Rozczarowująca premiera gry „Frostpunk 2” wstrząsnęła giełdą. Co poszło nie tak?

Przychody ze sprzedaży "Frostpunka 2" od 11 bit studios przekroczyły już nakłady poniesione na produkcję i marketing, ale premiera i tak jest rozczarowaniem - uważają analitycy. Wycena akcji spółki stopniała w poniedziałek o ponad jedną trzecią.

Publikacja: 23.09.2024 14:06

Gra „Frostpunk 2” zadebiutowała 20 września w wersji na urządzenia PC

Gra „Frostpunk 2” zadebiutowała 20 września w wersji na urządzenia PC

Foto: materiały prasowe

11 bit studios to najmocniej przeceniana w poniedziałek spółka na warszawskiej giełdzie. Kurs spada o ponad 30 proc. i jest najniżej od czterech lat. Obecnie oscyluje w okolicach 360 zł. Uwagę zwracają potężne obroty. Ich wartość od rana sięgnęła 90 mln zł. Biorąc pod uwagę całą giełdę, wyższe są dziś tylko obroty na PZU.

W tak nerwowy sposób inwestorzy reagują na premierę „Frostpunka 2", która odbyła się w piątek wieczorem. Średnie noty przyznawane przez graczy, peak sprzedaży i miejsce na liście bestsellerów są poniżej oczekiwań. Ale jest też dobra informacja – koszty gry już się zwróciły. Do poniedziałku, do godz. 8.00, sprzedaż przekroczyła 350 tys. sztuk.

Co gracze sądzą o „Frostpunk 2”?

- Bieżąca sprzedaż "Frostpunka", czego potwierdzeniem jest poranny komunikat, jest bardzo solidna i zgodna z naszymi estymacjami. Cieszą nas bardzo wysokie noty recenzentów. Nie ukrywamy jednak, że jesteśmy nieco rozczarowani opiniami graczy. Wiodąca część negatywnych recenzji sprowadza się jednak do tego, że Frostpunk 2 nie jest klonem pierwszej gry z tej serii, na co zapewne kupujący liczyli – komentuje Dariusz Wolak, odpowiadający za relacje inwestorskie w 11 bit studios. Dodaje, że 11 bit studios od zawsze deklarowało, że Frostpunk 2 będzie inną grą niż Frostpunk, aczkolwiek mocno osadzoną w tym uniwersum.

Czytaj więcej

11bit studios ujawnia czas premier. M.in. druga część „Frostpunka” i „The Alters”

- Być może ten przekaz nie przebił się wystarczająco mocno do świadomości części graczy. Z naszej perspektywy, premiera "Frostpunka 2" była udana, a wystawianie ostatecznych ocen, gdy od premiery minęło ledwie kilkadziesiąt godzin, jest zdecydowanie przedwczesne – podsumowuje Wolak.

Debiut gry 11 bit studios poniżej oczekiwań

Gra zadebiutowała 20 września w wersji na urządzenia PC. Peak w weekend sięgnął 35,5 tys. graczy i choć był o jedną piątą wyższy niż w przypadku pierwszej części, to oczekiwano jeszcze wyższego. Aktualnie średnia z ocen na Steamie to 71 proc. pozytywnych, czyli 12 pkt proc. mniej niż dostała w dniu premiery pierwsza część. Natomiast opinie recenzentów są mocno pozytywne, zbliżone do tych jakie zebrała pierwsza część gry.

- Premiera Frostpunka 2 okazała się oczywiście rozczarowująca względem oczekiwań rynkowych. Peak wyniósł 35,5 tys. gdzie konsensus rynkowy to było 50 tys. Podejrzewam, że gdyby nie spadające oceny to w niedzielę udałoby się zbliżyć do tej wartości. Nie pomogło również duże zainteresowanie mocno przecenionego FP1, który w sobotę zgromadził 23 tys. osób w szczycie na Steamie, odbierając trochę uwagi ze strony nowych graczy, którzy zastanawiali się czy na początek nie lepiej zapoznać się z pierwszą odsłoną gry – komentuje Mateusz Chrzanowski, analityk Noble Securities. Dodaje, że relatywnie na tle premier z ubiegłego tygodnia takich jak God of War Ragnarok czy Final Fantasy XVI peak nie wyglądał źle, również przez cały weekend gra utrzymywała się w TOP5 rankingu sprzedaży na Steam.

- Jednakże zastane liczby implikują redukcję prognoz finansowych i nie ma się co dziwić spadkom, natomiast ich skala naszym zdaniem jest nadmierna i trudna do uzasadniania modelami wyceny, nawet przy sporo niższych założeniach – podsumowuje analityk. Z kolei Michał Wojciechowski z Ipopemy Securities podkreśla, że dużym zaskoczeniem były przeciętne oceny.

- Obecnie balansujemy przy poziomach 70 proc. pozytywów, co może mieć istotny wpływ na krzywą sprzedaży. Z raportu sprzedażowego wynika naszym zdaniem wartość płatności za game pass rzędu 5-8 mln dol., co jest poniżej naszych oczekiwań. Obecnie szacujemy sprzedaż Frostpunka 2 na 1,2 mln kopii w 12M czyli poniżej Frostpunk 1 (odpowiednio 1,4 mln). Po słabszej od oczekiwań premierze rynek jest też pewnie negatywnie nastawiony do potencjału sprzedaży The Alters którego debiut powinien być w najbliższych tygodniach (chyba że spółka zdecyduje o przesunięciu) – komentuje analityk Ipopemy.

-

11 bit studios to najmocniej przeceniana w poniedziałek spółka na warszawskiej giełdzie. Kurs spada o ponad 30 proc. i jest najniżej od czterech lat. Obecnie oscyluje w okolicach 360 zł. Uwagę zwracają potężne obroty. Ich wartość od rana sięgnęła 90 mln zł. Biorąc pod uwagę całą giełdę, wyższe są dziś tylko obroty na PZU.

W tak nerwowy sposób inwestorzy reagują na premierę „Frostpunka 2", która odbyła się w piątek wieczorem. Średnie noty przyznawane przez graczy, peak sprzedaży i miejsce na liście bestsellerów są poniżej oczekiwań. Ale jest też dobra informacja – koszty gry już się zwróciły. Do poniedziałku, do godz. 8.00, sprzedaż przekroczyła 350 tys. sztuk.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gry & e-Sport
„Fallout”, czyli drugie życie wielkiego przeboju. Gry wideo łączą się z filmami
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Gry & e-Sport
Palestyńczyk mści się za rodzinę. Gry wideo szybko reagują na wydarzenia
Gry & e-Sport
„Niezwyciężony” według Lema z dobrymi ocenami. Gorzej z zainteresowaniem graczy
Gry & e-Sport
Dziś premiera „Niezwyciężonego”. To gra oparta na powieści Stanisława Lema
Gry & e-Sport
Idris Elba o swojej roli w „Cyberpunku". „Gwiazdy w grach wideo to znak czasu”