Polska cyfrowa? Katastrofalny dla nas ranking KE

123RF

W rankingu indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego DESI 2019 r. nasz kraj zajmuje dopiero 25 miejsce na 28 państw członkowskich.

Jak podała Komisja Europejska w raporcie, Polska w ciągu ostatnich kilku lat poprawiła wynik, podobnie jak średnia dla UE. Nie udało się jednak awansować w samym rankingu. Wynik Polski w tegorocznej edycji badania to 41,6 pkt. (wobec 38,8 pkt. przed rokiem) przy średniej dla UE 52,5 pkt. i 49,8 pkt. rok temu.

CZYTAJ TAKŻE: Tempo wprowadzania innowacji mocno przyspieszyło

„Poziom wykorzystania mobilnych usług szerokopasmowych w Polsce jest najwyższy w skali UE. Łączność, korzystanie z usług internetowych i integracja technologii cyfrowej nadal stanowią jednak obszary, z którymi związanych jest najwięcej wyzwań. W obszarze kapitału ludzkiego i cyfrowych usług publicznych nastąpiła wprawdzie niewielka poprawa, ale Polska nadal plasuje się poniżej średniej unijnej” – podaje Komisja Europejska w raporcie.

CZYTAJ TAKŻE: Unijny superkomputer nie dla Polski

Zwraca uwagę, że 20 proc. ludności Polski nie korzysta jeszcze z internetu, a niemal połowa wciąż nie posiada podstawowych umiejętności cyfrowych. Na rynku jest coraz więcej specjalistów i absolwentów kierunków w dziedzinie ICT, ale ich liczba pozostaje poniżej średniej unijnej. Polskie przedsiębiorstwa opowiadają się za stosowaniem nowych technologii, a tendencja ta znajduje odzwierciedlenie we wzroście wykorzystania dużych zbiorów danych, przetwarzania w chmurze i sprzedaży przez internet.

CZYTAJ TAKŻE: Jadwiga Emilewicz: Być innowatorem musi się opłacać

Są też pewne wskaźniki, z którymi na tle innych nie wypadamy aż tak źle. 56 proc. przedsiębiorstw charakteryzuje się bardzo niskim poziomem cyfryzacji (średnia UE to 46 proc.), a jedynie 12 proc. z nich to przedsiębiorstwa w wysokim stopniu ucyfrowione (UE to 18 proc.

„Polska najlepiej prezentuje się w obszarze cyfrowych usług publicznych. Poprawiła swoje wyniki w zakresie stosowania wstępnie wypełnionych formularzy, realizacji usług przez internet i usług e-zdrowia, a pod względem korzystania z otwartych danych plasuje się powyżej średniej” – czytamy w raporcie.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przychody Xiaomi skoczyły aż o połowę

W kwartale kończącym się 30 września przychody chińskiego producenta smartfonów wzrosły o 49,1 procent, ...

Sztuczna inteligencja to magnes na inwestorów. Firmy sciemniają?

AI to dziś motor rozwoju młodych, innowacyjnych firm. Często jest jednak tylko słowem wytrychem. ...

Grupa Alibaba pobiła rekord. Bardzo udany Dzień Singla

Już w pierwszej połowie Dnia Singla na chińskiej platformie e-commerce AliExpress udało się pobić ...

Bloomberg

Snapchat pod lupą Departamentu Sprawiedliwości

Firma Snapchat poinformowała, że Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych wraz z SEC (Komisją Papierów Wartościowych ...

Winyle i CD miały umrzeć, a tu niespodzianka

Alarmistyczne prognozy się nie sprawdzają, wydatki na legalną muzykę nieznacznie, ale rosną. Jest to ...

Blockchain? Polska w tyle za Białorusią

Technologia blockchain to rewolucja, na którą Polska nie jest jeszcze gotowa. Brakuje odpowiednich przepisów. ...