2,6 mln smart tv na polskim rynku

Tyle telewizorów z dostępem do sieci kupili Polacy między 2010 i 2013 rokiem – wynika z danych GfK Polonia. To plasuje nas w Europie jako jeden z największych rynków tego rodzaju urządzeń. W dodatku gros kupowanych telewizorów jest już podłączanych do sieci i wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem. To spowoduje zapewne, że aplikacji na telewizory smart będzie przybywać jeszcze szybciej.

Publikacja: 14.03.2014 07:00

Jak szacuje GfK Polonia, od 2010 do końca 2013 roku sprzedało się w Polsce 2,6 mln smart TV – telewizorów z dostępem do sieci, dzięki czemu możliwe jest na nich korzystanie ze specjalnych aplikacji filmowych, rozrywkowych czy z grami. W związku z tym, że definicji smart TV jest wiele, GfK podaje swoją. – Przez smart TV rozumiemy telewizory z funkcją otwartego Internetu  (czyli takie, które mają wyszukiwarkę) lub dostęp do AppStore. Większość z tych sprzedawanych na polskim rynku stanowią modele pierwszego typu – mówił Arkadiusz Bicki z GfK Polonia na wczorajszej poświęconej smart TV konferencji Aplikacje.tv. Jak dodaje, Polska jest jednym z najlepiej wyposażonych dziś w tego rodzaju urządzenia krajów w Europie. – Jesteśmy w europejskiej czołówce. Niekwestionowanym liderem są Niemcy – mówił Bicki.

Globalnie, według szacunków firmy Research and Markets, w ubiegłym roku telewizorów z dostępem do sieci było już 307 mln (to 12,4 proc. gospodarstw domowych), ale do 2018 roku ta liczba wzrośnie do 759 mln (wtedy urządzenie będzie stało w co czwartym domu).

Smart TV stanowią teraz 40 proc. wszystkich kupowanych  Polsce telewizorów. Ten odsetek po latach szybkiego wzrostu w ostatnim się ustabilizował.  – W 2013 roku w związku z wyłączeniem analogowej telewizji naziemnej zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania mniejszymi i tańszymi modelami telewizorów – zauważał Bicki. Prawdopodobnie Polacy kupowali tańsze telewizory jako drugie tego typu urządzenie w swoich gospodarstwach – do odbierania wyłącznie stacji bezpłatnej naziemnej telewizji.

Branża stawia na t-commerce

Branżę telewizyjną i producentów treści przeznaczonych dla widzów telewizorów z dostępem do sieci interesuje nie tylko liczba sprzedawanych telewizorów tego typu, ale także to, ile z nich faktycznie jest podłączonych do Internetu i pełni swoje funkcje.  Z danych Samsunga który sprzedaje w Polsce najwięcej telewizorów typu smart wynika, że jesienią ubiegłego roku już 77 proc. kupionych telewizorów smart tej firmy było podłączane do sieci. Rośnie też liczba użytkowników takich usług. – W lutym tego roku miesięcznie nasza platforma smart TV  miała 0,5 mln unikalnych użytkowników. Prognozujemy, że w okolicy listopada przekroczy 1 mln – mówił Michał Wojciechowski z Samsunga Polska.

Wraz z rosnącym nasyceniem rynku smart tv, coraz więcej jest na rynku dedykowanych jej usług. Przez aplikacje smart tv Samsunga można już  zamawiać np. jedzenie na wynos i farmaceutyki. Płatności na razie odbywają się przy odbiorze w realnym świecie, ale niebawem ma zadebiutować aplikacja Alma24, która umożliwi robienie przez telewizor zakupów w supermarkecie i płatność z poziomu pilota.

Nad systemami płatności dla widzów, które umożliwiłyby robienie zakupów przez pilota, pracują takę nadawcy, którzy zdecydowali się na nadawanie hybrydowej telewizji Hbb TV: Eska TV i TVP. W tym roku czeka nas też kilka nowych stacji nadających hybrydowo. Serwis Hbb TV ma mieć stacja Polo TV i planowany dopiero kanał DVB-T Focus TV (są własnością grupy, do której należy Eska TV), ale także (w drugiej połowie tego roku) startująca jutro w ramach naziemnej telewizji cyfrowej Stopklatka TV. 

Jak szacuje GfK Polonia, od 2010 do końca 2013 roku sprzedało się w Polsce 2,6 mln smart TV – telewizorów z dostępem do sieci, dzięki czemu możliwe jest na nich korzystanie ze specjalnych aplikacji filmowych, rozrywkowych czy z grami. W związku z tym, że definicji smart TV jest wiele, GfK podaje swoją. – Przez smart TV rozumiemy telewizory z funkcją otwartego Internetu  (czyli takie, które mają wyszukiwarkę) lub dostęp do AppStore. Większość z tych sprzedawanych na polskim rynku stanowią modele pierwszego typu – mówił Arkadiusz Bicki z GfK Polonia na wczorajszej poświęconej smart TV konferencji Aplikacje.tv. Jak dodaje, Polska jest jednym z najlepiej wyposażonych dziś w tego rodzaju urządzenia krajów w Europie. – Jesteśmy w europejskiej czołówce. Niekwestionowanym liderem są Niemcy – mówił Bicki.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu