Czego biznes oczekuje od operatorów?

Przedsiębiorcy w Polsce, którzy chcą korzystać z usług telekomunikacyjnych nie mają problemu ze znalezieniem dostawcy. Nie zawsze jednak operatorzy są w stanie dostarczyć usługę tak szybko i na takim poziomie, jak oczekuje klient – mówili uczestnicy debaty „Czy jesteśmy zadowoleni z oferty usług telekomunikacyjnych”, która odbyła się podczas konferencji dziennika Rzeczpospolita i serwisu rpkom.pl – Telecom Trends 2011

Publikacja: 28.11.2011 09:00

Czego biznes oczekuje od operatorów?

Foto: ROL

Z problemem takim zmaga się np. sieć handlowa Biedronka, która otwiera w Polsce około 200 sklepów rocznie, lokalizowanych w większości przypadków na prowincji. – W Polsce jest spory problem z sieciami ostatniej mili i to odczuwamy. Połowa z otwieranych rocznie sklepów nie ma łącza stałego i musimy korzystać z technologii radiowej i satelitarnej. Dlatego nasze sklepy są przystosowane do funkcjonowania w systemie offline. Tak jest bezpieczniej – mówił Wojciech Józefowski, dyrektor ds. IT z Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD). Dodał, że można porozumieć się z operatorem, by dociągnął tam sieć, ale to trwa a sklep musi działać.

Jerzy Frydlewicz, dyrektor IT w Banku Gospodarki Żywnościowej stwierdził, że w bank trudno byłoby sobie wyobrazić  bez sprawnie działającej sieci teleinformatycznej. Na niej bowiem opiera się praca callcenter, systemu transakcyjnego, czy usługi bankowości elektronicznej. – Struktura kosztów telekomunikacyjnych się jednak zmienia.  Mniej płaci się  za połączenia telefoniczne, ale wzrasta zapotrzebowanie na usługi przesyłu danych – powiedział Jerzy Frydlewicz.

Trend te potwierdził Maciej Łopaciński z firmy Agora TC, która jest odpowiedzialna za dostarczenie usług telekomunikacyjnych dla grupy wydawniczej Agora i m.in. negocjuje umowy z operatorami telekomunikacyjnymi. – Ceny usług telefonicznych i internetowych, jakie płacimy, w ostatnim okresie mocno spadły. Naszą pozycję negocjacyjną poprawiło, to zrezygnowaliśmy z wymiany aparatów telefonicznych co dwa lata i kupujmy je niezależnie od usług telekomunikacyjnych. Same urządzenia może kupić u operatora lub  w Media Markt.  To przyniosło nam spore oszczędności – mówił Maciej Łopaciński. Na podobnej zasadzie, jak mówi Wojciech Józefowski, Biedronka raczej nie korzysta z łączonych ofert: sprzęt sieciowy plus usługi telekomunikacyjne. Woli je kupować osobno.

Jerzy Frydlewicz  mówił, że dziś operatorzy coraz częściej przychodzą do jego banku i namawiają go do oferty cloud computing. – Zastosowanie tego modelu korzystania z usług teleinformatycznych ogranicza w naszym przypadku prawo i regulacje. Nie możemy np. przenieść baz danych osobowych do „chmury” – tłumaczył Frydlewicz. Dziś jego bank korzysta w coraz większym zakresie z usług wirtualizacji. – To daje nam szansę na oszczędności i  zmniejszenia ilości używane  sprzętu – podkreślił Jerzy Frydlewicz.

Wojciech Józefowski ujawnił natomiast, że do jego firmy operatorzy coraz częściej zwracają się z ofertą usług integratorskich i chcą mu sprzedawać pakiety usług . – My nie chcemy z tego korzystać, bo zakup pakietów usług jest przeważnie droższe, a w zakresie integracji operatorzy dopiero zdobywają doświadczenie. Są dobrzy w integracji własnych zasobów, ale świadczenie tego typu usług dla firm zewnętrznych, to co innego. My zresztą wolimy budować sami  kompetencje w tym zakresie – tłumaczył Józefowski. Zdradził on też, że Biedronka przygotowuje się do wejścia w e-handel i otwarcia kanału sprzedaży internetowej. – Musimy być przygotowani pod względem infrastruktury teleinformatycznej na taki krok, bo e-comerce zyskuje coraz bardziej na znaczeniu – stwierdził Józefowski. Wtedy automatycznie sieć handlowa będzie potrzebowała łączy internetowych o większej przepustowości i sprzętu, który będzie w stanie obsłużyć ten ruch.

Dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego, namawiający firmę do sprawdzenie nowych urządzeń sieciowych niejednokrotnie sprawili sporo kłopotów Maciejowi Łopacińskiemu. –   Niektóre z tych „cudownych” oferowanych urządzeń testujemy, ale często efektem tego jest  awaria w sieci. Wynika to z tego, że dostawcy oszczędzają on wydatkach w badania i rozwój. To powoduje, że  dostarczają wersję produktu w fazie późnej beta, a potem  sprawdzają  jak urządzenie działa u klienta i dokonują poprawek – mówił Maciej Łopaciński

Jego firma buduje obecnie samodzielnie  data center na własnej działce obok drukarni i według wyliczeń Agory TC, jest to tańsze rozwiązanie, niż korzystnie z usług firmy zewnętrznej.

Mówiąc o wyzwaniach jakie czekają w przyszłości jego firmę, Łopaciński zauważył, że pracownicy coraz częściej przychodzą do redakcji, czy biura  ze swoim prywatnym sprzętem (np. tabletem) i chcą na nim wykonywać  obowiązki służbowe oraz mieć dostęp do firmowej sieci. Coraz więcej osób pracuje też na odległość  – Granica sieci korporacyjnej się przesuwa w kierunku publicznej infrastruktury. Dlatego wrasta potrzeba stosowanie coraz  lepszych narzędzia bezpieczeństwa, w tym  zabezpieczania transmisji danych – podkreślił Łopaciński.

Sylwester Biernacki, prezes firmy PLIX, prowadzącej największy w Polsce neutralny punkt wymiany ruchu internetowego  stwierdził natomiast, że wyzwaniem dla jego firmy i operatorów będzie już najbliższe Euro 2012. – Trzeba zadbać o to, by nasze sieci były w stanie „przerzucić” dane, które będą generowane. To także wyzwanie dla działających na rynku operatorów – mówił Sylwester Biernacki.

Z problemem takim zmaga się np. sieć handlowa Biedronka, która otwiera w Polsce około 200 sklepów rocznie, lokalizowanych w większości przypadków na prowincji. – W Polsce jest spory problem z sieciami ostatniej mili i to odczuwamy. Połowa z otwieranych rocznie sklepów nie ma łącza stałego i musimy korzystać z technologii radiowej i satelitarnej. Dlatego nasze sklepy są przystosowane do funkcjonowania w systemie offline. Tak jest bezpieczniej – mówił Wojciech Józefowski, dyrektor ds. IT z Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD). Dodał, że można porozumieć się z operatorem, by dociągnął tam sieć, ale to trwa a sklep musi działać.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Kto zmiecie SMS-y? Do tych rozwiązań komunikacyjnych należy przyszłość
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Telekomunikacja
Do których sieci komórkowych przenoszą się Polacy? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Rusza nowa aukcja 5G. Państwo chce od operatorów astronomiczną kwotę
Telekomunikacja
Uwaga na nowe pułapki w roamingu. Jak za granicą łączyć się taniej lub za darmo
Telekomunikacja
Gigant ogłasza przełom w łączności. To zupełnie nowa jakość