To najgorszy kwartał w tej branży od dekady. W efekcie w całym 2022 r. dostarczono globalnie 1,2 mld słuchawek, czyli o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają, że gospodarcze spowolnienie i rosnąca inflacja odbiła się na wszystkich producentach, ale niektórzy mogą się, mimo wszystko, czuć się wygranymi. Z pewnością dotyczy to Apple.
Koncern z logo nadgryzionego jabłka w IV kwartale ub. r. odzyskał pierwsze miejsce wśród dostawców smartfonów na świecie, mimo kurczącego się popytu i problemów produkcyjnych w Chinach. Zdobył 25-proc. udział w rynku, wyprzedzając Samsunga (20 proc.). W ujęciu rocznym koreańska firma wciąż jest jednak liderem (z 22-proc. udziałem, gdy producent iPhone’ów ma 19 proc.). Na kolejnych pozycjach w pierwszej piątce graczy na tym rynku są firmy z Chin. Trzeci w rankingu Xiaomi zmniejszył w 2022 r. udziały rynkowe z 14 do 13 proc., OPPO zanotowało w tym czasie spadek z 11 do 9 proc., zaś Vivo – z 10 do 9. I to właśnie chińscy producenci stracili najmocniej.
Czytaj więcej
356 tys. numerów komórkowych zmieniło operatora w ostatnim kwartale 2022 r. W całym minionym roku ponad 1,35 mln, czyli mniej niż w 2021 r. – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Runar Bjørhovde, analityk Canalys Research, zauważa, że słabe wyniki roczne to efekt trudnych warunków makroekonomicznych i ostrożności w branży do tworzenia nowych zapasów sprzętu. –Podczas gdy popyt na produkty z niższej i średniej półki szybko spadał już w poprzednich kwartałach, to w przypadku produktów premium zaczął wykazywać słabość w IV kwartale. Wyniki te wyraźnie kontrastują z IV kwartałem 2021 r., w którym obserwowano rosnący popyt i niknące problemy z podażą – wyjaśnia.
Eksperci Canalys prognozują, iż w 2023 r. dostawcy będą ostrożniejsi i mniej skorzy do tworzenia zapasów – skupią się cięciu kosztów, rentowności i dostosowaniu do nowych realiów rynkowych. „Choć presja inflacyjna będzie stopniowo słabnąć, skutki podwyżek stóp procentowych, spowolnienia gospodarczego i problemów na rynku pracy, ograniczą popyt” – przewiduje firma analityczna. I szacuje, że w efekcie sprzedaż w br. utrzyma się na poziomie z 2022 r. lub nieznacznie spadnie.
Czytaj więcej
Wiele urządzeń może przestać działać już po dwóch latach, ponieważ producenci nie dostarczają aktualizacji technicznych. Firmy od la temu zaprzeczają, ale problem zajęła się już też Bruksela .