Rekordowe wydatki na lobbing Amazona, Apple i Facebooka

Technologiczni giganci wydają miliony na to, by prawo było uchwalane po ich myśli.

Publikacja: 23.01.2020 15:23

Rekordowe wydatki na lobbing Amazona, Apple i Facebooka

Foto: Bloomberg

Trzy spośród czterech członów GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), największych firm technologicznych świata, znacząco zwiększyły swoje wydatki na lobbing w Waszyngtonie. Z oficjalnych danych pochodzących z obowiązkowych raportów, wynika że w największym stopniu wydatki zwiększył Facebook, którego budżet na lobbying wzrósł o 32 proc. do 16,71 miliona dolarów.

CZYTAJ TAKŻE: Technologiczni giganci wydają rekordowe sumy na lobbing. Przoduje Google

Nieco mniejsze były wydatki Amazona, który wydał 16,1 mln dolarów, o 13 procent więcej niż w 2018 roku. Apple zwiększyło swoje wydatki o 10 procent do 7,35 mln dolarów. Za to Google, które przez ostatnią dekadę było najhojniejsze w wydatkach na lobbying poczyniło znaczące oszczędności, zmniejszając swój budżet o 41 procent do 12,76 mln dolarów (licząc łącznie wszystkie spółki należące do Alphabet, właściciela Google). Tylko nieznacznie, w porównaniu do 2018 roku, zwiększył swoje wydatki Microsoft, który na lobbying przeznaczył 10,23 mln dolarów.

Według „The Washington Post”, gazety należącej notabene do Jeffa Bezosa, który jest też właścicielem Amazona, technologiczni giganci skupiają się przede wszystkim na tym, by zapobiec niekorzystnym dla siebie zmianom w zakresie ochrony konkurencji i prywatności. Wciąż też zmagają się ze skutkami afery z wyborami w 2016 roku oraz głośnymi wpadkami dotyczącymi prywatności użytkowników. Nie bez znaczenia jest też fakt, że słychać coraz więcej głosów stwierdzających, że firmy te stały się zbyt duże i potężne.

CZYTAJ TAKŻE: Europejczycy za ograniczeniem potęgi firm internetowych z USA

Warto zauważyć, że kwoty zaraportowane przez korporacje technologiczne dotyczą tylko oficjalnych wydatków na lobbing na szczeblu centralnym w USA. Nie obejmują dotacji dla think tanków itp., wydatków na lobbying na poziomie lokalnym czy stanowym a także wydatków na lobbing w Unii Europejskiej.

Trzy spośród czterech członów GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple), największych firm technologicznych świata, znacząco zwiększyły swoje wydatki na lobbing w Waszyngtonie. Z oficjalnych danych pochodzących z obowiązkowych raportów, wynika że w największym stopniu wydatki zwiększył Facebook, którego budżet na lobbying wzrósł o 32 proc. do 16,71 miliona dolarów.

CZYTAJ TAKŻE: Technologiczni giganci wydają rekordowe sumy na lobbing. Przoduje Google

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny