Sztuczna inteligencja wielką szansą muzyki klasycznej

Nowatorska technologia warszawskiej spółki może zastąpić kilkunastoosobowy zespół osób zajmujących się produkcją wideo m.in. z koncertów w filharmonii.

Publikacja: 26.07.2022 07:51

Algorytmy teraz zajmą się transmisjami z koncertów muzyki klasycznej. Dzięki sztucznej inteligencji

Algorytmy teraz zajmą się transmisjami z koncertów muzyki klasycznej. Dzięki sztucznej inteligencji od OnStageAI każda orkiestra będzie mogła sobie pozwolić na profesjonalny streaming wideo w sieci

Foto: Ferenc Szelepcsenyi / shutterstock

Innowacyjne rozwiązanie start-upu OnStageAI odmienia sposób, w jaki prowadzone są transmisje nie tylko z największych wydarzeń z udziałem orkiestr symfonicznych. Zamiast sztabu fachowców pracujących nad realizacją materiału wideo z koncertu wystarczy „zatrudnić” algorytm stworzony przez rodzimą spółkę. Technologia warszawskiej firmy automatyzuje produkcję wideo, a sztuczna inteligencja (AI), przy wsparciu platformy chmurowej Amazon Web Services (AWS), jest w stanie zastąpić nawet 15 osób tradycyjnie pracujących nad relacją wideo. W OnStageAI podkreślają, że to rozwiązanie, dostępne w modelu subskrypcyjnym, może obniżyć koszty produkcji o grubo ponad 60 proc. w przeliczeniu na jeden koncert. – To przyszłościowy, zaawansowany technologicznie projekt, który przybliża piękno muzyki klasycznej znacznie szerszej publiczności – twierdzi Urban Ward, członek zarządu Nordic Sound Association i były dyrektor ds. komunikacji Orkiestry Symfonicznej w Göteborgu.

Algorytm, który rozumie dźwięki

Start-up współpracuje z branżą muzyki klasycznej od 2017 r. Ale to w czasie pandemii nastąpił przełom – jego twórcy zauważyli bowiem zmianę w potrzebach branży muzycznej, w tym rosnące znaczenie posiadania kanałów cyfrowych. Firma nawiązała więc współpracę z QED Software i Altkom Software & Consulting, aby zaprojektować rozwiązanie typu SaaS (Software as a Service) do zautomatyzowanej produkcji wideo na żywo z wykorzystaniem AI. Algorytm rozumie dźwięk na żywo, śledzi wykonywany utwór i na podstawie tych danych w pełni kontroluje ruch kamer filmujących wydarzenie. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe umożliwiają oprogramowaniu „zrozumienie” wykonania każdego utworu, niezależnie od tempa jego wykonania. Przechwycone nagranie trafia do chmury w postaci dwóch produktów: w pełni wyreżyserowanego i zmiksowanego pliku wideo gotowego do transmisji oraz surowych nagrań z każdej kamery w jakości 4K. Jak tłumaczą w OnStageAI, nagranie może być emitowane na żywo, np. jako livestream, według uznania organizatora koncertu. Ale – jeśli chce on spersonalizować nagranie i zmienić kierunek artystyczny przed rozpoczęciem koncertu – może to zrobić samodzielnie, wybierając momenty, które uważa za ważne (np. ujęcia poszczególnych muzyków). W ten sposób producenci koncertów mają pełną kontrolę nad tym, co widzą ich cyfrowi odbiorcy.

Czytaj więcej

Firmy muzyczne inwestują w AI, która przewidzi przeboje

– Wiele orkiestr nie nagrywa swoich koncertów, bo jest to zbyt kosztowne. Ale obecność w internecie stała się kluczem do dotarcia do szerszej publiczności. Nasze oprogramowanie umożliwia w pełni automatyczną i profesjonalną produkcję wideo przy zachowaniu najwyższych standardów branży muzyki klasycznej. Tworzy ono bezcenne archiwum, dzięki któremu działalność artystyczna muzyków oraz wartość kulturalna instytucji i krajów może dotrzeć do większej liczby osób na całym świecie – wyjaśnia Jakub Fiebig, prezes i współzałożyciel warszawskiej spółki.

Demokratyzacja kultury

Z oprogramowania OnStageAI korzystały już czołowe międzynarodowe festiwale muzyki klasycznej w Szwajcarii – po raz pierwszy Festiwal w Lucernie w listopadzie 2021 r., a następnie Mizmorim Kammermusik Festival w styczniu br. W kwietniu technologia zadebiutowała za oceanem podczas koncertu Lubbock Symphony Orchestra w Lubbock w Teksasie.

Dzięki chmurze i technologii OnStageAI demokratyzuje się dostęp do kultury wyższej. Rozwiązaniem tym chwali się nawet sam Amazon. – To ekscytujące, że OnStageAI wykorzystuje usługi w chmurze AWS, aby umożliwić instytucjom kulturalnym dotarcie do szerszej publiczności na całym świecie – podkreśla Dariusz Matczak, menedżer w AWS.

Według analiz Ground View Research globalny rynek technologii rozpoznawania dźwięku w 2018 r. wart był 66,5 mln dol. Eksperci spodziewają się boomu na takie rozwiązania – prognozują, że w latach 2019–2025 wartość usług tej branży będzie rosła o ponad 75 proc. rocznie.

Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes Ludzie Startupy
Psy też marnują żywność. Pomoże polska aplikacja
Biznes Ludzie Startupy
Chwila zamiast całego dnia. Sztuczna inteligencja wyręczy pracowników
Biznes Ludzie Startupy
Roboty z Polski zyskają sztuczną inteligencję. Już wypierają amerykańską konkurencję
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Biznes Ludzie Startupy
Latające elektryki polecą znad Wisły? Polska firma chce zbudować fabrykę