Przynajmniej jeden komputer w domu ma 83,1 proc. gospodarstw domowych w Polsce z co najmniej jedną osobą w wieku 16–74 lata. Wskaźnik ten z roku na rok systematycznie zwiększa się, jednak w coraz wolniejszym w tempie – przyznaje Główny Urząd Statystyczny w informacji sygnalnej „Społeczeństwo informacyjne w Polsce”. To wzrost o 0,4 punktu procentowego wobec wyniku z poprzedniej edycji badania. Z kolei dostęp do Internetu posiada 86,7 proc. gospodarstw domowych, o 2,5 punktu procentowego więcej niż w roku poprzednim.
Internet rozpędza się
GUS nie tłumaczy skąd się bierze poprawa, ale z jednej strony zapewne rolę odgrywa tu wymiana pokoleniowa, czyli wykruszające się pokolenie osób najstarszych, z wyboru lub nie – wykluczonych cyfrowo, a z drugiej rośnie odsetek domostw, w których są dzieci i młodzież w wieku szkolnym, a nauka bez dostępu do sieci jest dziś coraz trudniejsza, jeśli nie niemożliwa.
CZYTAJ TAKŻE: Czas na darmowy internet. Przybędzie publicznych hotspotów
Prawie dwukrotnie szybciej niż grono gospodarstw z internetem w ogóle – o 4 pkt. proc. – urosła grupa domów, w których używa się Internetu szerokopasmowego. To z kolei może być efekt upowszechnienia szybszych technologii dostępowych: inwestycji operatorów telekomunikacyjnych w modernizację sieci i rozbudowę łączy światłowodowych, kolejną generację łączy kablowych (Docsis 3.1) oraz 4,5G (lub LTE Advanced) w wypadku sieci komórkowych. Od strony usługowej, nie bez znaczenia jest zapewne rosnąca oferta telewizji internetowej oraz e-administracji.
53,9 proc. Polaków robi e-zakupy
Bardzo popularne jest korzystanie z e-sklepów. Zakup przez internet w okresie od II kw. 2018 do I kw. 2019 r. robiło 53,9 proc. Polaków w wieku 16-74 lata. Rok temu odsetek ten wynosił 47,8 proc..