Reklama

Epokowa zmiana. Mobilny internet przegonił kablowe łącza

72 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma szerokopasmowy, ale mobilny dostęp do internetu – wynika z najnowszych danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Przegonił szybki internet przewodowy.

Publikacja: 24.11.2021 13:39

Epokowa zmiana. Mobilny internet przegonił kablowe łącza

Foto: Adobe Stock

W 2021 roku dostęp do Internetu posiada 92,4 proc. gospodarstw domowych w Polsce, czyli o 2 pkt. proc. więcej niż w 2020 r. – wynika z informacji sygnalnej „Społeczeństwo Informacyjne”.

Liczba ta obejmuje zarówno internet przewodowy, jak i mobilny. Popularność tego drugiego rośnie szybciej. W tym roku odsetek gospodarstw domowych posiadających szerokopasmowy dostęp sięgnął 72 proc. wszystkich, powiększając się o 5,3 pkt proc. Jest tym samym większy niż procent domów z internetem przewodowym, który także urósł, ale wolniej (o 1,1 pkt proc. do 68,8 proc.).

GUS przygotował powyższą informację na podstawie danych z badań finalizowanych w maju br. Urząd badał m.in. to, gdzie domów z internetem jest najwięcej. Tradycyjnie, dostęp do Internetu częściej posiadały gospodarstwa domowe z dziećmi oraz te z obszarów o wysokim stopniu urbanizacji.

Badania wykazały także, że więcej osób korzysta z usług administracji publicznej przez internet. Zadeklarowało to 47 proc. osób w wieku 16–74 lata (41,9 proc. rok temu). W porównaniu z rokiem poprzednim najbardziej wzrósł odsetek osób wysyłających wypełnione formularze – o 6,4 p. proc.

Czytaj więcej

Rosja stawia ultimatum zagranicznym gigantom internetu
Reklama
Reklama

Ankietowanych pytano również o uczestnictwo i ocenę nauki zdalnej. Jak się okazuje.  Prawie 16 proc. osób  wieku 16–74 lata sprawowało w bieżącym roku opiekę nad dzieckiem objętym  obowiązkiem nauczania zdalnego. Większość z nich (80 proc.) miało o takim sposobie nauki opinię negatywną.

Sprawowanie opieki nad dzieckiem objętym zdalnym nauczaniem najczęściej wskazywały osoby w grupie wiekowej 35–44 lata (40,3 proc.). Uwzględniając podział terytorialny kraju, najwyższy wskaźnik odnotowano w województwach opolskim (19,1 proc.) oraz dolnośląskim (18,7 proc,), natomiast najniższy – w kujawsko-pomorskim (7,0 proc.) oraz świętokrzyskim (10,7 proc.).

Większość osób sprawujących opiekę nad dzieckiem miało negatywną opinię na temat efektów nauki zdalnej. Ponad 80 proc. osób twierdziło, że dziecko nauczyło się mniej podczas nauczania zdalnego niż mogłoby się nauczyć w szkole, a ponad połowa uważała, że dziecko potrzebowało więcej czasu na naukę.

Zdalnie działała też większa część pracowników firm. Choć w 2020 r. tylko o 1,4 pkt proc. do 17,9 proc. urósł odsetek przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż elektroniczną, to 35,5 proc. stwierdziło, że intensywniej używa technologii informacyjno-komunikacyjnych. 18,1 proc. wskazało, że większa liczba pracowników ma zdalny dostęp do poczty elektronicznej, 20,5 proc., że udostępniło zdalnie aplikacje i systemy firmy załodze, a 29,4 proc. że spotkania firmowe częściej odbywają się zdalnie, za pośrednictwem komunikatorów.

Nie zmienił się odsetek firm ponoszących wydatki na sprzęt IT lub oprogramowanie (42 proc.). Niektóre małe firmy z tego rezygnowały, natomiast przybyło firm średnich i małych prowadzących takie zakupy.

Wzrosła rola mediów społecznościowych. W 2021 roku korzysta z nich prawie co drugie przedsiębiorstwo korzystało (45,6 proc., wzrost o 9 pkt proc. w porównaniu z 2019 r. – podał GUS). Największą popularnością cieszyły się one  w grupie firm dużych (77,7 proc.).

Reklama
Reklama

Powszechniejsze jest korzystanie z usług chmury obliczeniowej (28,7 proc., o 4,3 pkt. proc. więcej niż w 2020 r.). Tu także prym wiodły firmy duże (69,7 proc.). W grupie firm małych chmury używa 24,4 proc. badanych.

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama