Czego biznes oczekuje od operatorów?

Przedsiębiorcy w Polsce, którzy chcą korzystać z usług telekomunikacyjnych nie mają problemu ze znalezieniem dostawcy. Nie zawsze jednak operatorzy są w stanie dostarczyć usługę tak szybko i na takim poziomie, jak oczekuje klient – mówili uczestnicy debaty „Czy jesteśmy zadowoleni z oferty usług telekomunikacyjnych”, która odbyła się podczas konferencji dziennika Rzeczpospolita i serwisu rpkom.pl – Telecom Trends 2011

Publikacja: 28.11.2011 09:00

Czego biznes oczekuje od operatorów?

Foto: ROL

Z problemem takim zmaga się np. sieć handlowa Biedronka, która otwiera w Polsce około 200 sklepów rocznie, lokalizowanych w większości przypadków na prowincji. – W Polsce jest spory problem z sieciami ostatniej mili i to odczuwamy. Połowa z otwieranych rocznie sklepów nie ma łącza stałego i musimy korzystać z technologii radiowej i satelitarnej. Dlatego nasze sklepy są przystosowane do funkcjonowania w systemie offline. Tak jest bezpieczniej – mówił Wojciech Józefowski, dyrektor ds. IT z Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD). Dodał, że można porozumieć się z operatorem, by dociągnął tam sieć, ale to trwa a sklep musi działać.

Jerzy Frydlewicz, dyrektor IT w Banku Gospodarki Żywnościowej stwierdził, że w bank trudno byłoby sobie wyobrazić  bez sprawnie działającej sieci teleinformatycznej. Na niej bowiem opiera się praca callcenter, systemu transakcyjnego, czy usługi bankowości elektronicznej. – Struktura kosztów telekomunikacyjnych się jednak zmienia.  Mniej płaci się  za połączenia telefoniczne, ale wzrasta zapotrzebowanie na usługi przesyłu danych – powiedział Jerzy Frydlewicz.

Trend te potwierdził Maciej Łopaciński z firmy Agora TC, która jest odpowiedzialna za dostarczenie usług telekomunikacyjnych dla grupy wydawniczej Agora i m.in. negocjuje umowy z operatorami telekomunikacyjnymi. – Ceny usług telefonicznych i internetowych, jakie płacimy, w ostatnim okresie mocno spadły. Naszą pozycję negocjacyjną poprawiło, to zrezygnowaliśmy z wymiany aparatów telefonicznych co dwa lata i kupujmy je niezależnie od usług telekomunikacyjnych. Same urządzenia może kupić u operatora lub  w Media Markt.  To przyniosło nam spore oszczędności – mówił Maciej Łopaciński. Na podobnej zasadzie, jak mówi Wojciech Józefowski, Biedronka raczej nie korzysta z łączonych ofert: sprzęt sieciowy plus usługi telekomunikacyjne. Woli je kupować osobno.

Jerzy Frydlewicz  mówił, że dziś operatorzy coraz częściej przychodzą do jego banku i namawiają go do oferty cloud computing. – Zastosowanie tego modelu korzystania z usług teleinformatycznych ogranicza w naszym przypadku prawo i regulacje. Nie możemy np. przenieść baz danych osobowych do „chmury” – tłumaczył Frydlewicz. Dziś jego bank korzysta w coraz większym zakresie z usług wirtualizacji. – To daje nam szansę na oszczędności i  zmniejszenia ilości używane  sprzętu – podkreślił Jerzy Frydlewicz.

Wojciech Józefowski ujawnił natomiast, że do jego firmy operatorzy coraz częściej zwracają się z ofertą usług integratorskich i chcą mu sprzedawać pakiety usług . – My nie chcemy z tego korzystać, bo zakup pakietów usług jest przeważnie droższe, a w zakresie integracji operatorzy dopiero zdobywają doświadczenie. Są dobrzy w integracji własnych zasobów, ale świadczenie tego typu usług dla firm zewnętrznych, to co innego. My zresztą wolimy budować sami  kompetencje w tym zakresie – tłumaczył Józefowski. Zdradził on też, że Biedronka przygotowuje się do wejścia w e-handel i otwarcia kanału sprzedaży internetowej. – Musimy być przygotowani pod względem infrastruktury teleinformatycznej na taki krok, bo e-comerce zyskuje coraz bardziej na znaczeniu – stwierdził Józefowski. Wtedy automatycznie sieć handlowa będzie potrzebowała łączy internetowych o większej przepustowości i sprzętu, który będzie w stanie obsłużyć ten ruch.

Dostawcy sprzętu telekomunikacyjnego, namawiający firmę do sprawdzenie nowych urządzeń sieciowych niejednokrotnie sprawili sporo kłopotów Maciejowi Łopacińskiemu. –   Niektóre z tych „cudownych” oferowanych urządzeń testujemy, ale często efektem tego jest  awaria w sieci. Wynika to z tego, że dostawcy oszczędzają on wydatkach w badania i rozwój. To powoduje, że  dostarczają wersję produktu w fazie późnej beta, a potem  sprawdzają  jak urządzenie działa u klienta i dokonują poprawek – mówił Maciej Łopaciński

Jego firma buduje obecnie samodzielnie  data center na własnej działce obok drukarni i według wyliczeń Agory TC, jest to tańsze rozwiązanie, niż korzystnie z usług firmy zewnętrznej.

Mówiąc o wyzwaniach jakie czekają w przyszłości jego firmę, Łopaciński zauważył, że pracownicy coraz częściej przychodzą do redakcji, czy biura  ze swoim prywatnym sprzętem (np. tabletem) i chcą na nim wykonywać  obowiązki służbowe oraz mieć dostęp do firmowej sieci. Coraz więcej osób pracuje też na odległość  – Granica sieci korporacyjnej się przesuwa w kierunku publicznej infrastruktury. Dlatego wrasta potrzeba stosowanie coraz  lepszych narzędzia bezpieczeństwa, w tym  zabezpieczania transmisji danych – podkreślił Łopaciński.

Sylwester Biernacki, prezes firmy PLIX, prowadzącej największy w Polsce neutralny punkt wymiany ruchu internetowego  stwierdził natomiast, że wyzwaniem dla jego firmy i operatorów będzie już najbliższe Euro 2012. – Trzeba zadbać o to, by nasze sieci były w stanie „przerzucić” dane, które będą generowane. To także wyzwanie dla działających na rynku operatorów – mówił Sylwester Biernacki.

Z problemem takim zmaga się np. sieć handlowa Biedronka, która otwiera w Polsce około 200 sklepów rocznie, lokalizowanych w większości przypadków na prowincji. – W Polsce jest spory problem z sieciami ostatniej mili i to odczuwamy. Połowa z otwieranych rocznie sklepów nie ma łącza stałego i musimy korzystać z technologii radiowej i satelitarnej. Dlatego nasze sklepy są przystosowane do funkcjonowania w systemie offline. Tak jest bezpieczniej – mówił Wojciech Józefowski, dyrektor ds. IT z Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD). Dodał, że można porozumieć się z operatorem, by dociągnął tam sieć, ale to trwa a sklep musi działać.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?