Koszmarny błąd poczty. Niesłusznie skazano 736 osób

Przez lata renomowany brytyjski Post Office miał być okradany przez pracowników. Część z nich trafiła do więzienia, niektórzy popełnili samobójstwo. Tymczasem winny był błąd w oprogramowaniu.

Publikacja: 24.04.2021 17:40

Londyn to europejska stolica firm technologicznych

Londyn to europejska stolica firm technologicznych

Foto: shutterstock

Od 1999 roku lat brytyjski Post Office używał oprogramowania o nazwie Horizon opracowanego przez japońską firmę Fujitsu. Z danych generowanych przez Horizona wynikało, że pracownicy firmy wyprowadzali z kasy pocztowej dziesiątki tysięcy funtów. Post Office przez dwa dziesięciolecie zapewniał, że platforma działa prawidłowo, nie ma żadnych usterek ani wad. Okazało się, że było inaczej. Jednak zanim odkryto błąd systemu aż 736 osób zostało oskarżonych o kradzieże i skazanych – donosi BBC.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook ocenzurował jedzenie. W trosce o osoby homoseksualne

Post Office zapewniało, że Horizon działa dobrze, a organy ścigania prowadziły dochodzenie przeciwko domniemanym złodziejom firmowych pieniędzy. Oskarżeni zapewniali, że są niewinni, domagali się powtórnego dochodzenia jednak bez rezultatu. Część z oskarżonych spędziła miesiące, część lata w więzieniu. Za kratki trafiły nawet kobiety w ciąży, a jeden z oskarżonych o kradzież 100 tys. funtów popełnił samobójstwo jeszcze przed ogłoszeniem wyroku. Nikogo nie zdziwiło, że jego następca na tym stanowisku został po kilku miesiącach oskarżony o niemal identyczną kradzież.

W latach 2000-2014 oskarżono aż 736 pracowników brytyjskiej. W następstwie wyroków za kradzieże, oszustwa i fałszowanie rachunków niektórzy byli poczmistrzowie trafili do więzienia, zostali odrzuceni przez swoje społeczności i mieli ogromne problemy ze znalezieniem jakiejkolwiek pracy. Niektórzy stracili domy, a nawet nie uzyskali wypłat z ubezpieczenia z powodu wyroków. Niektórzy od tego czasu umarli. Wielu straciło rodziny.

CZYTAJ TAKŻE: Wielkie zamieszanie w genach. Powodem błędy Excela

Janet Skinner, która prowadziła urząd pocztowy w Hull i poszła do więzienia w 2007 roku na 9 miesięcy za „kradzież” 59 tys. funtów, powiedziała, że ta sprawa „zniszczyła jej wszystko, całe życie”. Podobnie Harjinder Butoy, który został skazany na 4 lata i 3 miesiące odsiadki w 2008 roku. Po ogłoszeniu wyroku płakał przed sądem w Londynie i mówił, że należy ukarać tych, którzy są odpowiedzialni za ten skandal. Seema Misra trafiła do więzienia w 2010 roku w ciąży i od tego czasu boryka się z wieloma problemami.

Według brytyjskich mediów kierownictwo poczty w pewnym momencie zorientowało się, że coś jest nie tak. Choć domyślało się, że informacje o kradzieżach to efekt błędu platformy,  nie podjęto żadnych działań.

Niektórzy pracownicy w obawie przed oskarżeniami uciekali się do desperackich kroków. Widząc informacje z systemu o rzekomych brakach na kontach bankowych znajdujących się pod ich nadzorem, próbowali z własnej kieszeni uzupełniać braki zastawiając pod kredyt własne nieruchomości.

CZYTAJ TAKŻE: Zabójcza pomyłka hakerów-szantażystów. Zaatakowali szpital

Przez lata Post Office upierał się, że system jest absolutnie niezawodny, mimo informacji od pracowników i wątpliwości, ale według BBC wolała „poświęcić życie, wolność i zdrowie psychiczne szeregowych pracowników, by nie stracić przychodów i dobrej reputacji”.

Dochodzenie do prawdy i sprawiedliwości trwało niemal 20 lat. Ofiarom wadliwego systemu i ignorancji władz poczty mają być wypłacone wysokie odszkodowania finansowe – w sumie 58 mln funtów. Jednak część z poszkodowanych domaga się powołania komisji śledczej, która ma zbadać co działo się w Post Office i ukarać właściwych winnych całego bałaganu. Może się więc okazać, że po uniewinnienie wszystkich 736 osób sąd będzie musiał się zając odpowiedzialnością szefów Post Office a być może także pracowników Fujitsu, którzy platformę stworzyli.

Od 1999 roku lat brytyjski Post Office używał oprogramowania o nazwie Horizon opracowanego przez japońską firmę Fujitsu. Z danych generowanych przez Horizona wynikało, że pracownicy firmy wyprowadzali z kasy pocztowej dziesiątki tysięcy funtów. Post Office przez dwa dziesięciolecie zapewniał, że platforma działa prawidłowo, nie ma żadnych usterek ani wad. Okazało się, że było inaczej. Jednak zanim odkryto błąd systemu aż 736 osób zostało oskarżonych o kradzieże i skazanych – donosi BBC.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Spóźniony Apple gra ostro. Podbiera pracowników konkurencji i buduje własną AI
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO