System, który ma być alternatywą dla konkurencyjnych rozwiązań – Androida i iOS, to oprogramowanie, które zapewnia inteligentne połączenie i współpracę różnych urządzeń, takich jak smartfony, tablety, ale też urządzenia wearable, a nawet telewizory i sprzęty smart home. Rywal dla oprogramowania Google i Apple jest już dostępny dla prawie 100 urządzeń marki Huawei (np. smartfonów serii Mate 40, Mate 30, P40, Mate X2, czy tabletu MatePad Pro). W naszym kraju system ten zasila najnowszy tablet MatePad 11 oraz smartwatche z serii Watch 3.

- To przełomowy moment dla firmy. HarmonyOS stanie się systemem bazowym w erze Internetu Rzeczy - komentuje Richard Yu, dyrektor generalny Huawei Consumer Business Group.

Według koncernu w rozwój ekosystemu Harmony OS zaangażowanych jest też ponad 1 tys. dostawców sprzętu i 300 dostawców aplikacji. Liczba deweloperów prowadzących prace nad tym cyfrowym środowiskiem Huawei przekroczyła 1,3 mln (dziesięciokrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku).

Czytaj więcej

Problem
z dostępnością czipów
na rynku może utrzymać się
do 2023 roku
Elektronika podrożeje. Producenci chipów ostro podnoszą ceny

Pod względem popularności systemów operacyjnych na świecie króluje jednak Android. W sierpniu br. do Google należało bowiem prawie 73 proc. rynku mobilnych systemów. W Polsce ten odsetek przekraczał nawet 93 proc. Drugi w hierarchii iOS może liczyć – wedle danych StatCounter – na jedną czwartą tego rynku (nad Wisłą ledwie 6 proc.).

A samo Huawei nie ma za sobą najlepszego okresu. Zakazy wprowadzane przez amerykańską administrację związane z dostarczaniem komponentów Huawei mocno uderzyły w koncern, który stracił w segmencie smartfonów swoją dominującą pozycję w Chinach. Firma ucierpiała też na rynkach międzynarodowych, w tym w Europie. Już na początku br. udział tej marki w rynku stopniał do 16 proc. z 41 proc. w I kwartale 2020 r. – wskazuje Counterpoint Research. Amerykańskie restrykcje zmusiły koncern do sprzedaży budżetowej marki Honor. Z powodu problemów z dostawami procesorów i modemów 5G Huawei skupiło się na segmencie premium, jak np. Mate 40 Pro. W efekcie inni chińscy producenci, jak Oppo, czy Xiaomi skutecznie nokautowali rodzimego rywala. Niedawno Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska wskazał, że koncern przenosi ciężar biznesowy na obszar związany z zieloną energią.