Raport Facebooka pokazuje, że mimo walki z fałszywymi kontami i manipulacyjnymi treściami, Rosja i Iran nadal są największymi „producentami” dezinformacji na portalu. Na dodatek zmieniły taktykę i sposób działania w mediach społecznościowych.
Facebook informuje, że usunął ponad 150 grup zajmujących się kolportowaniem nieprawdziwych informacji w skoordynowany sposób. Dwadzieścia siedem grup powiązano z Rosją, a 23 z Iranem. Dziewięć pochodziło ze Stanów Zjednoczonych.
CZYTAJ TAKŻE: Facebook „epicentrum dezinformacji”. Sprząta go 35 tys. osób
Z raportu Facebooka obejmującego dane z lat 2017–2020 wynika, że USA pozostaje głównym celem zagranicznych kampanii wpływu. Na drugim miejscu jest Ukraina. Mimo że Facebook wprowadził działania na poziomie moderacji wpisów, dostarczyciele dezinformacji stosują własne, trudne do wykrycia taktyki. Polegają one m.in. na bardziej dopasowanych i ukierunkowanych kampaniach, które mogą być trudne do wykrycia przez osoby trzecie.
Wśród zablokowanych grup byłą m.in. sieć prowadzona przez Rally Forge, amerykańską firmę marketingową, działającą w imieniu swoich klientów, w tym Komitetu Działań Politycznych Turning Point USA. Ta kampania wykorzystała społeczności i zwerbowała sztab nastolatków do prowadzenia fałszywych i zduplikowanych kont udających niezrzeszonych wyborców w celu komentowania stron informacyjnych i stron polityków.