Z najnowszych danych firmy analitycznej Gartner wynika, że w zeszłym roku sprzedano łącznie prawie 260 mln pecetów. Trend spadkowy jest wyraźny, ale analizując dane kwartalne – już nie tak oczywisty. W IV kwartale popyt na pecety sięgnął 68,6 mln, czyli był o 4,3 proc. niższy niż rok wcześniej. Jednak w II i III kwartale 2018 r. Gartner odnotował nieznaczne wzrosty. Mikako Kitagawa, starszy analityk w tej firmie, spodziewa się, że 2019 r. może przynieść zahamowanie negatywnego trendu. Zaznacza jednak, że należy brać pod uwagę otoczenie polityczne i ekonomiczne. To z końcem ub. r. było niestabilne i wpłynęło na zakupy sprzętu. – Niepewność pojawiła się nawet w krajach, m.in. w USA, gdzie gospodarka jest stabilna, co wpłynęło na decyzje zakupowe małych i średnich przedsiębiorstw – tłumaczy. – Do tego popyt ze strony konsumentów w okresie świątecznym był dość słaby – dodaje.
Na kurczącym się popycie na PC w ostatnim kwartale ub. r. stracili praktycznie wszyscy więksi gracze. Wyjątkiem oprócz Lenovo był Dell
W takim otoczeniu rynkowym nie poradził sobie amerykański potentat branży, HP. W IV kwartale jego sprzedaż spadła o ponad 4 proc., a więc w takim stopniu jak cały rynek. Wykorzystał to jego konkurent – Lenovo. Chińczycy zwiększyli dostawy o prawie 6 proc., a w efekcie ich udziały w globalnym segmencie PC skoczyłył z niecałych 22 proc. w IV kwartale 2017 r. do 24,2 proc. Tym samym Lenovo wskoczyło na pozycję nr 1 w branży, a HP spadło na drugie miejsce (z udziałami 22,4 proc.).
CZYTAJ TAKŻE: Andrzej Sowiński: Komputery stacjonarne też mają przyszłość
Na kurczącym się popycie na PC w ostatnim kwartale ub. r. stracili praktycznie wszyscy więksi gracze. Wyjątkiem oprócz Lenovo był Dell. Utrzymał on trzecie miejsce pod względem wielkości sprzedaży. Jego urządzenia trafiły w ostatnich trzech miesiącach 2018 r. do niemal 11 mln użytkowników (Dell zwiększył udział rynkowy z 15 do 16 proc.). Straciły natomiast Apple, Asus i Acer. Ten ostatni najmocniej. Jego sprzedaż w IV kwartale spadła o ponad 18 proc. (do odbiorców trafiło aż o 0,9 mln mniej jego pecetów niż rok wcześniej). Acer tym samym uplasował się z Asusem, z 5,6-proc. udziałem rynkowym. Asus na rynek wprowadził o 10,7 proc. mniej pecetów (dało to mu udział rynkowy na poziomie 6,1 proc.). Popyt na sprzęt Apple’a stopniał zaś o niecałe 4 proc. Popularne urządzenia Mac stanowiły 7,2 proc. globalnej sprzedaży.