Dzięki PayEye za sushi zapłacisz tęczówką

Wrocławski fintech wdraża biometryczne płatności. Dzięki nim, aby zatwierdzić transakcję, wystarczy oko. Nową technologię testuje już m.in. jedna z restauracji.

Publikacja: 13.07.2020 20:25

Dzięki PayEye za sushi zapłacisz tęczówką

Foto: Adobe Stock

Pierwszym miejscem w Polsce, w którym można płacić spojrzeniem, jest Sushi Naka Naka. Klienci, korzystający z tej restauracji zlokalizowanej na wrocławskim Ołtaszynie, nie potrzebują portfela. To zasługa nowatorskiego rozwiązania od PayEye. Rodzimy startup z branży finansowej rozpoczął testy innowacyjnej technologii z końcem czerwca, ale – po niecałym tygodniu od pilotażowego wejścia na rynek – z usługi korzysta już ponad 20 różnych placówek w stolicy Dolnego Śląska. Przedstawiciele fintechu wskazują, że okiem zapłacimy nie tylko za sushi, ale także za codzienne zakupy, lody, kwiaty, ubrania, wizytę u fryzjera lub stomatologa czy choćby masaż.

Pierwsi na świecie

Wrocławski PayEye stworzył kompletny system płatniczy opierający się na akceptacji płatności oraz identyfikacji użytkownika za pomocą biometrii tęczówki oka i – co warte podkreślenia – choć nie jest prekursorem tej technologii, to jako pierwszy na świecie udostępnił ją komercyjnie.

Czytaj także: To miała być rewolucja w płatnościach. Wielki falstart Facebooka

Poza faktem oparcia całego systemu płatności na unikalnym wzorcu ludzkiej tęczówki, na ekosystem PayEye składają się autorskie, innowacyjne urządzenia płatnicze POS, portfel elektroniczny dla użytkowników i algorytmy przetwarzające tęczówkę na wzorzec biometryczny, czyli tzw. payeye kod. Po nową technologię od polskiego fintechu sięgnęły już pojedyncze punkty usługowe, jak Sky Clinic, SID Studio Urody, sklepy City Market Wrocław, Delikatesy Pod Dębem czy Chleboteka. – Do końca wakacji zapewne przekroczymy liczbę 60 partnerów – mówi Krystian Kulczycki, prezes PayEye.

Twórcami startupu są wrocławianie: na czele firmy stoi Krystian Kulczycki, długoletni wiceprezes Euro Banku, członek zarządu Santander Consumer Bank i Polskiego Towarzystwa Finansowego, zaś za badania i rozwój w spółce odpowiada dr inż. Wojciech Wodo – naukowiec, który na co dzień specjalizuje się w cyberbezpieczeństwie (jest profesorem nadzwyczajnym w Katedrze Podstaw Informatyki na Politechnice Wrocławskiej).

– Nasze wyjście na rynek nieco opóźnił lockdown, ale mimo sytuacji cały zespół nie przestał pracować nad produktem. Kluczowe testy rozpoczęliśmy pod koniec kwietnia, a już 24 czerwca udostępniliśmy usługę payeye i cały system płatniczy klientom – podkreśla Kulczycki.

Oczy zawsze mamy przy sobie

PayEye działa pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego i ma status tzw. małej instytucji płatniczej. Właścicielami spółki są założyciele, ale jej twórcy już prowadzą wstępne rozmowy z przedstawicielami funduszy. – Odzywają się do nas z różnych stron świata, ale nie podjęliśmy jeszcze żadnych decyzji w tej kwestii. Interesuje nas długofalowa współpraca z partnerem, który podziela naszą wizję budowy przełomowego systemu płatniczego – zastrzega Krystian Kulczycki.

Czytaj także: Amazon: Wystarczy pomachać, by zapłacić za zakupy

Pod koniec czerwca br. PayEye podpisał umowę na dofinansowanie prac badawczych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w kwocie 10,7 mln zł. Partnerem inwestycyjnym startupu jest firma Eurolider, która co roku wspiera ok. 250 inwestycji dofinansowanych ze środków UE. Prezes tej spółki Maciej Bagiński nie ukrywa, że projekt realizowany właśnie z PayEye jest jednym z najważniejszych w ich 15-letniej historii działalności. Jak wskazuje, idea PayEye jest unikalna na skalę światową.

Dziś największym wyzwaniem aktualnie jest dystrybucja urządzeń płatniczych do placówek handlowo-usługowych. – Sieć partnerów budujemy samodzielnie, ale prowadzimy rozmowy z firmami dystrybuującymi terminale płatnicze. Przez najbliższe miesiące planujemy wzmocnić obecność we Wrocławiu, a potem wyjść do innych dużych miast w Polsce. Zapewne po Wrocławiu będzie to Warszawa – deklaruje prezes PayEye.

Kulczycki jest optymistą. Jak zaznacza, na korzyść tej metody płatniczej przemawia wygoda. – Oczy, w odróżnieniu od portfela czy karty, zawsze mamy przy sobie – żartuje. I dodaje, że to niejedyny atut. – Wszelkie badania wskazują, że tęczówka jest najbezpieczniejszą biometryczną metodą identyfikacji – przekonuje.

Pierwszym miejscem w Polsce, w którym można płacić spojrzeniem, jest Sushi Naka Naka. Klienci, korzystający z tej restauracji zlokalizowanej na wrocławskim Ołtaszynie, nie potrzebują portfela. To zasługa nowatorskiego rozwiązania od PayEye. Rodzimy startup z branży finansowej rozpoczął testy innowacyjnej technologii z końcem czerwca, ale – po niecałym tygodniu od pilotażowego wejścia na rynek – z usługi korzysta już ponad 20 różnych placówek w stolicy Dolnego Śląska. Przedstawiciele fintechu wskazują, że okiem zapłacimy nie tylko za sushi, ale także za codzienne zakupy, lody, kwiaty, ubrania, wizytę u fryzjera lub stomatologa czy choćby masaż.

Pozostało 84% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Startupy
"Giną" jednorożce. Startupy w tarapatach, zwolnienia i brak pieniędzy
Startupy
Polska aplikacja dla zakładających rodzinę
Startupy
Aplikacja z AI dobierze koszulę. Polski wirtualny krawiec
Startupy
Pierwsze na świecie roboty w subskrypcji. Dzięki polskiej platformie
Startupy
Kosmetyczny startup bije rekord crowdfundingu w Polsce