Reklama

Polska: Nokia zdetronizowana, Samsung liderem

W IV kw. 2011 roku Samsung zrzucił Nokię z pierwszego miejsca wśród producentów smartfonów w Polsce – wynika z danych IDC. W ubiegłym roku sprzedano w Polsce 11 mln komórek, z czego 34 proc. stanowiły smartfony

Publikacja: 21.02.2012 20:24

Samsung Galaxy Nexus

Samsung Galaxy Nexus

Foto: Samsung

– Choć w ca­łym 2011 ro­ku li­de­rem pol­skie­go ryn­ku by­ła No­kia, to w czwar­tym kwar­ta­le Sam­sung sprze­dał o kil­ka­na­ście ty­się­cy sztuk smart­fo­nów wię­cej niż Fi­no­wie – twier­dzi Ma­rek Kuj­da, ana­li­tyk IDC od­po­wie­dzial­ny za ba­da­nia ryn­ku te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych w Pol­sce.

Do­da­je, że No­kia za­cho­wa­ła w Pol­sce po­zy­cję li­de­ra ca­łe­go ryn­ku te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych. Jej spa­dek w sek­to­rze smart­fo­nów to efekt re­zy­gna­cji z dłu­go roz­wi­ja­ne­go przez tę fir­mę, choć ma­ło in­no­wa­cyj­ne­go, sys­te­mu Sym­bian. To mo­gło znie­chę­cić klien­tów do in­we­sto­wa­nia w schył­ko­wą plat­for­mę, pod­czas gdy smart­fo­ny z Win­dows Pho­ne, któ­ry ma być do­ce­lo­wym sys­te­mem no­wych urzą­dzeń No­kii, po­ja­wi­ły się w Pol­sce do­pie­ro w lu­tym te­go ro­ku.

– Za to Sam­sung wpro­wa­dził kil­ka do­brze przy­ję­tych przez ry­nek urzą­dzeń – od ta­nich smart­fo­nów za kil­ka­set zło­tych do fla­go­wych mo­de­li z sys­te­mem An­dro­id, któ­re w dru­gim pół­ro­czu sprze­da­wa­ły się w Pol­sce le­piej niż na­wet iPho­ne – twier­dzi Kuj­da.

We­dług Woj­cie­cha Wa­si­lew­skie­go, dy­rek­to­ra sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu Sam­sun­ga w Pol­sce, ko­re­ań­ska fir­ma sprze­da­ła w na­szym kra­ju w ubie­głym ro­ku ok. 3,5 mln te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych, spo­śród któ­rych 1,5 mln by­ło smart­fo­na­mi. Ogó­łem sprze­da­no w Pol­sce oko­ło 3,4 mln smart­fo­nów. – Pol­ska by­ła jed­nym z nie­wie­lu kra­jów eu­ro­pej­skich, w któ­rych No­kia tak dłu­go zaj­mo­wa­ła pierw­sze miej­sce w bran­ży smart­fo­nów – po­wie­dział rpkom.pl Woj­ciech Wa­si­lew­ski. – W na­szym port­fo­lio ma­my 15 mo­de­li smart­fo­nów z każ­dej pół­ki ce­no­wej, dzię­ki cze­mu mo­że­my sprze­da­wać wie­le z tych urzą­dzeń w ce­nach za­re­zer­wo­wa­nych do tej po­ry dla niż­szych mo­de­li te­le­fo­nów.

Sta­ry, więc ta­ni

Reklama
Reklama

Tak li­be­ral­ną po­li­ty­kę ce­no­wą umoż­li­wia Sam­sun­go­wi wy­ko­rzy­sta­nie sys­te­mu ope­ra­cyj­ne­go An­dro­id, plat­for­my udo­stęp­nia­nej przez fir­mę Go­ogle pro­du­cen­tom te­le­fo­nów w ra­mach bez­płat­nych li­cen­cji. Im star­sza wer­sja te­go sys­te­mu dzia­ła na da­nym urzą­dze­niu, tym jest ono tań­sze. Skut­ku­je to rów­nież mniej­szą wy­go­dą dla użyt­kow­ni­ka, bo li­czą­ce so­bie po­nad dwa la­ta wer­sje An­dro­ida dzia­ła­ją zde­cy­do­wa­nie go­rzej niż te naj­now­sze. Jed­nak dzię­ki niż­szym ce­nom sys­tem ope­ra­cyj­ny Go­ogle’a opa­no­wał po­nad 50 proc. glo­bal­ne­go ryn­ku smart­fo­nów.

– Now­sze wer­sje sys­te­mu An­dro­id ma­ją zwięk­szo­ne za­po­trze­bo­wa­nie na za­so­by sprzę­to­we, dla­te­go na słab­szych i tań­szych urzą­dze­niach mo­gą dzia­łać tyl­ko niż­sze wer­sje – tłu­ma­czy rpkom.pl To­masz Witt, pre­zes fir­my Norb­soft pro­du­ku­ją­cej apli­ka­cje m.in. na te­le­fo­ny z An­dro­idem. Spe­cja­li­sta wy­ja­śnia, że te roz­bież­no­ści są bar­dzo du­że i wie­le nie­dro­gich smart­fo­nów wciąż dzia­ła w opar­ciu o wer­sję sys­te­mu, któ­ra uj­rza­ła świa­tło dzien­ne w pierw­szej po­ło­wie 2009 ro­ku.

Wię­cej smart­fo­nów

W na­szym kra­ju w ubie­głym ro­ku sprze­da­no 10,8 mln te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych – za­rów­no tych droż­szych (smart­fo­nów), jak i tań­szych mo­de­li. To nie­wie­le wię­cej niż w 2010 ro­ku, kie­dy to Po­la­cy ku­pi­li 10 mln ko­mó­rek, a i wów­czas wzrost był nie­wiel­ki wzglę­dem po­przed­nie­go 2009 ro­ku. Czyż­by więc nasz ry­nek się na­sy­cił?

Jed­ną z przy­czyn utrzy­my­wa­nia się sprze­da­ży na sta­łym po­zio­mie mo­że być – pa­ra­dok­sal­nie – po­li­ty­ka sub­sy­dio­wa­nia te­le­fo­nów przez ope­ra­to­rów.

– Zy­sku­ją­ce na po­pu­lar­no­ści smart­fo­ny są spo­ro droż­sze od zwy­kłych te­le­fo­nów ko­mór­ko­wych – tłu­ma­czy Ma­rek Kuj­da. – Dla­te­go, aby ob­ni­żyć ich ce­nę, ope­ra­to­rzy co­raz czę­ściej ofe­ru­ją je z umo­wą na wię­cej niż dwa la­ta. W efek­cie te­le­fo­ny są rza­dziej wy­mie­nia­ne przez użyt­kow­ni­ków – do­da­je Kuj­da.

Reklama
Reklama

Smart­fo­ny sta­no­wi­ły we­dług IDC po­nad 34 proc. wszyst­kich sprze­da­nych ko­mó­rek w 2011 ro­ku. W 2010 ro­ku by­ło to za­le­d­wie 13 proc.

– Pod tym wzglę­dem Pol­ska wciąż go­ni Eu­ro­pę Za­chod­nią – twier­dzi Kuj­da. – Róż­ni­ce bio­rą się głów­nie z niż­szej si­ły na­byw­czej Po­la­ków. U na­szych są­sia­dów – w Cze­chach czy na Wę­grzech – udział smart­fo­nów oraz tem­po wzro­stu ich udzia­łu w ryn­ku jest po­dob­ne jak u nas.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama