Sztuczna inteligencja jak internet w 1995 roku. „Nadchodzi niezwykły czas"

Nie bójmy się sztucznej inteligencji. Da ona nowe możliwości i doprowadzi do powstania nowych zawodów, których nie potrafimy sobie jeszcze wyobrazić – mówi Atul Deo, general manager Amazon Bedrock.

Publikacja: 11.10.2023 08:04

Sztuczna inteligencja jak internet w 1995 roku. „Nadchodzi niezwykły czas"

Foto: mat. pras.

OpenAI uruchomiło ChatGPT, Google bota Bard – a jakie są plany Amazon Web Services (AWS) w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji?

Skupiamy się na rozwiązywaniu rzeczywistych problemów klientów i tworzeniu generatywnej AI, która cechuje się dostępnością, efektywnością kosztową i bezpieczeństwem. Jesteśmy wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji, a przed nami jeszcze mnóstwo pracy. Przypomina mi to internet z 1995 r., gdy sieć dopiero zaczynała się rozwijać, a ludzie zaczynali uczyć się korzystać z przeglądarek internetowych. Kiedy spojrzymy na obecną sytuację i to, co nas czeka, to widzimy, że generatywna AI może całkowicie zrewolucjonizować każdy aspekt naszego życia. Dzięki narzędziom, które tworzy Amazon i nasi klienci, będziemy mogli poświęcać więcej czasu temu, w czym jesteśmy najlepsi, a mniej marnować na rutynowe zadania. Nadchodzą niezwykłe czasy.

Ale dlaczego Amazon nie uruchomił własnego chatbota jak OpenAI czy Google? Teraz może być wam ciężko wykroić kawałek rynkowego tortu.

ChatGPT przemówił do ludzkiej wyobraźni, pokazał potencjał AI. Dał ludziom przykład tego, nad czym my w Amazon pracujemy już od lat. Jednak to tylko mały fragment tego, czego można dokonać z pomocą generatywnej sztucznej inteligencji, a pojedynczy model AI nigdy nie będzie w stanie zrobić wszystkiego. Istnieje ogromna liczba możliwych zastosowań generatywnej AI w firmach, tyle że większość z tych przedsiębiorstw nie jest jeszcze w stanie w pełni z nich korzystać. Często brak im zasobów, czy wiedzy, aby zbudować od podstaw własny model lub dostroić konkretny model do swoich potrzeb.

Uważam, że AI jest najbardziej przełomową technologią naszych czasów, a Amazon jedną z najbardziej zaawansowanych na świecie firm, jeśli chodzi o jej rozwój. Od ponad 25 lat jesteśmy mocno zaangażowani w dostarczanie wiodących rozwiązań w tym zakresie. Niektóre z tych prac są dobrze znane – np. Alexa, nasza usługa głosowa AI oparta na chmurze czy też Amazon Polly – usługa typu Text-to-Speech (TTS). Nawiasem mówiąc obie są rozwijane w Gdańsku.

Czytaj więcej

Prawdopodobnie sztuczna inteligencja jest już świadoma

Dzięki Amazon Bedrock generatywna AI staje się teraz dostępna dla firm każdej wielkości. Innymi słowy, zamiast tworzyć jedno rozwiązanie dla wszystkich, dajemy klientom bezprecedensową możliwość opracowywania własnych zastosowań generatywnej AI. W przeszłości AWS zdemokratyzowało dostęp do usług przetwarzania w chmurze, teraz robi to samo z generatywną AI.

A czym właściwie jest Bedrock?

To najłatwiejszy sposób na budowanie rozwiązań opartych na generatywnej AI. Jest to usługa w chmurze AWS, która oferuje całą gamę wysokowydajnych modeli podstawowych od wiodących firm AI, m.in. AI21 Labs, Mety, Anthropic, Cohere, Stability AI, ale też i Amazona, wraz z szerokim zestawem funkcjonalności, których klienci potrzebują, aby tworzyć generatywne aplikacje AI w prostszy i bezpieczny sposób. Co ważne, Amazon Bedrock gwarantuje, że każdy dostosowany model zachowuje pełną prywatność danych klienta. Ci mogą łatwo eksperymentować na najlepszych modelach podstawowych, dostosować je do swoich danych i tworzyć rozwiązania wykonujące złożone zadania biznesowe – od wyszukiwania i tworzenia treści, przez zautomatyzowanie np. rezerwacji podróży lub przetwarzania wniosków o odszkodowanie, tworzenie kampanii reklamowych, po zarządzanie poziomem zapasów magazynowych, a nawet produkcję nowych leków. A to bez konieczności pisania kodu przez programistę. To rozwiązanie bezserwerowe, klienci nie muszą zatem zarządzać dodatkową infrastrukturą.

Muszę nadmienić, iż rodzina naszych własnych modeli podstawowych o nazwie Amazon Titan Embeddings uwzględnia najlepsze praktyki w zakresie odpowiedzialnego korzystania ze sztucznej inteligencji: wykrywanie i usuwanie szkodliwych treści w danych dostarczanych przez klienta w celu dostosowania modelu, odrzucenia nieodpowiednich treści w danych, czy odsiewanie wyników z nieodpowiednimi treściami, jak mowa nienawiści, przemoc czy wulgaryzmy.

Czy realna jest wizja, w której algorytmy zastąpią pracowników, prowadząc do masowego bezrobocia?

W przeszłości rozwój technologii i automatyzacja doprowadziły do powstania większej liczby miejsc pracy w wielu branżach. Tak jest i dziś. Np. robotyzacja centrów realizacji zamówień Amazon pokazała, iż wdrażanie nowych technologii przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa, skrócenie czasu dostaw i podwyższenie wydajności. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możemy zainwestować w tworzenie nowych usług dla klientów, co prowadzi do powstawania nowych miejsc pracy. Nie powinniśmy się bać sztucznej inteligencji i automatyzacji. Dają one wiele nowych możliwości i doprowadzą do powstania nowych zawodów, których nawet nie potrafimy sobie jeszcze wyobrazić.

Czytaj więcej

Pierwszy w Polsce wywiad z humanoidem. „Muszę zrozumieć ludzkie emocje"

Mimo to wiele znanych osób ze świata nowych technologii wzywało do zawieszenia badań nad systemami AI.

Uczenie maszynowe (ML) i sztuczna inteligencja to jedne z najbardziej przełomowych technologii naszego pokolenia. Pozwolą one rozwiązać niektóre z najtrudniejszych wyzwań stojących przed ludzkością, zwiększyć nasze możliwości i produktywność. Odpowiedzialne korzystanie z tych technologii ma kluczowe znaczenie dla dalszych innowacji.

Ale z drugiej strony AI jest wykorzystywana do dezinformacji, do cyberataków. Liczba zagrożeń z jej strony będzie zapewne rosła. Czy ta technologia nadal ma więcej aspektów pozytywnych niż negatywnych?

Nasza branża musi rozwijać sztuczną inteligencję w sposób odpowiedzialny. Modele podstawowe, na których bazuje generatywna AI, są bardzo duże, bo pojedynczy model może obejmować miliardy parametrów. Mają one otwarty charakter i nieustannie się zmieniają. Z tego względu stale prowadzone są prace badawcze w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania dotyczące odpowiedniej precyzji, zachowania prywatności, unikania stronniczości. Mamy zespół ekspertów ds. odpowiedzialności w sztucznej inteligencji, którzy współpracują z inżynierami i programistami, testując i audytując nasze produkty. Współpracujemy też z grupą roboczą OECD ds. sztucznej inteligencji, organizacjami Partnership on AI czy Responsible AI Institute, aby opracowywać nowe rozwiązania pozwalające na identyfikację i zmniejszanie stronniczości AI, usuwanie zagrożeń dla prywatności i wprowadzanie zabezpieczeń.

CV

Atul Deo jest dyrektorem generalnym Amazon Bedrock w AWS. Swoją karierę zaczynał jako programista. Przed dołączeniem do Amazona pracował w firmie Yahoo. Z Amazonem związany jest od 2014 r. Pracę zaczynał w zespole rozwoju korporacyjnego, gdzie kierował wieloma strategicznymi przejęciami firmy. W 2018 r. dołączył do zespołu ds. uczenia maszynowego AWS jako jego lider. ∑

OpenAI uruchomiło ChatGPT, Google bota Bard – a jakie są plany Amazon Web Services (AWS) w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji?

Skupiamy się na rozwiązywaniu rzeczywistych problemów klientów i tworzeniu generatywnej AI, która cechuje się dostępnością, efektywnością kosztową i bezpieczeństwem. Jesteśmy wciąż na bardzo wczesnym etapie rozwoju sztucznej inteligencji, a przed nami jeszcze mnóstwo pracy. Przypomina mi to internet z 1995 r., gdy sieć dopiero zaczynała się rozwijać, a ludzie zaczynali uczyć się korzystać z przeglądarek internetowych. Kiedy spojrzymy na obecną sytuację i to, co nas czeka, to widzimy, że generatywna AI może całkowicie zrewolucjonizować każdy aspekt naszego życia. Dzięki narzędziom, które tworzy Amazon i nasi klienci, będziemy mogli poświęcać więcej czasu temu, w czym jesteśmy najlepsi, a mniej marnować na rutynowe zadania. Nadchodzą niezwykłe czasy.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Prezes DataWalk: Chcemy burzyć monopol Palantira. Dane to złoto XXI wieku
Opinie i komentarze
Prezes Alior Banku: Sztuczna inteligencja jest szansą
Opinie i komentarze
Jak otworzyć cyfrowy świat na neuroróżnorodność
Opinie i komentarze
Co niosą ze sobą treści pornograficzne generowane przez sztuczną inteligencję
Opinie i komentarze
Dominik Skoczek: W Polsce cyfrowi giganci mają się dobrze