UOKIK: 2016 rok będzie rokiem telekomunikacji

Publikacja: 17.03.2016 09:18

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Rozmowa odbyła się z okazji Dnia Konsumentów. Z tego samego powodu w Urzędzie odbyła się debata z udziałem przedstawicieli Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Jak relacjonuje UKE, zarówno Dorota Karczewska, jak i Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów podkreślali, że najbardziej złożonymi sprawami konsumenckimi są te związane z usługami telekomunikacyjnymi.

„Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest z pewnością bardzo duże i wciąż rosnące przywiązanie konsumentów do aplikacji internetowych i mobilnych urządzeń telekomunikacyjnych” – uważa UKE.

Często podnoszoną kwestią były także relacje pomiędzy ustawą o prawach konsumenta a ustawą prawo telekomunikacyjne, szczególnie w kontekście różnic i dylematu pierwszeństwa stosowania przepisów. Temu zagadnieniu poświęcono jedną z dyskusji podczas pierwszego panelu, w którym udział wzięła m.in. Milena Górecka, naczelnik Wydziału Informacji Konsumenckiej UKE.

Uczestnicy spotkania rozmawiali także o zmianach w marketingu bezpośrednim, sposobach zawierania umów przez telefon oraz o jednostronnej zmianie umowy. W dyskusji na temat powiązania aktów prawnych regulujących obszar komunikacji marketingowej wziął aktywny udział Karol Warzecki, naczelnik Wydziału Ochrony Praw Abonenta UKE.

– W tym roku nacisk kładziemy na usługi telekomunikacyjne oraz sklepy internetowe. Chcemy sprawdzić na ile przedsiębiorcy realizują nowe obowiązki, jakie mają od 25 grudnia 2014 r., gdy zaczęła obowiązywać ustawa o prawach konsumenta. Interesuje nas także to, jak zmienił się marketing bezpośredni czy metody zawierania umów przez telefon. UOKiK zawsze przywiązywał uwagę do tego jak przedsiębiorcy przestrzegają zasad uczciwości kupieckiej i tego, żeby prawa konsumentów były respektowane. Nadal będziemy tego konsekwentnie pilnować – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Telekomunikacja
Polski internet mobilny właśnie mocno przyspieszył. Efekt nowego pasma 5G
Telekomunikacja
Nowy lider wyścigu internetowych grup w Polsce. Przełomowy moment dla Polsatu