Reklama

Florea: AI działa szybko, ale niesie też ze sobą wiele rodzajów ryzyka

Przewaga AI w niektórych obszarach jest bezsprzeczna, ale jej użycie niesie też ze sobą kwestie etyczne, prawne, a także zużycie ogromnych ilości energii – mówi Adrian Florea, dyrektor Centrum Transferu Wiedzy na Uniwersytecie Luciana Blagi w Sibiu.

Publikacja: 09.10.2025 16:00

Adrian Florea, dyrektor Centrum Transferu Wiedzy na Uniwersytecie Luciana Blagi w Sibiu (przy głosie

Adrian Florea, dyrektor Centrum Transferu Wiedzy na Uniwersytecie Luciana Blagi w Sibiu (przy głosie) podczas debaty nt. raportu Fundacji AICEE pt. „Postawa umysłów nowej generacji wobec AI w CEE”.

Foto: Joanna Godun

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FUNDACJĄ AICEE

Czy ludzie w Rumunii, zwłaszcza studenci, często rozmawiają o AI i jej wykorzystaniu?

Jestem nauczycielem akademickim, profesorem nauk komputerowych, więc mogę powiedzieć, że tak. Nie tylko rozmawiamy o tym, ale także nauczamy o AI i angażujemy się w rzeczywiste projekty.

Uczniowie, studenci, szczególnie ci na wyższych rocznikach używają AI na co dzień. Pytanie, jak i do czego jej używają. Te doświadczenia, także na naszej uczelni, są różne. Różne są też w zakresie pracy już po studiach. Na pewno trzeba dostrzec wagę AI, ale także różne rodzaje ryzyka z nią związane. Jednak, jak sądzę, studenci nie widzą na razie zbytnio ryzyka, a na pewno nie wszystkich jego aspektów.

Jak studenci i wcześniej uczniowie powinni być nauczani o AI? Czego powinni się uczyć? Powinni skupiać się na użyciu narzędzi AI, czy zrozumieć rolę AI w życiu codziennym?

Reklama
Reklama

Tu nasuwają mi się dwie wizje. Pierwsza jest taka, że studenci muszą uczyć się o narzędziach, o ich tworzeniu. Chodzi mi o narzędzia, które przychodzą z nauki i inżynierii komputerowej. Studenci muszą być następnymi pracownikami, którzy odkryją inny Chat GPT, inną chmurę i inną wersję narzędzi AI. Zdecydowanie muszą wiedzieć o aparacie matematycznym, o wszystkich rzeczach, które są niejako skończonym punktem aplikacji. Zdecydowanie powinni wiedzieć o narzędziach. Patrząc z perspektywy przemiany, transferu wiedzy, uczniowie zrozumieją lepiej, jeśli wyjaśniamy im prawdziwe działanie aplikacji, takich jak sieci neuronowe, pattern matching, i generatywną AI. Jest naprawdę wiele aplikacji, o których powinni wiedzieć.

Po drugie, mówiąc o sztucznej inteligencji, powinniśmy też zauważyć kwestie prawne i etyczne. Patrząc z perspektywy użycia AI, wielu uczniów nie rozumie ryzyka używania własności intelektualnej należącej do innej osoby. Moim studentom trudno zobaczyć, czy kod, który ktoś napisał w programie, jest jego kodem, czy został całkowicie skończony, czy otrzymał go od kogoś. Są to problemy natury etycznej, nawet przy zabawie z AI.

Oczywiście jest europejskie prawo z 2024 r., czyli AI Act, EU Artificial Intelligence Act – rozporządzenie unijne w sprawie sztucznej inteligencji, które zostało przyjęte przez Parlament Europejski 13 marca 2024 r. Ma ono za zadanie ograniczyć ryzyko atakowania ludzi za pomocą AI, ale nie zmienia to faktu, że ktoś przy pomocy AI może stworzyć wiele, nawet śmiesznych lub interesujących filmów, wcześniej filmując innych ludzi bez ich pozwolenia. Takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Włochy wprowadziły nawet prawo, w myśl którego ludzie mogą iść do więzienia nawet na 5 lat, jeśli użyją takich sztucznie wytworzonych materiałów, z inną osobą, nie pytając jej wcześniej o zgodę. Takie aspekty użycia AI powinny być podnoszone w szkole. To wszystko powinno być jasno wyjaśnione. Przewaga AI jest jasna. Tworzy ona szybko i automatycznie, pomoże większości z nas rozwiązać wiele kwestii szybciej, ale trzeba pamiętać również o ryzyku zużycia ogromnych ilości energii. Ludzie nie wiedzą, ile energii jest potrzebne, żeby produkować wytwory AI lub po prostu aby odpowiedzieć na ich pytania.

Rumunia jest gotowa na rewolucję AI?

Prowadzimy studia, organizujemy konferencje, pracujemy razem z partnerami przemysłowymi, aby ustalić poziom zrozumienia, ale i poziom obaw co do AI. Zauważyliśmy, że jeśli ludzie są bardziej wyedukowani w zakresie AI, mają więcej doświadczenia w pracy z nią, to się jej tak nie obawiają.

MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z FUNDACJĄ AICEE

Czy ludzie w Rumunii, zwłaszcza studenci, często rozmawiają o AI i jej wykorzystaniu?

Pozostało jeszcze 96% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Technologie
Shadow AI to już plaga. Nowe badania pokazują skalę niebezpieczeństwa
Technologie
Landsbergienė: AI to narzędzie, które musimy nauczyć się właściwie używać
Technologie
Czmyr-Kaczanowska: Bez znajomości sztucznej inteligencji młodzi zostaną w tyle
Technologie
„Proszę, nie odchodź”. Naukowcy odkryli, jak chatboty AI manipulują użytkownikami
Technologie
AI szybko rewolucjonizuje rynek edukacji, system nie nadąża
Reklama
Reklama