Rewolucja w lotach pasażerskich. Maszyny o dziwnym kształcie zdominują niebo

Tańsze bilety i większy komfort. Zamiast „rur ze skrzydłami”, konstrukcji od 100 lat stanowiącej podstawę lotnictwa, już za kilka lat pojawią się oszczędne samoloty, wyglądające jak manty, łączące kadłub i skrzydła w jedną aerodynamiczną strukturę.

Aktualizacja: 13.05.2025 23:07 Publikacja: 13.05.2025 07:00

Samoloty firmy Natilus mają być bardziej komfortowe i zużywać nawet o połowę paliwa mniej

Samoloty firmy Natilus mają być bardziej komfortowe i zużywać nawet o połowę paliwa mniej

Foto: mat. pras.

Choć dominujące na rynku lotniczym koncerny Boeing i Airbus od lat pracują nad nową, bardziej opływową konstrukcją określaną jako blended wing body (BWB), czyli dosłownie układ mieszany skrzydła (jest jeszcze tradycyjny i latające skrzydło), w związku z tym, że nie są w stanie nadążyć za popytem na tradycyjne samoloty, dotąd nie spieszyły się specjalnie z tymi pracami. Nowe konstrukcje wymagają dużych wydatków na badania i rozwój, certyfikacji, a może nawet dostosowania lotniskowej infrastruktury. Modele takie jak dwupokładowy A380 Airbusa, okazywały się ślepymi uliczkami albo, jak lżejszy Dreamliner Boeinga, w gruncie rzeczy były liftingiem.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Technologie
Paczka w kilka minut? Ruszają testy dostaw za pomocą rakiet
Technologie
Co Polak będzie robił w kosmosie? 13 ważnych eksperymentów
Technologie
Niewyobrażalna moc obliczeniowa. IBM zbuduje najpotężniejszy kwantowy superkomputer
Technologie
To już desperacja. Musieli wyłączyć AI, by uczniowie nie ściągali na egzaminach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Technologie
Powstaje „gniazdo robotów". Kiedy humanoidy przestaną być zawodne i wejdą do domów?