Reklama

Burza wokół kontrowersyjnej reklamy w Vogue. Czy AI odbierze pracę modelkom?

W sierpniowym numerze prestiżowego magazynu Vogue pojawiła się reklama marki Guess z udziałem cyfrowej modelki. Stworzona przez sztuczną inteligencję blondynka zaprezentowała letnią kolekcję. To może być rewolucja w świecie mody.

Publikacja: 28.07.2025 22:01

Świat mody zmieni się radykalnie pod wpływem sztucznej inteligencji

Modelka AI

Świat mody zmieni się radykalnie pod wpływem sztucznej inteligencji

Foto: Adobe Stock

Reklama wzbudziła ogromne kontrowersje i komentarze. Vogue podkreśla, że wybór modelki generowanej przez AI nie był decyzją redakcyjną. Co dalej z przyszłością prawdziwych modelek oraz jaki będzie wpływ takich reklam na konsumentów – zwłaszcza młodych ludzi, którzy już teraz borykają się z mocno nierealistycznymi standardami piękna? Stworzona przez AI modelka bez skazy może je tylko pogłębić, ostrzegają krytycy.

AI w Vogue to nie przypadek. „Biznes to biznes”

Za kontrowersyjną reklamą Guess stoi firma Seraphine Vallora. Jej założycielki, Valentina Gonzalez i Andreea Petrescu, zdradziły w rozmowie z BBC, że zgłosił się do nich współzałożyciel Guess, Paul Marciano, za pośrednictwem Instagrama, z prośbą o stworzenie modelki AI na potrzeby letniej kampanii marki. Stworzyły dziesięć wersji roboczych, z których dwie – blondynka i brunetka – zostały wybrane przez zleceniodawcę.

Czytaj więcej

Polacy połączyli modę z AI. Na celowniku Stany Zjednoczone

Firma Seraphine Vallora zatrudnia pięć osób zajmujących się tworzeniem modelek AI, a od pierwszej koncepcji do gotowego produktu może upłynąć nawet miesiąc. Gonzalez podkreśliła, że tworzenie cyfrowych modelek wcale nie jest prostym procesem, mimo iż wiele osób sądzi, że to prosta praca. Za projekt dla takiego klienta jak Guess pobierają opłaty sięgające niskich sześciocyfrowych kwot.

– Albo Guess robi to, by wywołać dyskusję i zyskać darmową reklamę, albo chce ciąć koszty, nie zastanawiając się nad konsekwencjami – uważa modelka plus size Felicity Hayward. Decyzję Vogue o publikacji takiej reklamy nazwała „bardzo przygnębiającą i niepokojącą” i obawia się, że może to podważyć wieloletnie wysiłki na rzecz większej różnorodności w branży. To może spowodować, że z magazynów znikną modelki nie wpisujące się w tzw. kanony piękna. Wszystkie modelki będą wyglądać tak samo, różniąc się od siebie najwyżej kolorem włosów czy oczu.

Reklama
Reklama

Idealna, ale nierealna. Krytycy ostrzegają przed skutkami

Jednak Gonzalez i Petrescu stanowczo zaprzeczają, że ich prace utrwalają wąskie kanony piękna. – Nie tworzymy nieosiągalnych wizerunków – modelka AI dla Guess wygląda całkiem realistycznie – przekonuje Petrescu. – W końcu wszystkie reklamy mają wyglądać perfekcyjnie i zazwyczaj występują w nich supermodelki, więc to, co robimy, nie różni się od tego, co robią fotoedytorzy – zapewnia.

Przyznają jednak, że postom na Instagramie z modelkami AI ich firmy brakuje różnorodności i że promują nierealne standardy piękna. Twierdzą, że starają się być bardziej inkluzywne, lecz to użytkownicy słabo reagują na takie publikacje.

Czytaj więcej

Nowa fryzura prosto z aplikacji. Nowe technologie wchodzą do salonów fryzjerskich

– Publikowałyśmy wizerunki kobiet o różnych odcieniach skóry, ale ludzie na nie nie reagują – nie uzyskujemy zasięgów ani polubień – mówi Gonzalez. – Biznes to biznes – stawiamy na treści, które wywołają dyskusję i przyciągną klientów – dodaje.

Firma przyznaje, że jeszcze nie eksperymentowała z tworzeniem postaci plus size, bo „technologia nie jest na to wystarczająco zaawansowana”.

Decyzja Vogue o publikacji reklamy wygenerowanej przez AI wywołała poruszenie w mediach społecznościowych. Jeden z użytkowników na portalu X napisał: „Wow! Jakby oczekiwania wobec standardów piękna nie były już wystarczająco nierealne, AI dorzuca swoje trzy grosze i czyni je niespełnialnymi Nawet modelki nie dadzą rady.” Inny użytkownik platformy X był jeszcze bardziej krytyczny i stwierdził, że magazyn „stracił wiarygodność”.

Reklama wzbudziła ogromne kontrowersje i komentarze. Vogue podkreśla, że wybór modelki generowanej przez AI nie był decyzją redakcyjną. Co dalej z przyszłością prawdziwych modelek oraz jaki będzie wpływ takich reklam na konsumentów – zwłaszcza młodych ludzi, którzy już teraz borykają się z mocno nierealistycznymi standardami piękna? Stworzona przez AI modelka bez skazy może je tylko pogłębić, ostrzegają krytycy.

AI w Vogue to nie przypadek. „Biznes to biznes”

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Globalne Interesy
Zamiast Polski będzie Azja. Intel zmienia globalne plany i zabiera wielką inwestycję
Globalne Interesy
Amerykańska AI spuszczona ze smyczy. Trump znosi bariery i ujawnia plan ekspansji
Globalne Interesy
Trump odcina Muska od gigantycznego biznesu. Postawi na innego miliardera?
Globalne Interesy
Nowy front walki z big techami. Mieszkańcy protestują przeciw centrom danych
Globalne Interesy
Koniec kierowców? Uber ujawnia rewolucyjne zmiany i stawia na roboty już w 2026 r.
Reklama
Reklama