Startup, który rozwijał technologie sztucznej inteligencji (AI), ma być dla Finów ważnym aktywem, który pomoże w ekspansji i rozbudowie centrum kompetencji R&D. Efecte nie ukrywa, że teraz liczy, iż zdobędzie w Polsce klientów – duże biznesy oraz firmy z sektora MŚP. Wartości transakcji strony nie ujawniły.

Firma informatyczna Efecte, która zatrudnia blisko 150 osób, a w ostatnim roku wypracowała 17,8 mln euro przychodów, zamierza wzmocnić swoją technologię polskimi rozwiązaniami AI. Inwestycja w warszawski startup, ma dać rynkową przewagę w zakresie usług opartych na tzw. konwersacyjnej sztucznej inteligencji (to właśnie w tej technologii specjalizowało się InteliWise). Dzięki przejęciu rodzime rozwiązania będą miały okazję na wdrożenia nie tylko na rynku fińskim, ale także szwedzkim, niemieckim oraz hiszpańskim.

Czytaj więcej

Artyści protestują przeciw AI. Jest coraz lepsza

– Automatyzacja przy wykorzystaniu AI jest dziś fundamentem skutecznej cyfryzacji firm, dlatego postawiliśmy na InteliWise. Przekonały nas zaawansowane rozwiązania firmy, bardzo mocny zespół R&D, a także potencjał polskiego rynku, na który zdecydowanie stawiamy – tłumaczy Niilo Fredrikson, prezes Efecte.

Wskazuje przy tym na rozbudowywane w Polsce kompetencje AI oraz tzw. uczenia maszynowego. Powstające nad Wisłą boty stworzyły już silną branżę. Jednym z jej kluczowych graczy był właśnie InteliWise, który jako jeden z pierwszych w kraju rozwijał chatboty. - Innowacje napędzane sztuczną inteligencją przenikają coraz więcej obszarów, w tym tradycyjne usługi HR i wsparcie pracowników. Wykorzystanie m.in. botów jest dziś naturalnym wyborem, bo rozwiązuje codzienne problemy w konwersacyjnym trybie, przy możliwie najniższym koszcie obsługi. Wypracowane przez nas know-how będzie teraz wykorzystywane na rynkach europejskich – komentuje Marcin Strzałkowski, prezes warszawskiej spółki.

Ale na rodzimym rynku automatyzacji usług z wykorzystaniem chatbotów czy voicebotów, mamy znacznie więcej graczy. Wymienić można choćby SentiOne, który rozwija zaawansowane systemy tzw. automatyzacji obsługi klienta (boty spółki wdrożyły m.in. BNP Paribas i Kruk S.A.), LiveChat, Emplocity, Zowie, a także spółki Apifonica, Koda, czy Stanusch Technologies. Boty rodzimych producentów zaprzęgane masowo są m.in. do kontaktów z klientami – taką zaawansowaną konwersacyjną sztuczną inteligencję wykorzystują m.in. InPost (voicebot o imieniu Mat), TU Zdrowie (bot Iga od Asseco) czy Alior Bank (głosowa asystentka InfoNina).