IKEA idzie w internet

IKEA postawi teraz mocno na internet i nowoczesne technologie
Marian Zubrzycki

Koncern ogłosił plan globalnej transformacji. Stawia na mocniejszą obecność w kanale internetowym, który daje firmie w Polsce 6 proc. przychodów.

IKEA podaje, że w ciągu najbliższych dwóch lat globalnie powstanie 11,5 tys. nowych stanowisk, w miarę otwierania około 30 nowych punktów kontaktu z klientami na całym świecie i inwestycji w sieć dystrybucji oraz digitalizację.

Z kolei ok. 7,5 tys. z obecnych miejsc pracy zostanie zlikwidowanych, głównie na poziomie funkcji globalnych oraz krajowych biur głównych. W Polsce do końca 2019 r. w ramach transformacji powstanie ok. 50 nowych stanowisk, a prawdopodobnie podobna liczba może zostać zlikwidowana – nie w sklepach, ale raczej w burze głównym. W ostatnim roku finansowym przychody firmy w naszym kraju wzrosły o 11 proc. i przekroczyły 4 mld zł. Polska jest jednym z trzech najszybciej rosnących rynków dla firmy na świecie.

Transformacja wdrażana przez Szwedów nie jest niczym nowym, coraz więcej firm na taki krok się decyduje, choć to ogromne wyzwanie i koszty, a procesy wewnętrzne wymagają wielkich zmian.

Z raportu firmy Fujitsu wynika, że obecnie liderami transformacji cyfrowej są firmy, które działają online i w większości przeszły już taki proces. Z kolei dwie trzecie firm działających w tradycyjnych branżach ma takie projekty dopiero w fazie realizacji.

Proces, choć trudny, przynosi korzyści – w finansach i handlu detalicznym ok. 30 proc. projektów przyniosło już pomyślne rezultaty. W transporcie co czwarty, a w produkcji przemysłowej co piąty. Do liderów cyfryzacji należy sektor finansowy – 90 proc. firm jest już zaangażowanych w transformację cyfrową, planuje, testuje lub ją wdraża.

– To obok zaawansowanej analityki danych najbardziej priorytetowy obszar z perspektywy szefów firm – mówi Robert Stanikowski, partner odpowiedzialny za obszar Digital BCG. – W obszarze transformacji cyfrowej ogromną przewagę mają młode firmy, które nie mają balastu technologicznego. Wśród tradycyjnych sektorów jednym z najbardziej zaawansowanych jest bankowość – coraz więcej instytucji finansowych stawia sobie za cel przekształcenie się w firmy technologiczne – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Firmowe zakupy przenoszą się do internetu

W Polsce podejście do tych procesów się zmienia. Także w handlu, choć to sektor oporny. – Branża ma dwie twarze. Mamy liderów, dobrze zinformatyzowane sieci, które chętnie adaptują technologiczne nowinki i inwestują w cyfryzację – mówi Tomasz Kuciel, prezes zarządu Edison. – Mamy też mnóstwo firm, w których dokumenty handlowe wciąż przetwarza się ręcznie, co sprzyja powstawaniu błędów. Polska wciąż jest jednym z niechlubnych liderów, jeśli chodzi o stosowanie faktur papierowych – dodaje.

– Część polskich firm przeprowadziła sporo inwestycji w infrastrukturę IT, która jeszcze się nie zamortyzowała. Dlatego niektórzy czekają z transformacją cyfrową, chociaż akurat w handlu decyzje o wykorzystaniu rozwiązań wspierających sprzedaż są strategiczne i tu firmy bardzo dynamicznie działają – mówi Michał Strzyczkowski, prezes Diebold Nixdorf. – W ostatnim czasie postęp w obszarze digitalizacji sieci handlowych jest spory, a ich wdrażanie albo jest w trakcie, albo jest w najbliższym czasie planowane. W wielu przypadkach już to odczuwają konsumenci i klienci – dodaje.

– Komunikat o transformacji cyfrowej należy kierować raczej do wewnątrz organizacji niż do jej klientów. Wiele firm jest bardziej rozwiniętych cyfrowo w kontakcie ze swoimi klientami niż w kontaktach ze swoimi pracownikami – mówi Sebastian Ptak, członek zarządu Blue Media.

– Zdarzają się absurdalne sytuacje, kiedy po wdrożeniu nowych technologicznych rozwiązań zwiększa się liczba papierowych dokumentów w wewnętrznym obiegu. Biznes musi się rozwijać na wielu płaszczyznach – także (a może przede wszystkim) wewnątrz organizacji, nie wyłącznie w kontakcie z toczeniem biznesowym – dodaje.

Dla wielu firm barierą są nadal koszty, choć to też się zmienia. – Jednym z czynników hamujących transformację jest niedobór wykwalifikowanych specjalistów – programistów, ekspertów od projektowania cyfrowych rozwiązań – mówi Olga Zelent, dyrektor zarządzająca w Coders Lab. – Według raportu Salesforce aż 75 proc. światowych szefów firm IT deklaruje, że inwestycje w rozwój talentów i kompetencji informatycznych stały się ich priorytetem i będą kluczowe w najbliższej dekadzie – dodaje.

– Polska branża handlowa ma jeszcze spore rezerwy, a przy dzisiejszych kosztach technologii wdrożenie zaawansowanego IT, które pozwoli retailerom budować przewagę konkurencyjną na lata, kosztuje ułamek tego, co trzeba było zapłacić kiedyś – mówi Wojciech Stramski, prezes Lab4Motion. – Coraz więcej rodzimych firm dostrzega, że tak jak w internecie, w tradycyjnym handlu też możemy obserwować zachowania konsumentów przed półką, a wiedzę przekuć w większe zyski – dodaje.

Mogą Ci się również spodobać

Prezes 11 bit studios: Chcemy wydawać po cztery gry rocznie

Firma prowadzi prace nad „Projektem 8”, produkcją większą niż tegoroczny „Frostpunk”. Najpewniej zostanie wydana ...

IFA 2019: Targowisko elektronicznej próżności

Rozwiązania smart home, smartfony, z tymi w technologii 5G, elektryczne jeździki i masa gadżetów ...

Facebook zmienia logo. Nowe barwy mają zakryć problemy

Tradycyjne, niebieskie logo popularnego serwisu społecznościowego przechodzi do historii. Nazwa Facebook jednak nie zniknie, ...

Cyberpunk podbił kurs akcji CD Projektu

Informacje związane premierą gry Cyberpunk 2077 ogłoszone na targach E3 w Los Angeles wywindowały ...

Ile są warte uszy. Więcej niż myślisz

Na 4 mld dol. wyceniany jest rynek technologii noszonych czy też zakładanych na uszy. ...

Dzieci śpiewają na cześć koncernu Huawei

Kampania ocieplania wizerunku chińskiego koncernu Huawei oskarżanego przez tajne służby USA i część ich ...