Vaio reaktywacja. To nie pierwsza marka powracająca z zaświatów

Czy odrodzi się potęga Vaio? Popularne logo wraca do Europy
Bloomberg

Popularna niegdyś marka notebooków japońskiego koncernu wraca na europejski rynek. Takich prób „ożywiania trupa” było już wiele.

Po pięciu latach nieobecności w Europie do łask mogą wrócić laptopy z charakterystycznym logo Vaio. Brand, wypromowany przez Sony, w 2014 r. został sprzedany razem z całym biznesem komputerowym koncernu. Teraz ponownie wchodzi na rynek. Dystrybucją zajmuje się Trekstor, niemiecki producent elektroniki konsumenckiej, m.in. tabletów, e-czytników i laptopów.

CZYTAJ TAKŻE: Polacy odcinają się od kabli

Już wiadomo, że sprzęt Vaio (akronim od słów Video Audio Integrated Operation) trafi do sześciu krajów na naszym kontynencie (m.in. Niemcy, Austria, Szwecja i Dania). Na liście brak Polski. Na razie. Oferta będzie ograniczona do dwóch modeli notebooków. Choć lata świetności Vaio ma za sobą (pierwszy sprzęt z tym logo na rynek trafił w 1996 r.), to Trekstor liczy, że trafi z urządzeniami do segmentu premium. Nowe laptopy to: lekki SX14, który na brytyjskim rynku – w zależności od konfiguracji – ma kosztować 1699–2499 funtów, oraz model A12, tzw. 2w1 (cena: 1999–2399 funtów).

Czy reaktywacja, prowadzona przez Vaio Corp., który w imieniu funduszu Japan Industrial Partners (Sony zostawiło sobie 5 proc.) zajmuje się projektowaniem pecetów, zakończy się sukcesem? Historia pokazuje, że w przypadku firm technologicznych, gdzie podobnych przypadków jest całkiem sporo, różnie z tym bywało. Przypomnieć można choćby Nokię. Niegdyś synonim innowacji, nowoczesnych telefonów, przespała smartfonową rewolucję. Finowie pozbyli się działu aparatów komórkowych. Marka dziś należy do HMD Global.

O wielu sukcesach jednak nie słychać. Głośno stało się o brandzie za sprawą reaktywacji m.in. telefonu Nokia 3310 (tzw. remake słuchawki wprowadzonej na rynek w 2000 r.). Kiedyś jeden z najpopularniejszych modeli w całej historii Nokii, teraz furory nie zrobił. Podobnie jak odświeżony Game Boy. W latach 90. miliony ludzi na świecie zagrywało się godzinami na konsolach w „Super Mario Bros”. Produkt od Nintendo zniknął jednak z rynku 16 lat temu. Dwa lata temu firma Retro-Bit przywróciła wspomnienia (pod nazwą „Super Retro Boy”).

CZYTAJ TAKŻE: Sex gadżet w postaci mikrorobota wzbudził kontrowersje

Wśród projektów reaktywacyjnych warto wymienić również Motorolę, która rozwija się pod skrzydłami Lenovo, brandy Blackberry i Alcatel, działające pod egidą koncernu TCL, a także telewizory Philipsa (segment należy do chińskiego TPV) czy Toshiby. W przypadku ostatnich produkcją w Europie zajmuje się turecki Vestel, a globalnie – chiński Hisense (ma też prawa do marki Sharp m.in. w USA).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Rosyjski Telegram pozwala na kasowanie wiadomości. Także na cudzych urządzeniach

Dotychczas popularny w całej Europie komunikator pozwalał usuwać własne wiadomości przez 48 godzin od ...

Koncerny nie chcą się narażać Pekinowi. Kontrowersyjna gra Blizzarda

Kolejne firmy pokazują, że nie pozwolą, by osoby głośno popierające pluralizm, a ostatnio protesty ...

John Reiners, Oxford Economics: Błędem jest myślenie wyłącznie o technologii

Ważne są zmiany w organizacji firmy, reforma tego, co nazywamy kulturą pracy. W świecie ...

Netflix zrobi serial na podstawie „Stu lat samotności” Gabriela Garcíi Marqueza

Zmarły pięć lat temu pisarz konsekwentnie odrzucał propozycje ekranizacji „Stu lat samotności”, obawiając się, ...

Piwo od LG. Nawarzy je domowy automat

LG Homebrew to przypominające ekspres do kawy domowe urządzenie do produkcji piwa zademonstrowane na ...

Koniec z depresją i samookaleczaniem na Instagramie

Na Instagramie już od dawna nie można publikować zdjęć z nagością. Teraz jednak serwis ...