Ujawnili, że pracują nad następcą Concorde’a. O tej firmie mówi się „Boeing-killer”

Naddźwiękowy odrzutowiec C949 ma latać z prędkością ponad 2 tys. km/h przy o połowę większym zasięgu niż Concorde i emitując o 95 proc. mniej hałasu. Chiny dołączają do wyścigu, w którym dotąd prym wiodła Ameryka.

Publikacja: 31.03.2025 11:42

Amerykańska firma Boom Supersonic jest już mocno zaawansowana w pracach nad maszyną Overture. Jej pr

Amerykańska firma Boom Supersonic jest już mocno zaawansowana w pracach nad maszyną Overture. Jej projekt zyskał chińskiego rywala

Foto: Boom Supersonic

Aby zminimalizować huk dźwiękowy, C949 ma wykorzystywać kadłub zmieniający kształt. Samolot projektuje chiński koncern Comac, który zaczął rywalizację z amerykańskim Boeingiem i europejskim Airbusem na rynku dużych maszyn pasażerskich.

Jak będzie wyglądał Comac C949?

Inżynierowie firmy Comac szczegółowo opisali w artykule naukowym w specjalistycznym czasopiśmie „Acta Aeronautica Sinica” projekt samolotu pasażerskiego, który byłby następcą naddźwiękowego Concorde’a, który swój ostatni lot wykonał w 2003 roku. Brytyjsko-francuską maszynę wycofano po katastrofie pod Paryżem, ale i tak jej udział w rynku lotniczym był marginalny, ze względu na nieopłacalność. Concorde zużywał ogromne ilości paliwa, lot był mało komfortowy, a możliwości latania nad zamieszkanymi terenami mocno ograniczone ze względu na hałas.

Czytaj więcej

„Dziurawy samolot". Chiny mają zadziwiający pomysł na nowe maszyny pasażerskie

Teraz ma być inaczej. Zespół inżynierów firmy Comac, pod przewodnictwem Wu Dawei, przedstawił cel prac konstrukcyjnych, jakim jest stworzenie samolotu o zasięgu o połowę większym w porównaniu z Concorde (z 4 500 mil do 6 800 mil, czyli 11 tys. km). Dzięki temu może, bez międzylądowania, pokonać dystans między Szanghajem a Los Angeles w około pięć godzin. Maszyna projektowana przez Comac zabierze od 28 do 48 pasażerów w kabinie klasy biznes, znacznie mniejszej niż 100-miejscowa klasa biznes Concorde'a. Hałas zostanie zmniejszony do 83,9 decybeli (PLdB), co mniej więcej odpowiada dźwiękowi suszarki do włosów. Zmniejszenie hałasu do zaledwie jednej dwudziestej dźwięku Concorde’a, ma na celu pokonanie barier regulacyjnych, które blokują loty naddźwiękowe nad ziemią.

Maszyna C949 miałaby kadłub o zmiennym kształcie z zakrzywioną „odwróconą” środkową częścią, która redukowałaby fale uderzeniowe, zapobiegając ich przekształcaniu się w potężny huk. Z kolei przedłużenie nosa maszyny rozdzieli czołową falę uderzeniową na trzy łagodniejsze impulsy, podczas gdy aerodynamiczne wybrzuszenia w pobliżu silników pomogą rozproszyć turbulencje a jednocześnie stłumią huk w tylnej części.

Czytaj więcej

Chińczycy opracowali żaroodporny stop. To rewolucja w lotnictwie i transporcie

Według Wu i jego współpracowników samolot wymagałby systemu fly-by-wire zasilanego sztuczną inteligencją, aby radzić sobie z „ekstremalną nieliniowością aerodynamiczną i przeciwdziałać utracie stabilności przy dużych kątach ślizgu bocznego”. Ponadto projekt obejmuje kilka kluczowych regulacji, takich jak ruchomy układ paliwowy, który dynamicznie przesuwa paliwo między siedmioma zbiornikami, aby zachować równowagę i zoptymalizować środek ciężkości podczas lotu.

Chiny mają konkurentów w lotach naddźwiękowych

Jak podaje „South China Morning Post”, w ambitnym harmonogramie ujawnionym w zeszłym roku Comac przedstawił swoje plany dotyczące kilku kluczowych projektów. To m.in. wprowadzenie na rynek dwukadłubowego C929, który będzie rywalem Boeinga 787 do 2027 r., 400-miejscowego C939, konkurenta Boeinga 777X do 2039 r., zaś C949 wszedłby do służby do 2049 r., aby uczcić setną rocznicę powstania Chińskiej Republiki Ludowej.

Projekt C949 nie jest jedyny na świecie. Prace nad podobnymi projektami, zakładającymi rozwijanie prędkości zbliżonych do Concorde’a, prowadzi kilka organizacji i firm takich jak NASA z projektem X-59 QueSST czy Boom Supersonic z Overture,

Czytaj więcej

Gigant chce wprowadzić przesyłki rakietowe. W godzinę w dowolne miejsce na świecie

Maszyna Overture Boom Supersonic, zwana też Concorde 2.0, początkowo ma zabierać najbogatszych klientów. Prezes firmy Blake Scholl tak to tłumaczy: – Pasażerskie odrzutowce najwięcej przychodów uzyskują dzięki klasie biznes w przedniej części kabiny. My bierzemy ten przód samolotu i sprawimy, że poleci bardzo szybko. Szybszy ma być Hyper Sting, osiągając 4 tys. km/h. Zabierze też więcej pasażerów – od 130 do 170. To maszyna, którą projektuje z kolei hiszpański inżynier Oscar Viñals.

W grę wchodzą już loty hipersoniczne. Nad maszynami, które mogłyby się poruszać z prędkością 5 machów (ok. 6 tys. km/h) miałby latać samolot Quarterhorse, nad którym pracuje amerykańska firma lotnicza Hermeus, a także tworzona przez Szwajcarów maszyna Destinus. Jednak, w tym przypadku, trzeba zastosować zupełnie nowe materiały, odporne na wysokie temperatury i nowe silniki, co zdecydowanie wydłuży prace projektowe.

Czytaj więcej

Samoloty pasażerskie polecą ponad 6 tys. km/h. To wcale nie jest odległa przyszłość

Jak przekonują chińscy naukowcy, w przeciwieństwie do rywali C949 jest zaprojektowany z myślą o masowym rynku. Według szacunków branżowych podróże naddźwiękowe mogą przyciągnąć 45 milionów pasażerów rocznie, czyli około 1 proc. wszystkich.

Chiński koncern idzie jeszcze krok dalej i myśli o „pojazdach hybrydowych kosmiczno-powietrznych”, umożliwiając pasażerskie podróże zahaczające o przestrzeń kosmiczną.

Aby zminimalizować huk dźwiękowy, C949 ma wykorzystywać kadłub zmieniający kształt. Samolot projektuje chiński koncern Comac, który zaczął rywalizację z amerykańskim Boeingiem i europejskim Airbusem na rynku dużych maszyn pasażerskich.

Jak będzie wyglądał Comac C949?

Pozostało jeszcze 95% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Globalne Interesy
ChatGPT osiągnął astronomiczną wartość, ale został właśnie zdetronizowany
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Globalne Interesy
Czego Polacy szukają w internecie? Te hasła wygrały
Globalne Interesy
AI jest wścibska. Kto pobiera najwięcej, a kto najmniej informacji?
Globalne Interesy
Powstanie wielka fabryka latających aut. Miały podbić rynek, ale na razie klapa
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Globalne Interesy
Rosja wprowadza „zabójcę” WhatsAppa. Max należy do syna wiernego dworzanina Putina
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście