Według Cisco operatorom potrzeba więcej analityki

Operatorzy komórkowi muszą zmienić strategię działania, bo model, w którym zarabiają na sprzedaży wydzwanianych minut się kończy. Muszą nauczyć się analizować w czasie rzeczywistym ruch w swoich sieciach oraz prowadzić analizy biznesowe w oparciu o profile swoich użytkowników – przekonuje firma Cisco, która wprowadza na polski rynek zaprezentowane na Mobile Word Congress w Barcelonie oprogramowanie Cisco Quantum. Rozmowy z polskimi operatorami idą na razie mozolnie

Publikacja: 18.04.2013 08:00

Według Cisco operatorom potrzeba więcej analityki

Foto: ROL

Rozwiązanie  powstało w wyniku integracji własnych rozwiązań Cisco z pochodzącymi z ostatnich akwizycji narzędziami, takich firm jak Intucell, czy BroadHop, na które wydano w ciągu ostatniego roku ponad 1,5 miliarda dolarów.

– Oprogramowanie to dostarcza sieciom mobilnym niedostępną dotąd inteligencję, wedle zasady data-in-motion. Dzięki temu uzyskują oni  dostęp do danych o swych sieciach i użytkownikach w czasie rzeczywistym, mogą natychmiast reagować i stawiać prognozy na przyszłość – zachwala rozwiązanie Marcin Wawrzyński, dyrektor rozwoju w dziale technologii mobilnych w Cisco.

Pakiet Cisco Quantum składa się z czterech modułów, z których jeden służy do gromadzenia danych o ruchu w sieci, drugi służy do personalizowania usług, trzeci udostępnia funkcje analizy biznesowej (Business Intelligence) w oparciu o dane na temat profilu abonenta, a czwarty – narzędzia do zarządzania siecią.

Marcin Wawrzyński twierdzi, że Cisco spotyka się z polskimi operatorami i prezentuje im nowe oprogramowanie, ale rozmowy są trudne. – To wymaga zmiany podejścia do prowadzenia biznesu, a to nie jest takie proste – mówi Wawrzyński. Przyznaje też, że sprzedanie całościowego rozwiązania Cisco Quantum polskim operatorom będzie raczej niemożliwe.

– Każdy z operatorów stosuje już jakieś elementy tych rozwiązań w swoich sieciach i trudno się spodziewać, aby nagle któryś  z nich podjął decyzję o jego wymianie. Nastawiamy się więc raczej na implementowanie pojedynczych modułów w polskich sieciach – mówi Marcin Wawrzyński.

Szansę dla swego oprogramowania Cisco dostrzega w powiązaniu z szybko rosnącą sprzedażą rozwiązań dla sieci Wi-Fi. – Ten segment rynku przeżywa renesans. W ostatnim roku zanotowaliśmy na nim kilkudziesięcioprocentowe wzrosty. I jesteśmy tu liderem, bo na udziały w tym rynku w Polsce sięga 50 proc.  – mówi Marcin Wawrzyński.  Cisco dostrzega szansę w powiązaniu instalowanych hotspotów z usługami lokalizacyjnymi, np. w centrach handlowych.

– W pomieszczeniach zamkniętych GPS w smartfonie praktycznie przestaje działać. Jeśli jednak wyposażymy je w hotspoty Wi-Fi, a klienci z reguły mają w swych smartfonach włączoną tę funkcjonlaność, będziemy mogli śledzić do jakich sklepów zagląda dany użytkownik, gdzie zatrzymuje się dłużej i np. przesłać mu zindywidualizowaną ofertę, nawiązać interakcję – tłumaczy Wawrzyński.

Jak twierdzi, gdy Cisco prezentowało centrom handlowym to rozwiązanie, technologia wzbudziła ogromne zainteresowanie. Wierzy, że kiedy przedstawiciele operatorów zobaczą jak technologia ta sprawdza się w centach handlowych, staną się chętniejsi do jej wdrażania.

Kilka tygodni Cisco zawarł umowę partnerską z polskim producentem aplikacji mobilnych Looksoftem. Developer będzie tworzył aplikacje mobilne ułatwiające poruszanie się i lokalizację w budynkach wielkopowierzchniowych i podziemnych,  w których działa sieć WiFi Cisco. Użytkownik smartfona, który wyrazi na to zgodę, będzie miał dokładną informację o miejscu swojego położenia we wnętrzu dowolnego obiektu objętego zasięgiem urządzeń Cisco. – Jesteśmy otwarci na kolejne takie partnerstwa – deklaruje Marcin Wawrzyński.

Trudne rozmowy z polskim operatorami na pewno nie zniechęca  Cisco do poszerzania w Polsce portfolio rozwiązań z zakresu technologii mobilnych. – Korporacja zakłada, że w najbliższych latach ten segment będzie rósł w tempie 20 proc. rocznie. Nie ma powodu, aby w Polsce było inaczej – mówi Wawrzyński.

Telekomunikacja
Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2024 r.? Ten operator rozbił bank
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Materiał Promocyjny
Cyfrowe rozwiązania dla budownictwa
Telekomunikacja
Elon Musk czeka na ważną decyzję. Astronomowie ostrzegają przed zgodą na plany SpaceX
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Telekomunikacja
Ekspresowy internet. Łączność podczas podróży polską koleją ma się poprawić
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego