Sztuczna inteligencja tropi oszustów. Tajna broń skarbówki i firm finansowych

Amerykanie po cichu wdrożyli nową broń przeznaczoną do łapania oszustów podatkowych, wyłudzaczy i fałszerzy. Sztuczna inteligencja robi to błyskawicznie.

Publikacja: 28.02.2024 18:39

Sztuczna inteligencja wydatnie pomaga wyłapywać oszustów finansowych

Sztuczna inteligencja wydatnie pomaga wyłapywać oszustów finansowych

Foto: Bloomberg

Departament Skarbu zaczął pod koniec 2022 r. stosować ulepszone metody wykrywania oszustw oparte na sztucznej inteligencji. Amerykański rząd idzie śladem sektora prywatnego. Banki i firmy płatnicze coraz częściej sięgają po sztuczną inteligencję, aby wykryć i zablokować podejrzane transakcje. AI jest w stanie zrobić to błyskawiczne.

Wygląda na to, że wspomagane AI zwalczanie oszustw faktycznie przynosi efekty. Urzędnicy skarbu potwierdzili CNN, że mechanizm wykrywania oszustw oparty na sztucznej inteligencji pozwolił na odzyskanie 375 mln dolarów w samym roku fiskalnym 2023. Tym samym Departament Skarbu po raz pierwszy publicznie przyznał, że skarbówka wykorzystuje AI do wykrywania działań przestępczych.

Jak AI tropi oszustów

Rząd federalny, korzystając z nowych narzędzi walki z przestępczością, jest w stanie powstrzymać oszustwa związane z czekami niemal w czasie rzeczywistym, częściowo poprzez wyszukiwanie nietypowych wzorców transakcji. Nie korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji, technologii obsługującej ChatGPT, ale zamiast tego wykorzystuje rodzaj sztucznej inteligencji związany z uczeniem maszynowym i Big Data. Celem jest działanie z taką szybkością, aby nieprawidłowości i były wykrywane natychmiast, a banki ostrzegane, zanim fałszywe czeki zostaną zrealizowane. Wszystko musi dziać się błyskawicznie.

Czytaj więcej

Amazon traci ogromne kwoty na wyłudzeniach. Sprytna metoda przestępców

Liczba oszustw finansowych wzrosła podczas pandemii Covid-19. W latach 2020 i 2021 amerykańscy urzędnicy znajdowali się pod ogromną presją, aby szybko rozdzielić pomoc rodzinom i małym firmom zniszczonym przez kryzys covidowy. Oszuści to wykorzystali. Według Biura Odpowiedzialności Rządu Stanów Zjednoczonych urzędy stanowe prawdopodobnie wypłaciły aż 135 mld dolarów z tytułu fałszywych roszczeń. Small Business Administration mogła rozdzielić ponad 200 miliardów dolarów, które trafiły nie do potrzebujących, ale oszustów.

Według Departamentu Skarbu liczba oszustw czekowych wzrosła o 385 proc. od czasu pandemii. Według sieci wykrywania przestępstw finansowych (FinCEN) liczba raportów o podejrzanej działalności (SAR) składanych przez instytucje finansowe niemal się podwoiła w 2022 r. do ponad 680 000 zgłoszeń.

Czytaj więcej

Złodzieje mają problem. „Raport mniejszości” inspiracją dla sklepów

Także sektor prywatny stawia na AI w wykrywaniu oszustw. Na początku lutego Mastercard poinformował, że zbudował zaawansowany model generatywnej sztucznej inteligencji, którego celem jest pomoc bankom w ustalaniu, czy konkretne transakcje są legalne. Nowa technologia AI będzie w stanie przeskanować błyskawicznie bilion danych, zwiększając współczynnik wykrywania oszustw średnio o 20 proc., ale w niektórych przypadkach nawet o 300 proc.

Sztuczna inteligencja pomaga też oszustom

Specjaliści ostrzegają, że AI nie tylko pomaga wykrywać oszustwa, ale także dokonywać oszustw. Pod koniec ubiegłego roku Rada Nadzoru nad Stabilnością Finansową – zespół organów regulacyjnych pod przewodnictwem Sekretarza Skarbu – po raz pierwszy formalnie sklasyfikowała sztuczną inteligencję jako „pojawiające się zagrożenie”. Eksperci są szczególnie zaniepokojeni tym, w jaki sposób technologia AI może przyspieszyć oszustwa finansowe. Na początku lutego tego roku pracownik pewnej firmy finansowej wypłacił oszustom 25 mln dolarów. Policja w Hongkongu twierdzi, że w ramach tego skomplikowanego oszustwa pracownik był przekonany, że uczestniczy w legalnej rozmowie wideo z szefem, która w rzeczywistości okazała się fałszywką deepfake wygenerowana przez sztuczną inteligencję.

IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT
IT
Pod Warszawą powstanie gigantyczne centrum danych. Ma karmić sztuczną inteligencję