W środę chiński resort handlu przedstawił propozycję branżowego standardu dla streamerów sprzedających produkty na platformach do zakupów online. Zasady zaproponowane przez rząd obejmują szczegółowe regulacje tego, jak gospodarze takich programów powinni się ubierać, jak powinni mówić, a także wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób platformy powinny umożliwiać konsumentom recenzowanie sprzedawców lub sprzedawanych produktów.
CZYTAJ TAKŻE: Chiny zaostrzają przepisy dotyczące internetu. Cios w gigantów
– Kiedy prowadzona jest transmisja na żywo, ubiór i wizerunek gospodarza nie powinny naruszać porządku publicznego ani dobrych obyczajów – stwierdziło ministerstwo w cytowanym przez CNN komunikacie.
Ministerstwo Handlu twierdzi również, że wygląd streamerów-sprzedawców powinien „odzwierciedlać cechy produktów lub usług, które reklamują”.
Zdaniem rządu przepisy mają na celu stworzenie dobrego środowiska e-commerce dla konsumentów. Zaproponowane zasady sugerują również mówienie po „mandaryńsku” (a więc w głównym dialekcie języka chińskiego) i nakazują obiektywizm i uczciwość w odniesieniu do sprzedawanych produktów. W razie naruszania prawa przez prowadzących transmisje na żywo platformy e-commerce powinny ich ostrzegać lub karać (np. ograniczając ruch, zawieszać konta czy usuwać je). Rząd czeka na opinie branży do 2 września.