Senat odbiera UKE decyzje dotyczące refarmingu 700 MHz

Publikacja: 25.02.2019 21:52

Obradująca dziś, w poniedziałek 25 lutego senacka komisja infrastruktury zaproponowała (druk 1093A) cztery poprawki do przyjętej w ubiegłym tygodniu przez Sejm nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego i innych ustaw.

Dwie wydają się mieć charakter techniczny: jedna polega na usunięciu słowa „przepisy” w wyrażeniu „przepisy ustawy …” (w art. 1 w pkt 1, w art. 110a w pkt 1 i 3), a druga sformułowanie „po uzyskaniu decyzji” zastępuję „po doręczeniu decyzji” (w art. 2 w pkt 3, w art. 38b w ust. 1).

Dwie poprawki mają natomiast charakter materialny. Po pierwsze, senatorowie zaproponowali, aby nadawcy radiowi mogli wystąpić z wnioskiem o wydanie rezerwacji częstotliwości na kolejny okres nie trzy, ale cztery lata przed upływem rezerwacji.

Najważniejsza poprawka senatorów przewiduje, że nowe uprawnienia prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej pozwalające na zmianę przydzielonych rezerwacji częstotliwości z danego zakresu częstotliwości poprzez zamianę częstotliwości na częstotliwości o analogicznych właściwościach, nie będą dotyczyć przekazania pasma 700 MHz, zajmowanego obecnie przez cyfrową telewizję naziemną na rzecz operatorów sieci komórkowych 5G.

Wprawdzie druk z propozycją poprawek o tym nie mówi, ale mówi się, że to, w jaki sposób przebiegać będzie ten tzw. refarming częstotliwości określić ma specjalna ustawa (spec ustawa).

Wiele wskazuje też na to, że gdy w ubiegłym tygodniu klub PiS wycofał swoją poprawkę do Prawa telekomunikacyjnego przewidującą, że koszty refarmingu poniesie Emitel, operator techniczny multipleksów cyfrowej telewizji naziemnej, zrobił to mając wiedzę, że powstanie spec ustawa.

Ten scenariusz wydaje się być po myśli nadawców telewizyjnych, którzy – jak słyszymy – obawiają się kosztów refarmingu, choć nie zostały one do tej pory precyzyjnie określone. Emitel szacuje, że sam wyda około 80 mln zł. Co do tego, ile refarming połączony ze zmianą technologii nadawania sygnału telewizyjnego na DVB-T2  będzie kosztować telewizje – wersje są podzielone.

Dlatego jak wynika z naszych informacji Ministerstwo Cyfryzacji zleciło przygotowanie szacunków refarmingu Instytutowi Łączności.

W gronie opowiadającym się za spec ustawą najwyraźniej jest Cyfrowy Polsat, choć do grupy tej należy Polkomtel, operator sieci Plus.

Polkomtel w trakcie konsultacji nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego proponował, aby zamiast nadawać prezesowi UKE dodatkowe uprawnienia w zakresie zarządzania częstotliwościami, przygotować osobny akt prawny, mający pomóc w realizacji wdrożenia technologii 5G w Polsce.

Obradująca dziś, w poniedziałek 25 lutego senacka komisja infrastruktury zaproponowała (druk 1093A) cztery poprawki do przyjętej w ubiegłym tygodniu przez Sejm nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego i innych ustaw.

Dwie wydają się mieć charakter techniczny: jedna polega na usunięciu słowa „przepisy” w wyrażeniu „przepisy ustawy …” (w art. 1 w pkt 1, w art. 110a w pkt 1 i 3), a druga sformułowanie „po uzyskaniu decyzji” zastępuję „po doręczeniu decyzji” (w art. 2 w pkt 3, w art. 38b w ust. 1).

Pozostało 80% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda