To najgorszy kwartał w tej branży od dekady. W efekcie w całym 2022 r. dostarczono globalnie 1,2 mld słuchawek, czyli o 11 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy podkreślają, że gospodarcze spowolnienie i rosnąca inflacja odbiła się na wszystkich producentach, ale niektórzy mogą się, mimo wszystko, czuć się wygranymi. Z pewnością dotyczy to Apple.
Koncern z logo nadgryzionego jabłka w IV kwartale ub. r. odzyskał pierwsze miejsce wśród dostawców smartfonów na świecie, mimo kurczącego się popytu i problemów produkcyjnych w Chinach. Zdobył 25-proc. udział w rynku, wyprzedzając Samsunga (20 proc.). W ujęciu rocznym koreańska firma wciąż jest jednak liderem (z 22-proc. udziałem, gdy producent iPhone’ów ma 19 proc.). Na kolejnych pozycjach w pierwszej piątce graczy na tym rynku są firmy z Chin. Trzeci w rankingu Xiaomi zmniejszył w 2022 r. udziały rynkowe z 14 do 13 proc., OPPO zanotowało w tym czasie spadek z 11 do 9 proc., zaś Vivo – z 10 do 9. I to właśnie chińscy producenci stracili najmocniej.
Czytaj więcej
356 tys. numerów komórkowych zmieniło operatora w ostatnim kwartale 2022 r. W całym minionym roku ponad 1,35 mln, czyli mniej niż w 2021 r. – wynika z najnowszych danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Runar Bjørhovde, analityk Canalys Research, zauważa, że słabe wyniki roczne to efekt trudnych warunków makroekonomicznych i ostrożności w branży do tworzenia nowych zapasów sprzętu. –Podczas gdy popyt na produkty z niższej i średniej półki szybko spadał już w poprzednich kwartałach, to w przypadku produktów premium zaczął wykazywać słabość w IV kwartale. Wyniki te wyraźnie kontrastują z IV kwartałem 2021 r., w którym obserwowano rosnący popyt i niknące problemy z podażą – wyjaśnia.
Eksperci Canalys prognozują, iż w 2023 r. dostawcy będą ostrożniejsi i mniej skorzy do tworzenia zapasów – skupią się cięciu kosztów, rentowności i dostosowaniu do nowych realiów rynkowych. „Choć presja inflacyjna będzie stopniowo słabnąć, skutki podwyżek stóp procentowych, spowolnienia gospodarczego i problemów na rynku pracy, ograniczą popyt” – przewiduje firma analityczna. I szacuje, że w efekcie sprzedaż w br. utrzyma się na poziomie z 2022 r. lub nieznacznie spadnie.