Rzeź na rynku smartfonów. Te marki tracą najmocniej

Sprzedaż telefonów komórkowych na świecie raptownie spada. Z danych firmy Canalys wynika, że w IV kwartale dostawy urządzeń na rynek skurczyły się o 17 proc. Wielkimi przegranymi są chińscy producenci.

Publikacja: 25.01.2023 15:11

Udziały w rynku w czwartym kwartale 2022 roku zyskał Apple i znów jest na czele stawki

Udziały w rynku w czwartym kwartale 2022 roku zyskał Apple i znów jest na czele stawki

Foto: Adobe Stock

To najgorszy kwartał w tej branży od dekady. W efekcie w całym 2022 r. dostarczono globalnie 1,2 mld słuchawek, czyli o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają, że gospodarcze spowolnienie i rosnąca inflacja odbiła się na wszystkich producentach, ale niektórzy mogą się, mimo wszystko, czuć się wygranymi. Z pewnością dotyczy to Apple.

Koncern z logo nadgryzionego jabłka w IV kwartale ub. r. odzyskał pierwsze miejsce wśród dostawców smartfonów na świecie, mimo kurczącego się popytu i problemów produkcyjnych w Chinach. Zdobył 25-proc. udział w rynku, wyprzedzając Samsunga (20 proc.). W ujęciu rocznym koreańska firma wciąż jest jednak liderem (z 22-proc. udziałem, gdy producent iPhone’ów ma 19 proc.). Na kolejnych pozycjach w pierwszej piątce graczy na tym rynku są firmy z Chin. Trzeci w rankingu Xiaomi zmniejszył w 2022 r. udziały rynkowe z 14 do 13 proc., OPPO zanotowało w tym czasie spadek z 11 do 9 proc., zaś Vivo – z 10 do 9. I to właśnie chińscy producenci stracili najmocniej.

Czytaj więcej

Do kogo przenosili się klienci sieci komórkowych w 2022 r. Jeden wielki wygrany

Runar Bjørhovde, analityk Canalys Research, zauważa, że słabe wyniki roczne to efekt trudnych warunków makroekonomicznych i ostrożności w branży do tworzenia nowych zapasów sprzętu. –Podczas gdy popyt na produkty z niższej i średniej półki szybko spadał już w poprzednich kwartałach, to w przypadku produktów premium zaczął wykazywać słabość w IV kwartale. Wyniki te wyraźnie kontrastują z IV kwartałem 2021 r., w którym obserwowano rosnący popyt i niknące problemy z podażą – wyjaśnia.

Eksperci Canalys prognozują, iż w 2023 r. dostawcy będą ostrożniejsi i mniej skorzy do tworzenia zapasów – skupią się cięciu kosztów, rentowności i dostosowaniu do nowych realiów rynkowych. „Choć presja inflacyjna będzie stopniowo słabnąć, skutki podwyżek stóp procentowych, spowolnienia gospodarczego i problemów na rynku pracy, ograniczą popyt” – przewiduje firma analityczna. I szacuje, że w efekcie sprzedaż w br. utrzyma się na poziomie z 2022 r. lub nieznacznie spadnie.

Czytaj więcej

Szybkie awarie elektroniki to celowe zagranie? Bruksela chce rozwiązać problem

To najgorszy kwartał w tej branży od dekady. W efekcie w całym 2022 r. dostarczono globalnie 1,2 mld słuchawek, czyli o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają, że gospodarcze spowolnienie i rosnąca inflacja odbiła się na wszystkich producentach, ale niektórzy mogą się, mimo wszystko, czuć się wygranymi. Z pewnością dotyczy to Apple.

Koncern z logo nadgryzionego jabłka w IV kwartale ub. r. odzyskał pierwsze miejsce wśród dostawców smartfonów na świecie, mimo kurczącego się popytu i problemów produkcyjnych w Chinach. Zdobył 25-proc. udział w rynku, wyprzedzając Samsunga (20 proc.). W ujęciu rocznym koreańska firma wciąż jest jednak liderem (z 22-proc. udziałem, gdy producent iPhone’ów ma 19 proc.). Na kolejnych pozycjach w pierwszej piątce graczy na tym rynku są firmy z Chin. Trzeci w rankingu Xiaomi zmniejszył w 2022 r. udziały rynkowe z 14 do 13 proc., OPPO zanotowało w tym czasie spadek z 11 do 9 proc., zaś Vivo – z 10 do 9. I to właśnie chińscy producenci stracili najmocniej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone
Gadżety
Sprzedaż pecetów wystrzeli. A ceny? Pojawił się potężny bodziec
Gadżety
Oto nowinki technologiczne, które mają podbić świat. Rusza CES 2024
Gadżety
Zmieniają się przyciski w klawiaturach. „Przełomowy moment w historii Windows"