Reklama

Cyberprzemoc, AI i sześć kont społecznościowych. Świat polskich nastolatków ery smartfona

Młodzież spędza w internecie średnio aż 5 godzin dziennie, stykając się z licznymi zagrożeniami jak cyberataki, przemoc czy wulgarne treści. Tymczasem wiedza na ten temat rodziców i kontrola są niewystarczające.

Publikacja: 29.09.2025 15:40

Dziewczęta korzystają z mediów społecznościowych intensywniej niż chłopcy

Dziewczęta korzystają z mediów społecznościowych intensywniej niż chłopcy

Foto: Adobe Stock

Eksperci z NASK w poniedziałek opublikowali najnowszą edycję raportu „Nastolatki”, który rysuje obraz cyfrowej codzienności dzieci i młodzieży, pozytywy i zagrożenia. Obraz ten stworzono na podstawie ankiet wśród młodzieży w przedziale od 13 do 17 lat oraz rodziców.

Większość nastolatków otrzymuje pierwszy smartfon i komputer z dostępem do internetu w wieku 9 i 10 lat (odpowiednio 41 proc. i 37 proc.). Jednak znaczna część miała kontakt z tymi urządzeniami wcześniej – do 8. roku życia smartfon posiadało już 40 proc. badanych, a komputer 25 proc. Dane te wskazują na wczesną cyfrową inicjację, szczególnie za pośrednictwem telefonu.

Raport NASK: Jak nastolatki korzystają z sieci

Nastolatki spędzają w internecie średnio aż 4 godziny i 59 minut w dni powszednie, nieco mniej w dni wolne. Choć młodzież najczęściej angażuje się w podobne aktywności online, sposób korzystania z internetu wyraźnie różni się w zależności od płci. Dziewczęta częściej niż chłopcy wybierają działania społeczne i emocjonalne, takie jak słuchanie muzyki (77 proc. vs. 63 proc.), komunikacja (62 proc. vs. 39 proc.) czy media społecznościowe (40 proc. vs. 28 proc.), natomiast chłopcy zdecydowanie częściej grają w gry online (70 proc. vs. 34 proc.). Różnice te wskazują na odmienne potrzeby i style obecności w środowisku cyfrowym. 58 proc. nastolatków deklaruje częste lub stałe korzystanie z internetu równolegle z innymi czynnościami. Najczęściej towarzyszy on jedzeniu (55 proc.), zasypianiu (50 proc.), nauce (45 proc.) i oglądaniu telewizji (43 proc.).

Nastolatki w 2024 r. posiadają średnio po 6,5 konta w mediach społecznościowych i poświęcają na korzystanie z nich średnio 3 godziny i 23 minuty w ciągu jednego dnia. Rodzice zaniżają nie tylko skalę obecności swoich nastoletnich dzieci na takich platformach, ale i w ogóle korzystania z internetu. – Jednym z najbardziej niepokojących aspektów badania jest przepaść między percepcją rodziców a rzeczywistością – ocenia Agnieszka Ładna, współautorka raportu i ekspertka NASK.

Dziewczęta korzystają z mediów społecznościowych intensywniej niż chłopcy (średnio 3 godziny i 49 minut dziennie w porównaniu do 2 godzin i 59). Widoczne są również wyraźne różnice w preferencjach dotyczących najczęściej używanych platform. Dziewczęta częściej wskazują na korzystanie z serwisów takich jak Pinterest, Instagram, Snapchat, TikTok oraz Messenger. Wśród chłopców większą popularnością cieszą się Discord, YouTube oraz Twitch.

Reklama
Reklama

Nastolatki często korzystają z nich również w szkole. W większości placówek istnieją regulacje dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych – uczniowie i uczennice najczęściej deklarowali, że będąc w szkole, korzystają z internetu głównie na przerwach (45 proc.) bądź nie korzystają z niego w ogóle (14 proc.). W przypadku wykorzystania internetu podczas zajęć lekcyjnych nauczyciele najczęściej wskazują na jego zastosowanie w celu wyświetlania prezentacji (73 proc.) oraz odtwarzania filmów (62 proc.). Platforma, która pomaga w nauce i aktualnie jest najpopularniejsza wśród młodych ludzi (58 proc. wskazań), to Brainly.

Zagrożenia i słaba kontrola rodziców

Ponad jedna czwarta uczniów i uczennic (28 proc.) zadeklarowała, że doświadczyła przynajmniej jednej formy cyberataku (najczęściej włamania na konto), podczas gdy jedynie 13 proc. rodziców było świadomych wystąpienia takich problemów u swoich dzieci. Więcej niż co czwarty (28 proc.) nastolatek miał styczność z co najmniej jedną formą przemocy w internecie motywowaną cechami osobistymi, tożsamością lub przekonaniami. Wśród nastolatków deklarujących doświadczenie przemocy online co dziesiąty wskazuje na jej występowanie raz lub kilka razy w miesiącu, a 7 proc. – na częstotliwość cotygodniową lub codzienną. Z aktualnych badań wynika, że częściej niż co dziesiąty nastolatek spotkał się z osobą dorosłą poznaną w internecie. Tymczasem świadomości tego nie mają rodzice – 95 proc. rodziców twierdzi, że ich dziecko nie brało udziału w takiej sytuacji.

Nastolatkowie stykają się z pornografią w sieci. Około trzech na dziesięciu nastolatków deklaruje otrzymanie czyichś nagich lub półnagich zdjęć za pośrednictwem internetu. Jedna piąta (22 proc.) przyznała, że natrafiła w internecie na treści cechujące się wulgarnością, obscenicznością lub przedstawiające zachowania przemocowe. Większość nastolatków nie zna pojęcia deepfake – jedynie 28 proc. deklaruje jego znajomość. Pojawia się też kontakt z patostreamami czy tzw. challenge’ami. Średni wiek pierwszego kontaktu z treściami o charakterze pornograficznym wyniósł 11 lat i 3 miesiące. Spośród nastolatków, którzy kiedykolwiek mieli kontakt z treściami o charakterze pornograficznym, co trzeci ogląda je regularnie – codziennie lub kilka razy w tygodniu.

Rodzice częściej niż dzieci deklarują kontrolę dostępu do takich treści: 58 proc. dorosłych twierdzi, że monitoruje lub ogranicza dostęp, podczas gdy potwierdza to tylko 18 proc. nastolatków. Podobna rozbieżność między deklaracjami rodziców a percepcją nastolatków występuje w zakresie działań o charakterze profilaktycznym i kontrolnym dotyczącym korzystania z internetu. Zdecydowana większość rodziców (57 proc.) twierdzi, że ustala zasady, a potwierdza to tylko co piąty nastolatek (21 proc.). Najczęściej wskazywaną przez nastolatków formą regulacji korzystania z internetu, stosowaną przez rodziców i opiekunów, jest ustalanie maksymalnego czasu aktywności online.

Młodzież bierze się za AI. Pomoc czy zagrożenie?

W raporcie oceniono korzystanie przez nastolatków ze sztucznej inteligencji. Pozytywne nastawienie do AI jest wyraźnie częstsze wśród chłopców (61 proc.) niż dziewcząt (44). Wraz z wiekiem rośnie odsetek uczniów i uczennic pozytywnie oceniających AI. Większość nastolatków (70 proc.) ma doświadczenie w korzystaniu z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, jednak tylko część używa ich regularnie. Codzienne korzystanie deklaruje 9 proc. badanych, a kolejne 21 proc. sięga po AI raz lub kilka razy w tygodniu.

Wśród nastolatków najczęściej używanym narzędziem AI jest ChatGPT, z którego korzysta 53 proc. respondentów i respondentek. Na drugim miejscu znalazł się CapCut (25 proc.), a trzecie zajęło Character AI (12 proc.). W podziale na płeć widoczne są wyraźne różnice w preferencjach. Chłopcy znacznie częściej niż dziewczęta korzystają z ChatGPT (62 proc. vs. 43 proc.). Z kolei dziewczęta częściej używają CapCut (31 proc. vs. 20 proc.) oraz Character AI (15 proc. vs. 9 proc.).

Reklama
Reklama

Sztuczna inteligencja pełni w życiu nastolatków przede wszystkim funkcję narzędzia wspierającego naukę i odrabianie prac domowych.

Dyrektor NASK Radosław Nielek przekonuje, że dzięki wieloletniej obserwacji tego świata dysponujemy w Polsce unikalnymi narzędziami analitycznymi, które umożliwiają śledzenie procesów społecznych i kulturowych na przestrzeni ponad dekady. To pozwala zarówno dostrzegać trwałe trendy, jak i reagować na gwałtowne zmiany. – Od kilku edycji wzbogacamy głos młodzieży o perspektywę ich rodziców, co daje nam wielopokoleniowy obraz cyfrowej transformacji edukacji, wychowania i socjalizacji – tłumaczy.

Eksperci z NASK w poniedziałek opublikowali najnowszą edycję raportu „Nastolatki”, który rysuje obraz cyfrowej codzienności dzieci i młodzieży, pozytywy i zagrożenia. Obraz ten stworzono na podstawie ankiet wśród młodzieży w przedziale od 13 do 17 lat oraz rodziców.

Większość nastolatków otrzymuje pierwszy smartfon i komputer z dostępem do internetu w wieku 9 i 10 lat (odpowiednio 41 proc. i 37 proc.). Jednak znaczna część miała kontakt z tymi urządzeniami wcześniej – do 8. roku życia smartfon posiadało już 40 proc. badanych, a komputer 25 proc. Dane te wskazują na wczesną cyfrową inicjację, szczególnie za pośrednictwem telefonu.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
IT
Rolnicy otwierają pola dla Polaków. Ratują się przed „klęską urodzaju”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
IT
Zainteresowanie Polaków Strefą Gazy gwałtownie rośnie. Czego szukają w sieci?
IT
Firmy alarmują: to już koniec CV i rekrutacyjny chaos. ChatGPT w służbie kandydatów
IT
Uwaga na takie wiadomości WhatsApp. Wojska Obrony Cyberprzestrzeni wydały specjalny komunikat
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
IT
Cybermistrzostwa Europy ruszyły. Gospodarzem jest Warszawa
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama