Huawei poraniony, ale chce złamać duopol Google i Apple

HarmonyOS 2, autorski system operacyjny Huawei, został pobrany już przez ponad 100 mln użytkowników w ciągu trzech miesięcy od czerwcowej premiery – pochwalił się chiński koncern. Wciąż daleko mu jednak do Androida.

Publikacja: 15.09.2021 18:13

Huawei poraniony, ale chce złamać duopol Google i Apple

Foto: bloomberg

System, który ma być alternatywą dla konkurencyjnych rozwiązań – Androida i iOS, to oprogramowanie, które zapewnia inteligentne połączenie i współpracę różnych urządzeń, takich jak smartfony, tablety, ale też urządzenia wearable, a nawet telewizory i sprzęty smart home. Rywal dla oprogramowania Google i Apple jest już dostępny dla prawie 100 urządzeń marki Huawei (np. smartfonów serii Mate 40, Mate 30, P40, Mate X2, czy tabletu MatePad Pro). W naszym kraju system ten zasila najnowszy tablet MatePad 11 oraz smartwatche z serii Watch 3.

- To przełomowy moment dla firmy. HarmonyOS stanie się systemem bazowym w erze Internetu Rzeczy - komentuje Richard Yu, dyrektor generalny Huawei Consumer Business Group.

Według koncernu w rozwój ekosystemu Harmony OS zaangażowanych jest też ponad 1 tys. dostawców sprzętu i 300 dostawców aplikacji. Liczba deweloperów prowadzących prace nad tym cyfrowym środowiskiem Huawei przekroczyła 1,3 mln (dziesięciokrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku).

Czytaj więcej

Elektronika podrożeje. Producenci chipów ostro podnoszą ceny

Pod względem popularności systemów operacyjnych na świecie króluje jednak Android. W sierpniu br. do Google należało bowiem prawie 73 proc. rynku mobilnych systemów. W Polsce ten odsetek przekraczał nawet 93 proc. Drugi w hierarchii iOS może liczyć – wedle danych StatCounter – na jedną czwartą tego rynku (nad Wisłą ledwie 6 proc.).

A samo Huawei nie ma za sobą najlepszego okresu. Zakazy wprowadzane przez amerykańską administrację związane z dostarczaniem komponentów Huawei mocno uderzyły w koncern, który stracił w segmencie smartfonów swoją dominującą pozycję w Chinach. Firma ucierpiała też na rynkach międzynarodowych, w tym w Europie. Już na początku br. udział tej marki w rynku stopniał do 16 proc. z 41 proc. w I kwartale 2020 r. – wskazuje Counterpoint Research. Amerykańskie restrykcje zmusiły koncern do sprzedaży budżetowej marki Honor. Z powodu problemów z dostawami procesorów i modemów 5G Huawei skupiło się na segmencie premium, jak np. Mate 40 Pro. W efekcie inni chińscy producenci, jak Oppo, czy Xiaomi skutecznie nokautowali rodzimego rywala. Niedawno Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska wskazał, że koncern przenosi ciężar biznesowy na obszar związany z zieloną energią.

System, który ma być alternatywą dla konkurencyjnych rozwiązań – Androida i iOS, to oprogramowanie, które zapewnia inteligentne połączenie i współpracę różnych urządzeń, takich jak smartfony, tablety, ale też urządzenia wearable, a nawet telewizory i sprzęty smart home. Rywal dla oprogramowania Google i Apple jest już dostępny dla prawie 100 urządzeń marki Huawei (np. smartfonów serii Mate 40, Mate 30, P40, Mate X2, czy tabletu MatePad Pro). W naszym kraju system ten zasila najnowszy tablet MatePad 11 oraz smartwatche z serii Watch 3.

1 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Ludzie wyginą jak dinozaury? Powstaje system obrony przed kosmicznym zagrożeniem
Globalne Interesy
CrowdStrike zablokował systemy Microsoft. Potężna awaria na całym świecie
Globalne Interesy
OpenAI rozpoczyna wojnę, wprowadzając nowy model ChatGPT. Jest tańszy i szybszy
Globalne Interesy
Elon Musk zabiera swoje firmy z Kalifornii. Podał szokujący powód
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Globalne Interesy
Rosyjski gigant ucieka z USA. Niedostępne oprogramowanie i zwolnienia pracowników