Afery nie zatrzymają rozwoju sociali

Tylko przez aplikacje Facebooka wysyła się 100 mld wiadomości dziennie.

Publikacja: 21.01.2019 19:00

Faceebok jest już tak potężny, że nie mogło go zabraknąć na Światowym Forum w Davos

Faceebok jest już tak potężny, że nie mogło go zabraknąć na Światowym Forum w Davos

Foto: Bloomberg

Choć serwisy społecznościowe obrzucano różnego rodzaju zarzutami, ich użytkowników to nie zniechęciło. Branża jest wciąż na fali wznoszącej, przez najbliższe lata wartość reklam w serwisach społecznościowych będzie rosła w tempie dwucyfrowym, by w 2024 r. zbliżyć się do 100 mld dol. Aby podtrzymać zainteresowanie użytkowników tym kanałem, firmy muszą oferować wciąż nowe usługi, aby nie odpłynęli oni do innych kanałów komunikacji.

Jednym z głównych zjawisk, jakie będzie można zaobserwować w 2019 r. na tym rynku, będzie integrowanie przez serwisy różnych sposobów komunikowania się użytkowników, którzy wysyłają przez sieć coraz więcej różnego typu komunikatów, a chcą mieć wybór.

Rośnie waga reklam

– Jednym z najważniejszych trendów, jaki obserwujemy i jaki wpisujemy w naszą strategię na nadchodzący rok, jest nieustannie rosnąca popularność relacji we wszystkich platformach. Każdego dnia ludzie korzystający z naszych serwisów publikują ich ponad miliard i przewidujemy, że ta liczba będzie rosła – mówi Robert Bednarski, dyrektor Facebooka na region Europy Środkowej.

Po aferze Cambridge Analytica, kiedy okazało się, że Facebook chętnie sprzedaje wiele informacji o użytkownikach, 17 proc. Amerykanów usunęło z telefonu jego aplikację.

– Ludzie doceniają możliwość dzielenia się z bliskimi momentami z życia w ten niezobowiązujący i ulotny sposób. Jestem przekonany, że jesteśmy jeszcze dalecy od pełnego wykorzystania kreatywnego potencjału tego formatu. Jego znaczenie dostrzegli również nasi partnerzy reklamowi i odkąd otworzyliśmy relacje dla reklam, stają się one coraz istotniejszym elementem strategii marketingowej – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Sociale stawiają na wideo

Choć Facebook ma za sobą rok naznaczony różnymi aferami związanymi z naruszaniem prywatności użytkowników i oferowaniem partnerom biznesowym zbyt wielu danych, to firma jest w doskonałej kondycji, a zróżnicowane portfolio serwisów – Messenger, WhatsApp czy Instagram – powoduje, że może wykorzystywać wszystkie pojawiające się na rynku trendy.

Widać choćby zdecydowany boom na komunikację w ramach Stories, czyli krótkich spontanicznych relacji z wydarzeń dnia, umieszczanych razem ze zdjęciami czy krótkimi filmami. Komunikaty znikają po 24 godzinach i są bardzo popularne. Instagram ma ponad 400 mln użytkowników dziennie na swoim Stories. Snapchat ma ich ok. 200 mln, Facebook razem z Messengerem to w sumie ok. 300 mln.

Prywatność w cenie

Po aferze Cambridge Analytica, kiedy okazało się, że Facebook chętnie sprzedaje wiele informacji o swoich użytkownikach, według branżowych raportów 17 proc. Amerykanów usunęło z telefonu aplikację Facebooka, 11 proc. z komputerów i innych urządzeń, a 9 proc. całkowicie zlikwidowało konto. Jednak globalnie liczba użytkowników serwisu rośnie – to już niemal 2,3 mld osób.

CZYTAJ TAKŻE: Serwisy społecznościowe: kto rozdaje karty

Analitycy zajmujący się mediami społecznościowymi jako główne zjawiska w tej branży wskazują rosnącą popularność asystentów głosowych, komunikatorów, treści wideo, ale jednocześnie wyzwania związane z ochroną prywatności czy choćby oczekiwaniami najmłodszych użytkowników.

CZYTAJ TAKŻE: Nowa afera Facebooka. Czy Spotify i Netflix czytały prywatne wiadomości?

– Oni poszukują sposobu na interakcję z treściami na coraz to nowe sposoby. Aplikacje służące do komunikowania się wydają się idealnymi platformami dla tego rodzaju przekazów, dodatkowo mocno spersonalizowanymi – mówi serwisowi searchenginewatch.com Debbi Dougherty, szef marketingu B2B w Rakuten Viber, jednym z komunikatorów. – Ludzie spędzają na kontaktowaniu się przez social media coraz więcej czasu. Marki muszą wziąć to pod uwagę – dodaje.

Łatwa komunikacja

Facebook zdecydowanie potwierdza takie ujęcie sprawy. – Istotnym trendem jest rozwój i rosnące znaczenie komunikatorów internetowych. Każdego dnia za pośrednictwem naszych aplikacji ludzie wysyłają ponad 100 mld wiadomości – mówi Robert Bednarski. – Ale komunikatory internetowe odgrywają również coraz większą rolę w komunikacji ludzi z firmami – każdego miesiąca w naszych serwisach krąży 10 mld wiadomości właśnie na tej linii. Dlatego skupiamy się na uczynieniu WhatsAppa i Messengera prostszymi, szybszymi oraz realizującymi dodatkowe zadania, np. płatności – dodaje.

Media społecznościowe z racji ogromnej liczby użytkowników są coraz częściej wykorzystywane także w handlu internetowym, ponieważ ułatwiają dotarcie do dużej grupy potencjalnych klientów

Globalne Interesy
Moderatorzy Facebooka nie wytrzymują pracy i makabrycznych treści. Jest pozew grupowy
Globalne Interesy
USA szykują cios w Chiny. Tym razem to produkt, który znajduje się w milionach domów
Globalne Interesy
Elon Musk zbuduje miasto w prawicowym Teksasie. Przenosi tu spółki i fabryki
Globalne Interesy
Elon Musk bije kolejne rekordy bogactwa dzięki Tesli i Trumpowi. Ile jest wart?
Globalne Interesy
Polska aplikacja wygrała w prestiżowym konkursie Apple. To muzeum w smartfonie
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10