Chiny: Tak mają mówić i ubierać się gwiazdy internetu

Influencerzy prowadzący transmisje na żywo muszą przemyśleć „standard branżowy” przedstawiony przez chińskie Ministerstwo Handlu.

Publikacja: 19.08.2021 17:52

Chiny: Tak mają mówić i ubierać się gwiazdy internetu

Foto: Bloomberg

W środę chiński resort handlu przedstawił propozycję branżowego standardu dla streamerów sprzedających produkty na platformach do zakupów online. Zasady zaproponowane przez rząd obejmują szczegółowe regulacje tego, jak gospodarze takich programów powinni się ubierać, jak powinni mówić, a także wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób platformy powinny umożliwiać konsumentom recenzowanie sprzedawców lub sprzedawanych produktów.

CZYTAJ TAKŻE: Chiny zaostrzają przepisy dotyczące internetu. Cios w gigantów

– Kiedy prowadzona jest transmisja na żywo, ubiór i wizerunek gospodarza nie powinny naruszać porządku publicznego ani dobrych obyczajów – stwierdziło ministerstwo w cytowanym przez CNN komunikacie.

Ministerstwo Handlu twierdzi również, że wygląd streamerów-sprzedawców powinien „odzwierciedlać cechy produktów lub usług, które reklamują”.

Zdaniem rządu przepisy mają na celu stworzenie dobrego środowiska e-commerce dla konsumentów. Zaproponowane zasady sugerują również mówienie po „mandaryńsku” (a więc w głównym dialekcie języka chińskiego) i nakazują obiektywizm i uczciwość w odniesieniu do sprzedawanych produktów. W razie naruszania prawa przez prowadzących transmisje na żywo platformy e-commerce powinny ich ostrzegać lub karać (np. ograniczając ruch, zawieszać konta czy usuwać je). Rząd czeka na opinie branży do 2 września.

CZYTAJ TAKŻE: WeChat usuwa konta. Chiny rozprawiają się z LGBT

Wygląda na to, że przepisy będą dotyczyć zarówno influencerów reklamujących produkty (i umożliwiających w prosty sposób ich zakup), jak i bardziej typowych sprzedawców prowadzących sprzedaż w trakcie transmisji na żywo, korzystających choćby z platformy Taobao Live służącą do takiej form sprzedaży.

Ujawnienie propozycji rządu doprowadziły do natychmiastowego spadku kursu akcji Alibaby, do której należy Taobao Live, na giełdzie w Hongkongu. Wartość walorów Alibaby spadła o 5 procent, do najniższego poziomu od listopada 2019 roku. Kurs akcji Kuaishou, drugiej popularnej aplikacji do zakupów na żywo, spadł o 7 procent.

Propozycje regulacji branży są elementem twardszego kursu Pekinu wobec sektora prywatnego obwinianego przez rząd o tworzenie problemów społeczno-ekonomicznych mogących przyczynić się do destabilizacji społeczeństwa. Partia Komunistyczna opracowała niedawno plan wzmocnienia nadzoru regulacyjnego nad firmami w ciągu najbliższych pięciu lat.

W środę chiński resort handlu przedstawił propozycję branżowego standardu dla streamerów sprzedających produkty na platformach do zakupów online. Zasady zaproponowane przez rząd obejmują szczegółowe regulacje tego, jak gospodarze takich programów powinni się ubierać, jak powinni mówić, a także wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób platformy powinny umożliwiać konsumentom recenzowanie sprzedawców lub sprzedawanych produktów.

CZYTAJ TAKŻE: Chiny zaostrzają przepisy dotyczące internetu. Cios w gigantów

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów