Telecom Trends 2010: komunikacja IP i Megaustawa do nowelizacji

Publikacja: 21.10.2010 11:35

Telecom Trends 2010: komunikacja IP i Megaustawa do nowelizacji

Foto: ROL

Ponad 160 uczestników zgromadziła zorganizowana przez Rzeczpospolitą i rpkom.pl konferencja Telecom Trends 2010, która odbyła się w warszawskim hotelu Westin w środę.

Tematem przewodnim spotkania były usługi telekomunikacyjne dla korporacji, administracji publicznej i samorządów. Oprócz przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych i dostawców usług, którzy tradycyjnie nadają ton branżowym konferencjom, na Telecom Trends 2010 pojawili się klienci branży telekomunikacyjnej, którzy opowiadali o swoich oczekiwaniach wobec telekomów.

[srodtytul]Klient chce maksymalizacji odpowiedzialności operatora[/srodtytul]

Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja [b]Mariusza Kaczmarka[/b], [b]który w Deutsche Banku Polska odpowiada za IT[/b]. – Oczekiwania wobec operatora? Przede wszystkim umowa, której on nie będzie mógł wypowiedzieć, lub kary umowne będą tak wysokie, że nie będzie mu się to opłacało. Jak najniższe ceny i system rabatów. Zapisy service level agrement (SLA), które sprawią, że ewentualna niedostępność usług nie będzie miała wpływu na nasz biznes. Uruchamianie zamówionych usług natychmiast, bez żmudnych przygotowań – wyliczał Kaczmarek.

Według przedstawiciela Deutsche Banku w negocjacjach z operatorami nie należy jednak stosować postawy roszczeniowej, a raczej postawić na twardą, ale szczerą komunikację. – Tylko ona może doprowadzić do dokładnego ustalenia oczekiwań i możliwości ich spełnienia. To z kolei pozwala wynegocjować klientowi lepsze warunki. W niektórych przypadkach ceny zapisane w umowach wynosiły 15-20 proc. początkowo zaproponowanych stawek. Nigdy też nie powinno się rezygnować z renegocjacji cen i przyglądania się warunkom SLA. Nie ma co ukrywać – klientom zależy, by kontrakty były maksymalnie wiążące dla operatora, i jak najmniej wiążące dla odbiorcy usług. Oczywiście, trzeba brać pod uwagę realia, czyli np. ochronę inwestycji operatora – wyliczał Mariusz Kaczmarek.

[srodtytul]Kierunek – komunikacja IP[/srodtytul]

Oprócz przedstawiciele Deutsche Banku o budowie zaawansowanych systemów komunikacyjnych opowiadał także [b]Piotr Zakrzewski[/b], szef IT w [b]PKN Orlen SA[/b]. W kontekście rodzaju usług oferowanych biznesowi prezentacje zdominowało powolne odchodzenie od telefonii PSTN na rzecz komunikacji IP oraz korzyści osiągane dzięki jej wdrożeniom. O oszczędnościach w ten sposób uzyskanych mówili [b]Jacek Fischbach[/b] z [b]Netii[/b], [b]Jarosław Jarzyński[/b] z giełdowej spółki [b]Procad[/b], a także [b]Lidia Wójcik[/b] i [b]Sebastian Zasina[/b] z [b]Crowley Data Poland[/b].

[srodtytul]Megaustawa do nowelizacji[/srodtytul]

W czasie Telecom Trends 2010 odbyła się także dyskusja panelowa na temat ustawy o wspieraniu usług i sieci szerokopasmowych, która weszła w życie w lipcu. Rozmowa dotyczyła głównie nowych realiów, jakie Megaustawa stwarza samorządom i lokalnym operatorom telekomunikacyjnym.

[b]Dariusz Kowalczyk[/b] z [b]małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego[/b] przyznał, że w założeniach nowy akt prawny jest świetny, ale w praktyce brakuje aktów wykonawczych, które pozwoliłyby realnie wprowadzać go w życie. – Megaustawa nie rozwiązała też problemu informacyjnego matriksu w odniesieniu do białych i szarych plam oraz obszarów czarnych. Operatorzy dostarczają sprzeczne i niespójne dane. Rozporządzenia muszą zakończyć chaos informacyjny – apelował.

[b]Marzena Śliz[/b] z [b]Urzędu Komunikacji Elektronicznej[/b] zapewniła, że prace nad rozporządzeniami trwają i już wkrótce pojawią się ich efekty Sceptyczny co do rewolucyjnego znaczenia Magaustawy był także [b]Krzysztof Filiński z Agencji Rozwoju Mazowsza[/b]. – Zbliżają się wybory. Mimo ciągle zwiększającej się potrzeby, infrastruktura telekomunikacyjna i dostęp do Internetu nie jest wciąż tym czynnikiem, którym samorząd może wygrać wybory. Jednak należy się spodziewać, że w przyszłości z powodu braku odpowiedniego dostępu ludzie będą wyjeżdżać, przeprowadzać się – stwierdził Filiński.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że samorządowcy w znacznej części boją się inwestować i w ogóle kontaktować z prywatnymi firmami. Jednym z powodów jest brak odpowiedniego wsparcia konsultacyjnego dla rozwiązań Megaustawy oraz odpowiednich kompetencji u lokalnych operatorów. Samorządowcy z kolei nie będą decydować się na inwestycje telekomunikacyjne na własną rękę. – Moglibyśmy to zrobić, ale nie obronimy papierów w Brukseli. Unia Europejska ma zasadę, że dofinansowanie nie może posłużyć rozwiązaniu, które ogranicza rozwój biznesu. Jeśli sami zbudujemy sieć, nie pojawi się tam operator – mówił Dariusz Kowalczyk.

W odpowiedzi [b]Krzysztof Witoń z Telekomunikacji Polskiej[/b] zasugerował, by w podobnych sprawach porozumieć się z narodowym operatorem, który ma nie tylko wiarygodność i doświadczenie, ale także możliwości inwestycyjne. – Jesteśmy w stanie zapewnić na terenie białych plam przepływność 6 Mb/s – zadeklarował Witoń.

[b]Eugeniusz Gaca z Krajowej Izby Gospodarczej Elelktroniki i Telekomunikacji[/b] jednoznacznie stwierdził, że Megaustawa powinna zostać znowelizowana. – Samorządy zostawiono same sobie, nagle włączono inwestycje telekomunikacyjne do ich zadań własnych. Megaustawa jest zbyt skomplikowana. To chorem że trzeba wydawać do niej przewodniki. W rządzie dominuje myślenie typu „jakoś to będzie”. Cały ciężar prac spadł teraz na UKE, który nadrabia kompetencją, ambicją i pracowitością. Jednak nie może być tak, że regulator zajmuje się np. pytaniami urbanistów o plany zagospodarowania przestrzennego. To patologia – tradycyjnie grzmiał Eugeniusz Gaca.

Według niego Megaustwa powinna zostać znowelizowana, aczkolwiek na razie nie ma ku temu warunków, między innymi z powodu wyborów. Dlatego najbliższym czasie, być może nawet przez kilka lat, według Eugeniusz Gacy, powinno się stosować istniejące rozwiązanie, tak by poznać jego aspekty praktyczne, co pozwoli przygotować lepszą nowelizację w przyszłości.

Ponad 160 uczestników zgromadziła zorganizowana przez Rzeczpospolitą i rpkom.pl konferencja Telecom Trends 2010, która odbyła się w warszawskim hotelu Westin w środę.

Tematem przewodnim spotkania były usługi telekomunikacyjne dla korporacji, administracji publicznej i samorządów. Oprócz przedstawicieli operatorów telekomunikacyjnych i dostawców usług, którzy tradycyjnie nadają ton branżowym konferencjom, na Telecom Trends 2010 pojawili się klienci branży telekomunikacyjnej, którzy opowiadali o swoich oczekiwaniach wobec telekomów.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość