawcy gotowi byliby je przeznaczyć. Nowe kanały otwierane z myślą o telewizji płatnej nie będą w tym roku wyrastać specjalnie licznie – na rynku jest ich już wystarczająco dużo, już w ubiegłym roku nadawcy w dużej mierze skupiali się raczej na ich rebrandingu, choć ruszały jeszcze i nowe stacje.