Elektroniczne etykiety pozbawią pracy kasjerów

O technologii RFID mówi się od lat, ale dopiero teraz zaczyna szturmem podbijać nasz rynek. Spowoduje duże zmiany w sklepach.

Publikacja: 25.09.2019 17:41

Elektroniczne etykiety pozbawią pracy kasjerów

Foto: Adobe Stock

RFID to system zdalnej identyfikacji radiowej, informacja zawarta na metce jest szybko skanowana przez system bez konieczności zbliżania każdego produktu do czytnika. Znika ryzyko błędów i manipulacji, metki wszywane są już na etapie produkcji, a nie dodawane w sklepie.

CZYTAJ TAKŻE: Samoobsługowe kasy są mniej produktywne od kasjerów

Dla sieci handlowych to także ogromna zmiana w systemie zarządzania ofertą w sklepie, dająca duże możliwości oszczędności: choćby dzięki mniejszej liczbie pracowników. Mimo że są coraz drożsi, jest problem ze znalezieniem chętnych do pracy.

""

cyfrowa.rp.pl

Na rynku światowym widać prawdziwy boom na systemy zdalnej identyfikacji towarów. Średnia wartość inwestycji w RFID rośnie ponad 16 proc. rocznie i w 2024 r. ma sięgnąć ponad 44 mld dol.

Cyfrowa metka

– Handel detaliczny jest kluczowym obszarem zastosowania RFID. Prognozuje się, że w najbliższych latach stanie się on głównym sektorem rozwoju. Dzięki technologii sklepy będą mogły w czasie rzeczywistym monitorować stany magazynowe towarów i łatwo je inwentaryzować – mówi Marek Kwiatkowski, dyrektor Sescom Digital.

CZYTAJ TAKŻE: Zakupy bez kasy i personelu. Pierwszy sklep otwarty

W Polsce pierwsza sieć, jaka wprowadziła system, to Decathlon. – Technologia pomaga ulepszać procesy kasowe, pozwalając usprawnić całą operację dla klientów oraz wygospodarować oszczędności w czasie pracy zespołów. Dzięki temu pracownicy mogą bardziej skoncentrować się na klientach – mówi Wojciech Kozłowski, rzecznik Decathlona.

Polski oddział jest drugim w strukturach firmy, w którym taką operację przeprowadzono. – Otagowanie wszystkich produktów pozwoliło nam uzyskać bardziej wiarygodny rejestr posiadanych towarów, a co za tym idzie – gwarancję ich dostępności dla klientów. Tagi RFID to także jedna z form zabezpieczenia towarów przed kradzieżą i narzędzie do walki z błędami kasowymi – dodaje Kozłowski.

CZYTAJ TAKŻE: Zakupy Polaków będą teraz bardziej inteligentne

Mocno w technologie idzie LPP, lider sprzedaży odzieży w Polsce i regionie. – Do końca 2019 r. zamierzamy wdrożyć elektroniczne metki we wszystkich salonach Reserved. Zastosowanie RFID obejmuje cały łańcuch dostaw, z uwzględnieniem procesu produkcji, dystrybucji oraz wykorzystania w ponad 450 salonach marki na 24 rynkach – podaje biuro prasowe LPP. – Dotychczas pełny proces wdrożenia RFID przeprowadzono w 170 salonach Reserved. W kolejnych latach wdrożenie obejmie pozostałe marki LPP – dodaje.

Firma podaje jako udogodnienia wynikające z wykorzystania elektronicznych metek choćby większą kontrolę nad stanem magazynowym. – Dzięki dokładnej wiedzy o produktach możemy zadbać o lepszą ekspozycję na sali sprzedaży. Niemniej o efektach biznesowych wdrożenia będziemy mogli mówić dopiero po pełnym wdrożeniu elektronicznych metek w całej marce – podaje firma.

Spożywczaki bez zmian

– Technologia RFID od kilku lat notuje w Polsce nieprzerwany i stabilny wzrost popularności. Widzimy to szczególnie po ilości zapytań napływających z firm odzieżowych, handlu detalicznego, hotelarstwa czy automotive. Większe zainteresowanie RFID wynika w dużej mierze ze spadających cen komponentów, jak również całych systemów – mówi Jacek Krywult, prezes RFID Polska. – Coraz większa część społeczeństwa zna podstawowe mechanizmy działania RFID. Mimo to wciąż wyobrażenia o możliwych zastosowaniach rozmijają się z rzeczywistością. Dlatego ważne jest, by już na etapie planów dokładnie zweryfikować, czy dany projekt będzie możliwy do zrealizowania pod kątem technologicznym – dodaje.

RFID pozwala na dokładny monitoring ruchu pacjentów i łatwiejszą opiekę nad nimi

Podkreśla, że systemy RFID stosuje się do usprawnienia gospodarki magazynowej: szybszego przyjmowania i wydawania towaru, inwentaryzacji, automatyzacji odczytu przy sklepowych kasach oraz tworzenia kas samoobsługowych. – W handlu coraz częściej będą stosowane systemy umożliwiające kupującym pobieranie informacji o produktach prosto z chmury w ramach internetu rzeczy. Poza tym obecnie intensywnie udoskonala się rozwiązania antykradzieżowe – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Polski startup zlikwiduje kolejki w sklepach

Technologię można też stosować np. w służbie zdrowia. – RFID pozwala na dokładny monitoring ruchu pacjentów i łatwiejszą opiekę nad nimi. Możemy śledzić i autoryzować leki czy lokalizować sprzęt medyczny na terenie szpitala. Zwiększamy też bezpieczeństwo zarówno pacjenta, jak i całej jednostki opieki zdrowotnej – mówi Marek Kwiatkowski. – Kolejny znaczący obszar zastosowania technologii to przemysł. RFID pozwala na automatyzację procesów i zwiększanie wydajności produkcji. Możliwość łatwej identyfikacji komponentów czy surowców niezbędnych do produkcji i ich prosta inwentaryzacja pozwalają na efektywniejszą gospodarkę materiałową – dodaje.

RFID mógłby spowodować rewolucję w zakupach spożywczych. Wypełniony koszyk byłby automatycznie skanowany i nikt nie musiałby towaru wykładać przy kasie. Należność byłaby od razu naliczona, kolejki niemal zupełnie by zniknęły. System testował choćby Walmart, ale mimo wielkich możliwości ten segment rynku przed tą rewolucją się obroni.

CZYTAJ TAKŻE: Przybywa rekordowo dużo e-sklepów. Branża kwitnie

– Jednostkowy koszt etykiety powoduje, że obecnie nie ma szans na takie wdrożenia w sieciach spożywczych. Dzisiaj to kluczowa przeszkoda, jednak nie bez znaczenia jest również fakt szybkiej rotacji towarów na półce. Przez co monitoring i zarządzanie każdą sztuką towaru w sklepach spożywczych są dzisiaj nieopłacalne – mówi Marek Kwiatkowski z Sescom Digital.

Mimo to RFID już dzisiaj ma zastosowanie w branży spożywczej. Firma zakończyła pilotaż w jednej z sieci spożywczych – to monitoring elementów wyposażenia sklepu.

RFID to system zdalnej identyfikacji radiowej, informacja zawarta na metce jest szybko skanowana przez system bez konieczności zbliżania każdego produktu do czytnika. Znika ryzyko błędów i manipulacji, metki wszywane są już na etapie produkcji, a nie dodawane w sklepie.

CZYTAJ TAKŻE: Samoobsługowe kasy są mniej produktywne od kasjerów

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Technologie
Z Londynu do Nowego Jorku w 90 minut. Ujawniono prototyp samolotu hipersonicznego
Technologie
Te baterie mogą pracować wiecznie. Będzie je zasilać tlen
Technologie
Chiny zbudowały śmigłowiec przyszłości. Zaatakuje w otoczeniu dronów
Technologie
Dlaczego się starzejemy? Naukowcy już wiedzą
Technologie
Niezwykły samolot JetZero bliski startu. To ma być przełom w lotnictwie