Pacjenci, a szczególnie osoby starsze, z uwagi na własne zdrowie, obowiązujące obostrzenia i trudności z dostępem do lekarzy czy przychodni, często nie otrzymują niezbędnej pomocy medycznej. HomeDoctor, platforma oferująca e-konsultacje, wdrożyła pionierski program „Recepta dla Seniora” oferujący m.in. dowóz wykupionych leków do domu pacjenta.

W ramach projektu startup oferuje też telefoniczną konsultację z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej lub specjalistą. I gwarantuje, że lekarz oddzwoni do pacjenta nawet w 15 min. W celu skrócenia czasu oczekiwania na specjalistę spółka wykorzystała technologię geolokalizacji.

Namierzanie pacjenta

HomeDoctor to projekt kierowany przez Szymona Horaczuka. Jak tłumaczy, inspiracją były takie platformy jak Pyszne.pl czy Uber. A pomysł powstał z potrzeby i własnych doświadczeń związanych z wyzwaniem rozwiązywania problemów zdrowotnych rodziny. – Już sam proces umawiania się do lekarza był wyzwaniem. Czas oczekiwania na wizytę, konieczność poświęcenia kilku godzin na doprowadzenie do 15-minutowego spotkania z lekarzem w gabinecie to nie był i nie jest optymalny sposób rozwiązywania problemu zdrowotnego – mówi Horaczuk.

CZYTAJ TAKŻE: Robotyczna pigułka odmieni medycynę

Jak wyjaśnia, wspomniane marketplace’y wykorzystały technologię geolokalizacji do dostarczania swoich usług w sposób szybki i efektywny.

– HomeDoctor zrobił mniej więcej to samo, tylko że w zupełnie innej branży, i rozwiązaliśmy kluczowy problem Polaków, czyli czas oczekiwania na lekarza – podkreśla prezes spółki założonej raptem pół roku przed pandemią. Ale biznes ruszył wcześniej.

""

Zespół HomeDoctor sięgnął po geolokalizację, by skrócić czas, jaki pacjent musi oczekiwać na e-konsultację lekarską mat. pras.

cyfrowa.rp.pl

– Koncept powstał na kartce papieru w czerwcu 2016 r. W ciągu siedmiu miesięcy stworzyliśmy platformę, aplikacje mobilne, zrekrutowaliśmy lekarzy i weszliśmy na rynek warszawski – wspomina Szymon Horaczuk. – Dziś jesteśmy partnerem niemal wszystkich centrów medycznych i ubezpieczycieli w zakresie wizyt domowych oraz telemedycyny. Należymy także do top 3 „providerów” medycznych w Polsce w tym zakresie – przekonuje. I zaznacza, że przełomem okazał się ub.r.

„rozwiązaliśmy kluczowy problem Polaków, czyli czas oczekiwania na lekarza”

– Rok był dynamiczny, trudny, ale biznesowo bardzo dobry. Od marca do października segment wizyt domowych został zmarginalizowany, a rozwinęła się telemedycyna. Do współpracy pozyskaliśmy przeszło 200 lekarzy z ponad 20 specjalizacji. Ruszyliśmy z usługą dowozu leków, rozpoczęliśmy kooperację z Allegro – wylicza nasz rozmówca.

E-konsultacja z Allegro

Od końca ub.r. klienci Allegro mogą kupować vouchery na usługi medyczne świadczone zdalnie, w formie telefonicznej, czatu lub online. Nowatorska formuła, wdrożona przez HomeDoctor, umożliwia konsultacje 24/7 ze specjalistami, jak m.in. internista, pediatra, alergolog, dermatolog, neurolog, kardiolog, onkolog, urolog, ortopeda czy reumatolog i laryngolog.

Jednorazowy koszt telekonsultacji i dostarczenia leków to 99 zł, płatne przelewem. – Dodatkowo pacjent pokrywa koszt leków na podstawie paragonu z apteki. Odbierając leki, w domu może zapłacić za nie kartą lub gotówką – wyjaśnia Horaczuk.

CZYTAJ TAKŻE: Polska aplikacja pomoże walczyć z covidową depresją

Zapewnia przy tym, że HomeDoctor nie stosuje ukrytych kosztów. – Nie współpracujemy z żadną siecią aptek, leki kupujemy w miejscu wskazanym przez pacjenta. Ma on też wpływ na realizację wystawionej recepty, np. na zamienniki leków. Proces zakupu i dostawy leków do domu seniora odbywa się zaledwie w ciągu kilku godzin od zamówienia – tłumaczy prezes startupu.

Usługa dostępna jest w Warszawie, ale firma szykuje się do rozszerzenia jej na kolejne miasta. Na razie HomeDoctor chce się skupić na rynku polskim, bo tu widzi nadal duży potencjał. Szymon Horoszczuk wskazuje jednak, że zespół jednocześnie podejmuje pierwsze kroki związane z ekspansją zagraniczną.

– Będziemy nadal rozwijać naszą organizację i inwestować w działania marketingowe. Planujemy też szereg działań, aby dotrzeć z naszą ofertą do szerokiej grupy pacjentów nieobjętych ubezpieczeniem zdrowotnym lub abonamentem medycznym – wyjaśnia prezes.

CZYTAJ TAKŻE: Przychodnia przyszłości w każdym smartfonie. Pomógł koronawirus

W realizacji planów finansowo firmę z Warszawy wspiera inwestor – fundusz Cogito Capital Partners, który w portfelu ma fintech Finom z Amsterdamu czy londyński startup Applica.ai. Dotąd HomeDoctor pozyskał 4,5 mln dol. Więcej w tej branży popłynęło tylko do wrocławskiej spółki Infermedica i poznańskiego StehoMe.