Rzeź na rynku smartfonów. Te marki tracą najmocniej

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie raptownie spada. Z danych firmy Canalys wynika, że w IV kwartale dostawy urządzeń na rynek skurczyły się o 17 proc. Wielkimi przegranymi są chińscy producenci.

Publikacja: 25.01.2023 15:11

Udziały w rynku w czwartym kwartale 2022 roku zyskał Apple i znów jest na czele stawki

Udziały w rynku w czwartym kwartale 2022 roku zyskał Apple i znów jest na czele stawki

Foto: Adobe Stock

To najgorszy kwartał w tej branży od dekady. W efekcie w całym 2022 r. dostarczono globalnie 1,2 mld słuchawek, czyli o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają, że gospodarcze spowolnienie i rosnąca inflacja odbiła się na wszystkich producentach, ale niektórzy mogą się, mimo wszystko, czuć się wygranymi. Z pewnością dotyczy to Apple.

Koncern z logo nadgryzionego jabłka w IV kwartale ub. r. odzyskał pierwsze miejsce wśród dostawców smartfonów na świecie, mimo kurczącego się popytu i problemów produkcyjnych w Chinach. Zdobył 25-proc. udział w rynku, wyprzedzając Samsunga (20 proc.). W ujęciu rocznym koreańska firma wciąż jest jednak liderem (z 22-proc. udziałem, gdy producent iPhone’ów ma 19 proc.). Na kolejnych pozycjach w pierwszej piątce graczy na tym rynku są firmy z Chin. Trzeci w rankingu Xiaomi zmniejszył w 2022 r. udziały rynkowe z 14 do 13 proc., OPPO zanotowało w tym czasie spadek z 11 do 9 proc., zaś Vivo – z 10 do 9. I to właśnie chińscy producenci stracili najmocniej.

Czytaj więcej

Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2022 r. Jeden wielki wygrany

Runar Bjørhovde, analityk Canalys Research, zauważa, że słabe wyniki roczne to efekt trudnych warunków makroekonomicznych i ostrożności w branży do tworzenia nowych zapasów sprzętu. –Podczas gdy popyt na produkty z niższej i średniej półki szybko spadał już w poprzednich kwartałach, to w przypadku produktów premium zaczął wykazywać słabość w IV kwartale. Wyniki te wyraźnie kontrastują z IV kwartałem 2021 r., w którym obserwowano rosnący popyt i niknące problemy z podażą – wyjaśnia.

Eksperci Canalys prognozują, iż w 2023 r. dostawcy będą ostrożniejsi i mniej skorzy do tworzenia zapasów – skupią się cięciu kosztów, rentowności i dostosowaniu do nowych realiów rynkowych. „Choć presja inflacyjna będzie stopniowo słabnąć, skutki podwyżek stóp procentowych, spowolnienia gospodarczego i problemów na rynku pracy, ograniczą popyt” – przewiduje firma analityczna. I szacuje, że w efekcie sprzedaż w br. utrzyma się na poziomie z 2022 r. lub nieznacznie spadnie.

Czytaj więcej

Szybkie awarie elektroniki to celowe zagranie? Bruksela chce rozwiązać problem
Gadżety
„Tani" iPhone trafia do sklepów. Wielka nadzieja dla słabnącej sprzedaży Apple
Gadżety
Samsung szykuje bat na iPhone'a? To będzie starcie gigantów
Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy