Co łączy księgowość, kadry, komunikację z klientem, systemy zarządzania produkcją i logistyką oraz wiele innych zadań i procesów biznesowych? Dzięki postępującej cyfryzacji są one w znacznej mierze oparte na systemach informatycznych.
Oznacza to, że niezawodność i stała dostępność systemów IT stanowią kluczowy element ciągłości biznesowej firm w całej Polsce. Przedsiębiorstwa nie mogą zakładać, że nie dojdzie u nich do awarii – to bardziej kwestia “kiedy”, niż “czy”. Z tych powodów ważne jest nie tylko dbanie o niezawodność posiadanej infrastruktury IT, czyli sprzętu, sieci i oprogramowania, ale też wprowadzanie rozwiązań klasy Disaster Recovery.
Dlaczego warto zainteresować się Disaster Recovery?
Termin Disaster Recovery (“odzyskiwanie po awarii”) obejmuje wszystkie procesy, polityki, procedury i technologie związane z wznowieniem lub utrzymywaniem krytycznej infrastruktury IT. Ich głównym zadaniem jest szybkie przywrócenie kluczowych systemów i aplikacji w sytuacji przerwy w działaniu lub trwałej utraty danych.
Nieplanowane przestoje to straty finansowe i wizerunkowe - według badania ITIC godzina przestoju może kosztować firmę nawet 100 tys. dolarów. Utrata danych czy dostępu do systemów IT słusznie wzbudza znaczne obawy - zwłaszcza, że do wielu zagrożeń, np. katastrofalnych zmian pogodowych, wzrostu cyberprzestępczości, czy nieuczciwych praktyk biznesowych nie sposób jest całkowicie się przygotować.
“Według raportu Veeam ‘Trendy w ochronie danych 2021’, popularność rozwiązań Disaster Recovery wzrosła o 19% w ciągu dwóch lat. Technologie te szybko, wydajnie oraz skutecznie pozwalają przywrócić działalność firmy po awarii i tym samym znacznie podnieść poziom jej ciągłości biznesowej”.
Adam Markowski, Head of Sales w MAIN
Czy kopie zapasowe nie wystarczą?
Rzeczywiście, kopie zapasowe (ang. backup) to podstawowe oraz najbardziej popularne rozwiązanie z kategorii zabezpieczania danych. Tworzone są one ze zmienną częstotliwością, a i umieszczane w różnych miejscach - często (niestety!) znajdują się na dokładnie tym samym serwerze, co oryginalne dane.
Przy takiej konfiguracji, w przypadku utraty dostępu do danych i systemów – czy to w wyniku coraz częstszych ataków ransomware, awarii sprzętu, błędu ludzkiego, czy innego zdarzenia losowego – backup nie spełni swojego zadania. Jeśli dojdzie np. do uszkodzenia lub zaszyfrowania sprzętu, na którym znajdują się i dane, i kopie zapasowe, stracimy dostęp do obu.
Nie zmienia to faktu, że backup jest zabezpieczeniem, o którym nie można zapominać. Jego skuteczność podnosi stosowanie zasady 3-2-1. Mówi ona, że należy posiadać trzy kopie zapasowe, używać dwóch różnych technologii do ich przechowywania (chmura, zewnętrzny dysk twardy, taśma, etc.), a jedną umieścić w zewnętrznej lokalizacji. Dodatkowo warto pamiętać, że metody wykonywania backupu starzeją się z biegiem lat – wydłuża to czas tworzenia kopii oraz odzyskiwania danych, które mogą też zostać częściowo uszkodzone.
Kopie zapasowe nie pokrywają jednak wszystkich ryzyk związanych z ciągłością biznesową. Jej wysoki poziom gwarantują natomiast nowoczesne rozwiązania Disaster Recovery, szczególnie replikacja danych.
Stała gotowość do pracy
Replikacja pozwala na utworzenie gotowej do pracy, aktualnej kopii głównego środowiska firmowego lub jego wybranej części w tak zwanym Zapasowym Centrum Danych. Dzięki temu nawet w przypadku całkowitej awarii głównego środowiska, pracę można kontynuować po przełączeniu się na zapasowe. Po przeprowadzeniu naprawy, dane z dodatkowego ośrodka są kopiowane z powrotem do podstawowego, zapewniając jak najmniejsze zakłócenia w pracy.
Replikacja może odbywać się do środowiska fizycznego – dzierżawionych lub kolokowanych w zewnętrznym centrum danych własnych serwerów. Drugą, popularniejszą opcją, jest wykorzystanie środowiska zapasowego opartego o chmurę prywatną bądź publiczną. W obu przypadkach ważne jest, aby ośrodki podstawowy i zapasowe znajdowały się w różnych położeniach geograficznych.
Rozwiązanie Disaster Recovery powinno być dostosowane do potrzeb istniejącej infrastruktury IT organizacji. Aby osiągnąć ciągłość biznesową nie zawsze potrzebne jest posiadanie chmury – profesjonalne centra danych oferują również replikację dla środowisk w firmowym Data Center (tzw. zasoby on-premise).
Disaster Recovery w praktyce
Wdrożenie rozwiązania Disaster Recovery zawsze powinno rozpocząć się od zrozumienia potrzeb biznesowych organizacji, rozpoznania procesów krytycznych dla jej działania oraz zapoznania się z istniejącą infrastrukturą IT. Pozwala to określić rodzaj i parametry docelowego środowiska zapasowego.
“W zależności od wybranego rozwiązania Disaster Recovery dostawca udostępnia w ośrodku zapasowym miejsce w szafie dla zasobów obliczeniowych i storage wraz z dedykowaną infrastrukturą sieciową, która zapewnia wysoką jakość, szybkość i bezpieczeństwo połączenia. Inżynierowie konfigurują i uruchamiają niezbędne usługi wirtualizacji i aplikacji. Dzięki wykorzystaniu wiodących rozwiązań (np. firmy VMware) proces samej replikacji oraz przełączania między ośrodkami jest zautomatyzowany i często transparentny dla odbiorcy”.
Michał Kaczorowski, Solutions Architect w MAIN
Po wdrożeniu dostawca dba o dostępność i bezpieczeństwo sprzętu oraz zapasowego środowiska, aby w każdej chwili było gotowe do wykorzystania w przypadku awarii podstawowego ośrodka.
Klucz do zachowania Business Continuity
Wszystkie rozwiązania Disaster Recovery - zarówno dobrze znany backup, kolokacja w zewnętrznym centrum danych, czy nowoczesna replikacja do chmury obliczeniowej - pozwalają zminimalizować skutki awarii systemów informatycznych. Ponieważ zagrożenia są coraz poważniejsze, warto inwestować w stale rozwijające się środki zapobiegawcze. Stanowią one już nie dodatkową, a z każdym dniem coraz bardziej potrzebną, “polisę ubezpieczeniową” dla polskich firm - niezależnie od branży.
------
MAIN to polska firma specjalizująca się w budowie
środowisk chmurowych. Swoje usługi opiera na sieci własnych ośrodków Data
Center w Warszawie. Firma oferuje rozwiązania Private i Hybrid Cloud,
uzupełnione konteneryzacją i Disaster Recovery, oraz świadczy wszystkie poziomy
administracji środowiskami fizycznymi i wirtualnymi. Wspiera organizacje w
pokonywaniu barier, na które natrafiają w związku z przetwarzaniem danych,
takie jak niska wydajność czy wysokie koszty infrastruktury.
MAIN jest częścią
Grupy EIP.
Materiał Promocyjny