Aby zminimalizować huk dźwiękowy, C949 ma wykorzystywać kadłub zmieniający kształt. Samolot projektuje chiński koncern Comac, który zaczął rywalizację z amerykańskim Boeingiem i europejskim Airbusem na rynku dużych maszyn pasażerskich.
Jak będzie wyglądał Comac C949?
Inżynierowie firmy Comac szczegółowo opisali w artykule naukowym w specjalistycznym czasopiśmie „Acta Aeronautica Sinica” projekt samolotu pasażerskiego, który byłby następcą naddźwiękowego Concorde’a, który swój ostatni lot wykonał w 2003 roku. Brytyjsko-francuską maszynę wycofano po katastrofie pod Paryżem, ale i tak jej udział w rynku lotniczym był marginalny, ze względu na nieopłacalność. Concorde zużywał ogromne ilości paliwa, lot był mało komfortowy, a możliwości latania nad zamieszkanymi terenami mocno ograniczone ze względu na hałas.
Czytaj więcej
Nowy chiński projekt skrzydeł z otworami może być sposobem na tzw. grom dźwiękowy i zrewolucjoniz...
Teraz ma być inaczej. Zespół inżynierów firmy Comac, pod przewodnictwem Wu Dawei, przedstawił cel prac konstrukcyjnych, jakim jest stworzenie samolotu o zasięgu o połowę większym w porównaniu z Concorde (z 4 500 mil do 6 800 mil, czyli 11 tys. km). Dzięki temu może, bez międzylądowania, pokonać dystans między Szanghajem a Los Angeles w około pięć godzin. Maszyna projektowana przez Comac zabierze od 28 do 48 pasażerów w kabinie klasy biznes, znacznie mniejszej niż 100-miejscowa klasa biznes Concorde'a. Hałas zostanie zmniejszony do 83,9 decybeli (PLdB), co mniej więcej odpowiada dźwiękowi suszarki do włosów. Zmniejszenie hałasu do zaledwie jednej dwudziestej dźwięku Concorde’a, ma na celu pokonanie barier regulacyjnych, które blokują loty naddźwiękowe nad ziemią.
Maszyna C949 miałaby kadłub o zmiennym kształcie z zakrzywioną „odwróconą” środkową częścią, która redukowałaby fale uderzeniowe, zapobiegając ich przekształcaniu się w potężny huk. Z kolei przedłużenie nosa maszyny rozdzieli czołową falę uderzeniową na trzy łagodniejsze impulsy, podczas gdy aerodynamiczne wybrzuszenia w pobliżu silników pomogą rozproszyć turbulencje a jednocześnie stłumią huk w tylnej części.