Ponad 700 firm czeka w kolejce po narzędzie polskiego startupu

IndieBI pracuje nad platformą analityki sprzedaży dla wydawców i studiów z branży gamingu. Innowacyjny projekt już przyciągnął uwagę inwestorów.

Publikacja: 30.11.2021 01:56

Twórcy hitowej gry wideo „Among Us” (na zdj.) sięgnęli po innowacyjną platformę do analityki bizneso

Twórcy hitowej gry wideo „Among Us” (na zdj.) sięgnęli po innowacyjną platformę do analityki biznesowej, która powstaje w Łodzi.

Foto: mat. pras.

Według prognoz Newzoo rynek gier na koniec br. będzie wart co najmniej 180 mld dol., z czego ponad 80 mld dol. stanowić mają tytuły na komputery, konsole oraz projekty wirtualnej rzeczywistości (VR). W ciągu najbliższych trzech lat segment ten ma wzrosnąć do ponad 100 mld dol. Walka studiów o graczy, których – jak się szacuje – na świecie jest nawet ok. 3 mld, jest zażarta. Tymczasem jedną z największych barier rozwojowych dla wydawców i producentów gier jest zbytnio rozproszona analityka, która blokuje skuteczne planowanie sprzedaży. To realny problem. Zdają sobie z tego sprawę Tom Kaczmarczyk i Callum Underwood, którzy stworzyli własne narzędzie business intelligence dostosowane do potrzeb branży.

Rewolucyjne narzędzie

Ich projekt IndieBI powstał przy okazji rozwijania strategii sprzedaży dla studia SuperHot. Kaczmarczyk, jego współzałożyciel, wspólnie z Underwoodem, który jest twórcą agencji Robot Teddy, zauważyli, że – choć branża gier wideo ma już prawie pół wieku – do niedawna nie istniały żadne powszechnie dostępne narzędzia analityki biznesowej dla niezależnych studiów i wydawców gier tworzących tytuły PC, konsolowe i VR. Start-up IndieBI chce zapełnić tę lukę. Jak podkreśla duet założycieli, rynek potrzebuje łatwego w użyciu narzędzia, które dostarczy zrozumiałych analiz sprzedaży na wszystkich platformach. – Stworzyliśmy IndieBI na potrzeby naszego zespołu, ale gdy zaczęliśmy go używać i sprawdzać w praktyce, dopiero doceniliśmy jego pełen potencjał. Postanowiliśmy więc stworzyć osobną spółkę, która rozwija naszą platformę i dostarcza narzędzie dla podmiotów z rynku gamingowego – wyjaśnia Callum Underwood.

Czytaj więcej

Autonomiczne pojazdy, roboty i zdalne odczyty. Polskie startupy rosną na 5G

Pierwsza wersja IndieBI powstała w 2018 r. – Odpowiadanie nawet na najprostsze pytania biznesowe, np. „ile gier sprzedaliśmy w zeszłym tygodniu?”, było wówczas bardzo problematyczne. Rosnąca liczba tytułów i platform sprzedażowych, które wspieraliśmy w ramach SuperHot, w tym m.in. Steam i Xbox, sprawiała, iż nawet podstawowe liczby były trudno dostępne i jeszcze trudniejsze do przeanalizowania. Przeklikiwanie się przez dane było udręką – wspomina Kaczmarczyk.

Jak podkreśla, w efekcie część decyzji biznesowych była podejmowana na podstawie intuicji, a nie twardych danych. – Postanowiliśmy to zmienić – dodaje.

Pieniądze na rozwój

Łódzki start-up, bo właśnie w tym mieście znajduje się centrala firmy, w której pracuje większość zespołu programistów, analityków i projektantów, ma już ponad 100 klientów. Za pośrednictwem platformy swoje dane sprzedażowe dokładnie monitorowały i analizowały choćby takie podmioty ze świata gier, jak Innersloth (twórca hitu „Among Us”) czy Harmonix (stojący za serią „Rock Band”).

Projekt szybko przykuł uwagę inwestorów. Kilka tygodni temu IndieBI pozyskał 3 mln dol. na dalszy rozwój. Pieniądze wyłożyli założyciele Innersloth, a także platformy Humble Bundle, czy branżowych funduszy Kowloon Nights i Kepler Interactive. Wśród aniołów biznesu jest też m.in. Paweł Feldman (na co dzień dyrektor ds. rozwoju w 11 bit studios) czy Brjann Sigurgeirsson (założyciel Thunderful Group). Środki z rundy seed mają posłużyć szybkiemu rozwojowi firmy. W tej chwili IndieBI wciąż jest bowiem w zamkniętej wersji beta, z dostępem możliwym tylko po zaproszeniu przez twórców. Pomimo tego platforma w ub.r. urosła czterokrotnie, a monitoruje już sprzedaż o wartości blisko 2 mld dol. Na liście oczekujących na zaproszenie znajduje się już ponad 700 kolejnych studiów i wydawców. – IndieBI jest rewolucyjnym narzędziem. Inwestujemy w niezależne studia na całym świecie, pozwalając im samodzielnie zarządzać danymi sprzedażowymi. Zbieranie informacji o ponad 50 grach z kilkunastu platform było zawsze problemem. Teraz IndieBI dostarcza nam interaktywne raporty pokazujące w czasie rzeczywistym, jak wszystkie nasze tytuły sobie radzą – wskazuje Alexis Garavaryan, prezes Kowloon Nights.

Według prognoz Newzoo rynek gier na koniec br. będzie wart co najmniej 180 mld dol., z czego ponad 80 mld dol. stanowić mają tytuły na komputery, konsole oraz projekty wirtualnej rzeczywistości (VR). W ciągu najbliższych trzech lat segment ten ma wzrosnąć do ponad 100 mld dol. Walka studiów o graczy, których – jak się szacuje – na świecie jest nawet ok. 3 mld, jest zażarta. Tymczasem jedną z największych barier rozwojowych dla wydawców i producentów gier jest zbytnio rozproszona analityka, która blokuje skuteczne planowanie sprzedaży. To realny problem. Zdają sobie z tego sprawę Tom Kaczmarczyk i Callum Underwood, którzy stworzyli własne narzędzie business intelligence dostosowane do potrzeb branży.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes Ludzie Startupy
Latające taksówki elektryczne polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę
Biznes Ludzie Startupy
Dostarczą dania o połowę tańsze. Polskie start-upy łączą siły, by ratować żywność
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja ma wesprzeć kulejącą amerykańską edukację
Biznes Ludzie Startupy
Estońska bestia zamierza zadomowić się nad Wisłą. Duża zmiana w car-sharingu
Biznes Ludzie Startupy
Polski wynalazek odmieni ogrody. Powstrzymuje chwasty i chroni nasiona